دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 37751
تعداد نظرات: ۰

صدای استان : عملیات لایروبی شبکه آبیاری و زهکشی نخلستان‌های دشتستان با حضور استاندار بوشهر به طول ۴۴ کیلومتر و اعتبار بر ۵۰ میلیارد تومان آغاز شد.

تاریخ انتشار: شنبه ، 23 اردیبهشت 1402 - 02:29

آغاز عملیات لایروبی شبکه آبیاری نخلستان‌های دشتستان + تصویر

به گزارش صدای استان به نقل از تسنیم، احمد محمدی‌زاده ظهر امروز در آغاز عملیات لایروبی شبکه آبیاری و زهکشی دشتستان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر از جمله شهید شاخص دشتستان سردار غلامرضا کرامت، اظهار داشت: شهدا برای امنیت، آرامش و ماندگاری نظام و انقلاب اسلامی از جان خود گذشتند.

استاندار بوشهر خدمت به مردم با روحیه انقلابی و جهادی را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: از مهمترین ظرفیت دشتستان تولید خرما و وجود نخلستان است که توجه به مطالبات مردم این سرزمین و کشاورزان یک ضرورت است.

وی رودخانه شاپور و دالکی را از منابع اصلی تأمین آب این شهرستان دانست و بیان کرد: این ۲ رودخانه فرصت مهمی برای ایجاد اقتصاد پایدار منطقه دشتستان است که بزرگترین سد بر روی این ۲ رودخانه و تعدادی سد کوچک هم در مناطق تنگ‌ارم و بوشکان احداث و در حال ساخت است که ظرفیت خوبی برای توسعه اراضی کشاورزی و تأمین مطالبات مردم محسوب می‌شود.

استاندار بوشهر بر توجه به ایجاد زنجیره ارزش در نخل و محصول خرما تأکید کرد و گفت: اقدامات مهمی در سنوات گذشته انجام شده و وظیفه داریم این طرح‌ها تکمیل و وارد مدار بهره‌برداری شود.

محمدی‌زاده با اشاره به اجرایی شدن عملیات لایروبی شبکه آبیاری و زهکشی نخلستان‌های دشتستان اضافه کرد: در اراضی پایین دست لایروبی از منطقه بصری به سمت حله دشتستان باید لایروبی کانال‌های زهکش در دستور کار قرار بگیرد.

وی از اجرایی شدن عملیات لایروبی کانال زهکش منطقه بصری به سمت حله دشتستان خبر داد و بیان کرد: تا یک ماه آینده در راستای تحقق مطالبات کشاورزان این عملیات آغاز شود.

استاندار بوشهر از تولید جلبک از محل پساب لایروبی زهکش نخیلات خبر داد و تأکید کرد: با استفاده از پساب زهکش‌های کانال شبکه آبرسانی نخیلات دشتستان طرح تولید جلبک و واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران اجرایی شود.

فعالیت کشاورزی این شهرستان نیاز به تحول دارد

ابراهیم رضایی نیز ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران عملیات لایروبی شبکه آبیاری و زهکشی نخلستان‌های دشتستان بیان کرد: نخیلات این شهرستان نیاز به تحول در زمینه فروش محصول خرما، حوزه کشاورزی در تبدیل از حالت سنتی و کم بازده به نوین و بازاریابی مطلوب محصولات دارد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی آثار عملیات لایروبی شبکه آبیاری و زهکشی نخلستان‌ها را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: این عملیات که کار ارزشمند و در راستای تحقق مطالبات کشاورزان است آثار مهمی در تولید محصول دارد.

وی یارانه کشاورزی را مورد تأکید قرار داد و خاطر نشان کرد: یارانه در بخش کشاورزی باید در اولویت قرار بگیرد تا مشکل این عرصه و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی برطرف شود.

نماینده دشتستان در مجلس از عملیات لایروبی شبکه آبیاری و زهکشی نخلستان‌های مناطق مختلف دشتستان در آینده نزدیک خبر داد.

نخستین مرحله لایروبی به طول ۴۴ کیلومتر است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر هم با بیان اینکه عملیات لایروبی شبکه‌های آبیاری و زهکشی دشتستان پس از ۲۰ سال انجام می‌شود گفت: عدم زهکشی این شبکه‌های آبرسانی به نخیلات سبب بروز اختلال در روند مطلوب آبرسانی شده است.

علی محمدی با بیان اینکه این عملیات در چند مرحله انجام می‌شود افزود: در مرحله نخست زهکش اصلی بخش آبپخش تا پیش از دهه فجر و عملیات اجرایی سایر شبکه‌های زهکشی این شهرستان طبق برنامه تعیین شده لایروبی می‌شود.

وی از هدایت پساب این شبکه‌های زهکشی به بخش حله و تالاب حله خبر داد و بیان کرد: نخستین مرحله لایروبی به طول ۴۴ کیلومتر است که با اعتباری افزون بر ۵۰ میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت آب منطقه‌ای بوشهر و اعتبارات شهرستانی انجام می‌شود.

۱۹۰ کیلومتر از شبکه‌های زهکشی شهرستان دشتستان لایروبی خواهد شد

فرماندار دشتستان هم با تقدیر از استاندار بوشهر و نماینده دشتستان در مجلس، خاطرنشان کرد: همه اراده‌ها یک جا جمع شده است تا یک کار جهادی در حوزه زهکشی‌های دشتستان را شاهد باشیم.

احمد بنافی با اشاره به اینکه پساب ۲ میلیون اصله نخل توسط شبکه‌های زهکش جمع‌آوری می‌شود افزود: لایروبی این کانال‌های زهکشی نقش مهمی در بهبود کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی دارد.

وی با بیان اینکه در یک بازه ۳ تا ۴ ساله ۱۹۰ کیلومتر از شبکه‌های زهکشی شهرستان دشتستان لایروبی خواهد شد افزود: این مهم زمینه احیای زیرساخت‌ها و رضایت‌مندی کشاورزان فراهم می‌کند.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا