چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 39263
تعداد نظرات: ۰

صدای استان: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس یک‌ هزار و ۱۰۰ هکتار جنگل‌کاری انجام می‌شد، اما این تفاهم‌نامه همچنان اجرایی نشده است.

تاریخ انتشار: یکشنبه ، 22 مرداد 1402 - 14:45

اجرایی نشدن تفاهم‌نامه نهال‌کاری یک‌ هزار و 100 هکتاری منطقه ویژه پارس جنوبی

به گزارش صدای استان؛ عبدالحسین گرشاسبی در گفت‌وگو با تسنیم در بوشهر، سیاست‌های اصلی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در عرصه کاداستر اراضی ملی با اولویت اراضی جنگلی و سواحل را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: ارتقا پوشش حفاظتی با تأکید بر بلوک‌بندی مناطق بحرانی، مدیریت و بهره‌برداری از مراتع در قالب طرح‌های مصوب مرتع‌داری، تعیین تکلیف اراضی جنگلی، توسعه زراعت چوب، اخذ حقوق دولتی، ظرفیت منابع اعتباری، گسترش دولت الکترونیک و توسعه صندوق‌های منابع طبیعی از جمله سیاست‌های راهبردی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان است.

وی به سیمای منابع طبیعی استان بوشهر پرداخت و تصریح کرد: مساحت استان بوشهر ۲ میلیون و ۳۱۹ هزار هکتار، مساحت اراضی ملی یک میلیون و ۷۳۹ هزار هکتار است که حدود ۷۵ درصد مساحت استان اراضی ملی تشکیل می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر مساحت پوشش گیاهی استان در حوزه جنگل را ۳۲۰ هزار و ۷۷۰ هکتار اعلام و بیان کرد: حدود ۲۹۲ هزار و ۱۰۵ هکتار اراضی استان بوشهر جنگل‌های طبیعی و ۲۸ هزار و ۶۶۶ هکتار جنگل‌های دست کاشت است.

گرشاسبی با بیان اینکه ۹٫۸  از مساحت استان بوشهر را جنگل دانست و خاطرنشان کرد: درخت و نهال حرا به‌عنوان یک گیاه بومی و ساحلی استان بوشهر اکنون ۷۳۶ هکتار جنگل حرا در استان است که ۴۴۳ هکتار طبیعی و ۲۹۳ هکتار دست کاشت است.

وی با اشاره به وجود ۸ پارک جنگلی در استان بوشهر تصریح کرد: این پارک‌ها در زمینی به مساحت ۶۷۰ هکتار و ۱۰ نهالستان در استان ایجاد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر مساحت ذخیرگاه‌های جنگلی استان را ۴ هزار ۱۵۷ هکتار اعلام و اضافه کرد: یکی از بی‌نظیرین‌ترین ذخیرگاه‌های جنکلی استان «آکاسیا آلبیدا» در روستای رزم آباد دشتی با مساحت ۲۵ هکتار است.

گرشاسبی به طرح کاشت یک میلیارد نهال در سطح کشور پرداخت و بیان کرد: استان بوشهر باید در طول ۴ سال ۱۶ میلیون اصله نهال در اراضی کشت کند که افزایش تعداد نهالستان‌ها از ۴ به ۱۰ نهالستان مورد توجه قرار گرفته و سطح نهالستان‌های استان بوشهر از ۵٫۴ هکتار به ۱۵ هکتار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تمام نهالستان‌های استان به سیستم آبیاری بارانی تجهیز شده است گفت: عرصه‌های کشت نهال در استان بوشهر ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار تعیین و در سطح ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار عرصه ساحلی برای توسعه جنگل‌های آبزی حرا شناسایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به شناسایی ۱۴ هزار هکتار عرصه غیرساحلی برای جنگل‌کاری افزود: یکی از راهکارهای مقابله با آلودگی زیست محیطی کشت درخت و توسعه طرح‌های جنگل‌کاری است که از ۴۶ هزار هکتار مساحت منطقه ویژه پارس جنوبی طبق قانون باید ۲۵ درصد این مساحت درختکاری و جنگل‌کاری شود.

گرشاسبی به تعهد منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی برای کشت جنگل پرداخت و بیان کرد: بر اساس انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس باید یک‌ هزار و ۱۰۰ هکتار اراضی این منطقه جنگل‌کاری شود، اما  متأسفانه تاکنون عملیاتی نشده است.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا