دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 39362
تعداد نظرات: ۰

کمبود کارت و سهمیه عرضه سوخت آزاد در جایگاه‌های عرضه فراورده‌های نفتی استان بوشهر باعث سرگردانی شهروندان و مسافران در گرمای ۵۰درجه ای این استان شده است.

تاریخ انتشار: شنبه ، 28 مرداد 1402 - 16:23

به گزارش « صدای استان »؛ سهمیه‌بندی سوخت در ایران طرحی برای هدف‌مندی مصرف سوخت در کشور بود که از تیر ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۹۴ اجرا ، برای تمامی خودروها کارت هوشمند سوخت صادر و تمامی تلمبه‌های جایگاه‌های سوخت مجهز به دستگاه‌های کارت‌خوان و پین پد شدند.

 

در سوم خرداد ۱۳۹۴، بنزین تک‌نرخی شد و به این ترتیب، سهمیه‌بندی متوقف و با اجرای سهمیه‌بندی سوخت در ایران در دولت نهم هر لیتر بنزین سهمیه‌ای با نرخ ۱۰۰ تومان و بنزین آزاد ۴۰۰ تومان عرضه شد.

مرحله بعدی افزایش قیمت بنزین در ۲۸ آذر ۱۳۸۹ با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها کلید خورد و هر لیتر بنزین سهمیه‌ای به ۴۰۰ تومان و بنزین آزاد ۷۰۰ تومان افزایش یافت.

افزایش بعدی قیمت بنزین در سال ۱۳۹۳ در دولت یازدهم با اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها هر لیتر بنزین سهمیه‌ای را به ۷۰۰ تومان و بنزین آزاد ۱۰۰۰ تومان رساند؛ که با تک نرخی شدن بنزین در سال ۱۳۹۴ به قیمت ۱۰۰۰ تومان پرونده بنزین سهمیه‌ای بسته شد.

سهمه‌بندی بنزین بعد از ۴ سال مجدد در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۹۸ آغاز و قیمت بنزین سهمیه‌ای از ۱۰۰۰ تومان به ۱۵۰۰ و قیمت بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان اعلام و استفاده از کارت سوخت الزامی شد.

آنچه در زمان اجرای این طرح اعلام شد این بود که کاهش سهمیه بنزین آزاد محدودیتی برای خودروهای شخصی ایجاد نمی‌کند بلکه تغییر جدید فقط از قاچاق بنزین جلوگیری خواهد کرد.

کاهش ۱۵۰ لیتری سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی

هرچند از سال ۱۴۰۰ تاکنون سهمیه ۶۰ لیتری بنزین یارانه ای تغییری نکرده است اما سهمیه بنزین آزاد در سال ۱۴۰۰ مقدار ۳۰۰ لیتر بود و در سال دوم اجرای این طرح به ۲۵۰ لیتر کاهش یافت و امسال نیز با کاهش ۱۰۰ لیتری به ۱۵۰ لیتر رسیده تا رانندگان در مدت یکماه از یک کارت سوخت بتواند در جایگاه های عرضه سوخت از سهمیه بنزین آزاد استفاده کند.

بدین ترتیب هر کارت سوخت خودروی شخصی ماهانه ۲۱۰ لیتر بنزین یارانه ای و آزاد خواهد داشت، یعنی می‌تواند ۲۱۰۰ کیلومتر در ماه مسافت طی کند .

آنطور که مسوولان مربوطه اعلام کرده بودند هدف از اجرای این طرح جلوگیری از قاچاق بنزین است و این کاهش سهمیه چالشی برای مصرف بنزین مردم ایجاد نمی‌کند و فقط به صورت نقطه زن مانع قاچاق بنزین می شود اما نتیجه عملی آن برای مردم مناطق جنوبی کشور با گفته یادشده همخوانی ندارد و نیازمند تدبیری جدید برای جلوگیری از مختل شدن زندگی روزمره مردم است.

مسوولان پخش فراورده های نفتی در زمان اجرای این طرح اعلام کرده بودند علاوه بر سهمیه بنزین آزاد، کارت سوخت جایگاه‌ها نیز همچنان وجود دارد که باعث می شود تمامی نیاز هر خودرو تامین شود که این روند تا ماه قبل نیز استمرار داشت اما در هفته های اخیر با تعیین سقف پراکنش ۲۵۰ نوبتی برای هر کارت سوخت جایگاه ها محدودیت جدیدی برای استفاده از بنزین ایجاد کرده است و تعین میزان استفاده روزانه نیز بر مشکلات یادشده افزوده است.

افزایش مصرف سوخت با دمای ۵۰ درجه ای در استان بوشهر

یکی از شهروندان بوشهری به خبرنگار ایرنا گفت: استفاده از کولر خودرو در استان‌های جنوبی از جمله بوشهر که در فصل تابستان دمای هوا در بیشتر روزها به بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد نیز می رسد امری ضروری است و این موضوع باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود.

رضا اسماعیلی مدعی شد : بنزین سوپر و یورو چهار و پنج  در استان بوشهر عرضه نمی شود و بدلیل پایین بودن کیفیت بنزین عرضه شده در جایگاه ها، مصرف سوخت خودروها نیز بالاتر هست.

به گفته این شهروند روز گذشته در یکی از جایگاه های عرضه سوخت بین راهی بدلیل همراه نداشتن کارت سوخت با مشکل روبرو شده است و بعد از یک ساعت بلاتکلیفی با اقدام خیرخواهانه یکی از رانندگان از طریق کارت سوخت ایشان موفق به زدن ۱۵ لیتر بنزین شده است.

این شهروند اضافه کرد: در مدت زمانی که در جایگاه سوخت معطل شده بود چند راننده دیگر نیز با چنین مشکل مشابه ای روبرو شده اند و متصدیان جایگاه نیز اعلام کرده اند که سهمیه پراکنش کارت سوخت آزاد جایگاه تمام شده است .

وی گفت: وقتی اظهارات اخیر یکی از مسوولان ملی در خصوص آزاد شدن سقف استفاده از کارت سوخت سهمیه بنزین آزاد را یادآور شدم متصدی جایگاه اعلام کرد چنین اظهاراتی تاکنون به ما ابلاغ نشده است.

دیگر راننده ای که خود را احمد معرفی کرد نیز گفت: مردم از هر اقدامی که منجر به جلوگیری از قاچاق سوخت شود حمایت می‌کنند اما تصمیمات مسوولان نباید بر چالش های روزمره زندگی مردم بیفراید.

وی یادآورشد: باتوجه به دمای بالا در تابستان و افزایش انرژی بخاطر استفاده از کولرهای گازی حتی دولت برای مشترکان برق در استان های جنوبی نیز با تعرفه مناسب تری هزینه های مصرف را محاسبه می کند برهمین اساس اگر قرار باشد عرضه سهمیه بنزین آزاد در جایگاه ها محدود شود باید سهمیه سوخت بیشتری برای مالکان خودروها در این مناطق درنظر گرفته شود.

این راننده گفت: همانطور که مسوولان در راستای تسهیل امور مردم ، میزان سقف برداشت از کارت آزاد را در تهران حذف و شمار کارت های آزاد جایگاه ها را افزایش داده اند این مهم برای دیگر مناطق کشور نیز عملیاتی شود.

رئیس روابط عمومی شرکت پخش فراورده های نفتی استان بوشهر نیز گفت :در راستای بهینه سازی مصرف و کنترل عرضه خارج از شبکه طبق روال گذشته استفاده از کارت های جایگاه محدود شده است.

مهرداد بیوکی در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه هیچ کمبودی در زمینه بنزین در این استان وجود ندارد افزود: شمار کارت های سوخت سهمیه بنزین آزاد براساس فروش روزانه جایگاه ها در اختیار متصدیان قرار می‌گیرد تا پاسخگوی رفع نیاز اضطراری رانندگان باشد.

وی بدون اعلام میزان مصرف روزانه یا ماهانه بنزین در استان بوشهر یادآورشد: هم اینک ۸۰ جایگاه عرضه سوخت بنزین در استان بوشهر فعال است./ایرنا


برچسب ها: #بنزین #بوشهر
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا