یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 40003
تعداد نظرات: ۰

استاندارد دوگانه دقیقا همین است؛ در حالی که در تیتر خبر یک حمله ادعایی رهگیری شده و ناکام تلاش می شود نام و نشانی از ایران به عنوان حامی پشت پرده حمله به اسراییل به خواننده القا شود، اما در میان صدها و هزاران تیتری که در ۲ هفته گذشته درباره حملات اسراییل به غزه منتشر شده، علاوه بر اینکه کمتر ردی از عامل حملات به غیرنظامیان به چشم می خورد از ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به عنوان حامیان نظامی علنی اسراییل هم نامی به میان آورده نمی شود.

تاریخ انتشار: شنبه ، 29 مهر 1402 - 18:48

 

مازیار آقازاده- بسیاری از رسانه های جریان اصلی در غرب در تیتر زنی و نحوه انعکاس اخبار وقایع ۲ هفته گذشته در غزه، استانداردهای دوگانه ای به نمایش می گذارند که به نحو بارزی  عدول این رسانه ها از اصل  ادعایی  “بی طرفی رسانه ای” آنهاست و حمایت آنها از اسراییل را نشان می دهد.

مصادیق این سیاست رسانه ای طی ۲ هفته گذشته به قدری زیاد است که برای مستندسازی آنها می توان چند مجلد نوشت؛ ( اخراج خبرنگاران به دلیل پسند کردن مطالب انتقادی علیه اسراییل در شبکه های اجتماعی یکی از این نمونه های آشکار عدول این رسانه ها از اصل ادعایی برطرفی رسانه ای است.)  اما برای نمونه یکی از این استانداردهای دوگانه در این است که به نحو بارزی در تیتر اخبار تمامی اقدامات و حملات اسراییل به غیرنظامیان در غزه در بسیاری از موارد حتی نامی از اسراییل به عنوان فاعل حمله در میان نیست چه برسد به آنکه به نام حامیان غربی (نظامی و سیاسی) اشاره ای نمی شود؛ اما در نقطه مقابل همین رسانه ها در تیتر خبرهای مربوط به حملات جبهه مقابل به اسراییل، هم به فاعل حمله و هم از زعم خودشان به حامی پشت پرده حملات (یعنی از نظر آنها ایران) هم اشاره می کنند.

برای مثال هیچ رسانه غربی تیتر نمی زند: اسراییل مورد حمایت آمریکا و غرب فلان بیمارستان یا فلان کلیسا را در غزه بمباران کرد.” و یا : اسراییل با تسلیحات اهدایی آمریکا به بمباران غزه ادامه می دهد و قس علی هذا..

اما برای نمونه در خبری که پنج شنبه گذشته درباره ادعای رهگیری موشک ها و پهپادهای پرتابی از جانب یمن به سمت اسراییل در رسانه های آمریکایی و غربی منتشر شد، در تیتر اغلب آنها آمده: ” ناو آمریکایی حمله حوثی های مورد حمایت ایران را رهگیری کرد.”

نمونه این تیترها را در زیر می بینید که در اغلب موارد رسانه های غربی تلاش کرده اند در تیتر خبر حمله موشکی ادعایی جنبش انصارالله به سمت اسراییل نام ایران را هم به عنوان حامیان حوثی ها (جنبش انصارالله) بیاورند تا خوانندگان در همان یک خط تیتر هم که شده نامی از ایران را به عنوان یک عامل فعال تشدید کننده بی ثباتی در منطقه به خاطرشان بسپارند.

 

استاندارد دوگانه رسانه های غربی در پوشش اخبار جنگ غزه

حالا می توانید تیتر رویترز از حمله اسراییل به کلیسای تاریخی (هزار ساله) ارتدوکس در غزه را هم مقایسه کنید. در تیتر خبر حتی اشاره ای هم به نام اسراییل نشده است. در این قبیل موارد رسانه های جریان اصلی غربی سعی می کنند از تیترهایی با فعل مجهول حاوی انفجار و حمله بدون اشاره به نام فاعل استفاده کنند.

استاندارد دوگانه رسانه های غربی در پوشش اخبار جنگ غزه

رویترز حتی در اعلامیه خبر کشته شدن یکی از عکاس های خبری (لبنانی) خود در حملات چند روز گذشته اسراییل به جنوب لبنان هم از اشاره به نام اسراییل به عنوان عامل حمله، در متن اطلاعیه خودداری کرده بود.

اما در میان دهها و صدها و هزاران تیتری که در ۲ هفته گذشته از حملات اسراییل به عنوان فعال مایشاء کشتار غیرنظامیان در غزه منتشر شده، علاوه بر عدم ذکر نام اسراییل، هیچ اثر و ردپایی از حامیان غربی  اسراییل هم در میان نیست؛ در حالی که بر اساس برخی گزارش ها تاکنون و در ۲ هفته گذشته ۴۵ محموله هواپیمای باری حامل سلاح و حتی نیروهای مستشاری آمریکایی از اقصی نقاط اروپا و آمریکا به مقصد اسراییل بار شده اند و حتی بر اساس برخی گزارش های تایید نشده مستشاران نظامی آمریکایی در سفارت واشنگتن در تل آویو مستقر شده اند و در حملات به غزه به اسراییل یاری می رسانند.

جمله های فاقد فاعل برای تیتر خبرهای مربوط به حملات اسراییل به غزه و جمله هایی با فاعل حمله + حامی پشت پرده ( از دیدگاه آنها یعنی ایران) برای تیتر اخبار مربوط به حملات گروه های “محور مقاومت” به اسراییل.

و استاندارد دوگانه دقیقا همین است؛ در حالی که در تیتر خبر یک حمله ادعایی رهگیری شده و ناکام تلاش می شود نام و نشانی از ایران به عنوان حامی پشت پرده حمله به اسراییل به خواننده القا شود، اما در میان صدها و هزاران تیتری که در ۲ هفته گذشته درباره حملات اسراییل به غزه منتشر شده، علاوه بر اینکه کمتر ردی از عامل حملات به غیرنظامیان به چشم می خورد  از ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به عنوان حامیان نظامی علنی اسراییل هم نامی به میان آورده نمی شود.


برچسب ها: #جنگ غزه
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا