شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 41007
تعداد نظرات: ۰

در ششمین شب از فستیوال کوچه، مراسم سینه زنی در بوشهر، روایت‌های شکل‌گیری و آواهای مربوط به آن با حضور اساتید نوحه‌خوانی بوشهر برگزار شد.

تاریخ انتشار: سه شنبه ، 8 اسفند 1402 - 18:54

به گزارش « صدای استان»؛ این برنامه در محله‌ی «هلیله»، در همسایگی نیروگاه اتمی بوشهر که سابقه‌ی دیرینه‌ای در نوحه‌خوانی، سینه‌زنی و تعزیه دارد اجرا شد و مورد استقبال خیل عظیم مشتاقان مراسمات آیینی بندر بوشهر قرار گرفت.

در این مراسم سیر تکامل سینه‌زنی به سبک بوشهری از دوران ناخدا عباس دریانورد تا حال حاضر توسط «مصطفی گراشی» از پیشکسوتان نوحه‌خوانی در بندر بوشهر تشریح شد و خاطراتی از حضور و مداحی «جهانبخش کردی‌زاده» نوحه‌خوان فقید جنوبی نقل شد.

همچنین «ایمان میرشکاری» از نوحه‌خوانان مطرح با تشریح ارتباط میان موسیقی و نوحه، به بیان داد و ستدهای هنری میان این دو گونه آوازی پرداخت.

 

در بخش دیگر «شب دهم»، احسان عبدی پور و پیمان زند، داستان‌ها و خرده روایت‌هایی از جایگاه مراسمات آیینی، عزاداری امام حسین(ع) و ائمه اطهار در بوشهر را به مخاطبان بازگو کردند.

در ادامه این مراسم، مصطفی گراشی و ایمان میرشکاری به نوحه‌خوانی پرداختند و با همراهی حاضرین در میدان پریزاد، یاد ایام محرم به عنوان نقطه تجلی مراسمات دینی و آیینی بوشهر زنده شد.در بخشی دیگر از این رویداد،

حسین فیروزی و احمد قربانی به اجرای برشی از تعزیه حضرت ابوالفضل العباس(ع) پرداختند.این برنامه در قالب «جشنواره اقوام» فستیوال کوچه برگزار شد تا نمودی از فرهنگ عامه مردم بوشهر با حضور بیش از هزار نفر از هموطنان از اقصی نقاط کشور نمود پیدا کند.

 


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا