چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 37636
تعداد نظرات: ۰

همزمان با گرامیداشت هفته هلال احمر، مانور بزرگ پاسخ تمام عیار به زلزله فرضی ۶ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در شهر بوشهر برگزار شد.

تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 20 اردیبهشت 1402 - 18:20

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر روز سه شنبه در حاشیه برگزاری این مانور در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: ایران یکی از پرحادثه‌ترین کشورهای جهان به شمار می رود که در دهه های گذشته بیش از ۳۳ نوع حادثه طبیعی به خصوص زلزله را تجربه کرده است.

احسان ایزدپناه افزود: از طرفی استان بوشهر از این امر مستثنی نبوده و تجارب حوادثی از قبیل سیل، زلزله، حوادث دریایی و کوهستان را دارد.

وی هدف از انجام مانور بزرگ پاسخ تمام عیار به زلزله فرض ۶ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) را افزایش مهارت به منظور بهبود عملکرد جمعیت هلال احمر استان در همه عملیات‌های انجام شده با توجه به شرح وظایف تمامی تیم‌های عملیاتی، بررسی همه ابعاد حادثه و نقاط قوت و ضعف و بهبود و حفظ آن عنوان کرد.

مانور هلال احمر به زلزله ۶ ریشتری بوشهر برگزار شد

وی ادامه داد: ایجاد تعامل، هم افزایی و همکاری بین دستگاه‌های عضو مدیریت بحران، آموزش، آگاه‌سازی و آمادگی آحاد مردم در مقابله با حوادث طبیعی و غیرطبیعی، افزایش تاب‌آوری سطح جامعه، ایجاد توانمندی و توان‌افزایی امدادگران و نجات‌گران تیم‌های عملیاتی، بررسی نقاط ضعف و قوت عملکرد اعضای مدیریت بحران و تیم‌های امدادی از جمله دیگر هدف‌های مهم این مانور است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر یادآور شد: در این تمرین تمام بخش‌ها و واحدهای ستادی و میدانی جمعیت هلال احمر استان بوشهر با محوریت معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان و جمعیت هلال احمر شهرستان‌های معین مشارکت کرده و حتی سایر دستگاه‌های عضو مدیریت بحران نیز نقش دارند.

ایزدپناه اظهار کرد: مانور بزرگ پاسخ تمام عیار به زلزله فرضی ۶ ریشتری با مشارکت ۱۲۰ نفر عوامل اجرایی و ۲۶ دستگاه خودرو امدادی برگزار شد.

وی در مورد سناریوی این مانور گفت: بر اساس سناریوی تنظیم شده، بنا به گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به دلیل فعالیت گسل پیش ژرفای زاگرس در ساعت ۱۷:۳۰ روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در شرایط جوی و اقلیمی مساعد و پایدار زلزله‌ای به قدرت ۶ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین به وقوع پیوسته و این زمین لرزه باعٍث خسات جدی به راه‌های مواصلاتی، ساختمان‌ها، پمپ بنزین‌ها، زیرساخت‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و باعث تخریب ۵۰ الی۸۰ درصدی منازل مسکونی در بافت تاریخی این شهر شده است.

مانور هلال احمر به زلزله ۶ ریشتری بوشهر برگزار شد

ایزدپناه ادامه داد: در ادامه این سناریو طبق ارزیابی صورت گرفته به دلیل اختلال در آسانسورهای هتل بزرگ خورشید واقع در شهر بوشهر، تعداد ۲ مصدوم با تریاژ سبز و یک مصدوم با تریاژ قرمز در قسمت رستوران و محیط باز هتل منتقل و یکی از مصدومان که از وضعیت بسیار نامناسبی برخوردار بوده ( تریاژقرمز ) که می‌بایستی سریع به مرکز درمانی انتقال یابد، به دلیل نبودن راه انتقال مصدوم با استفاده از کارگاه تیرول از پشت بام هتل به محل امن انتقال و سپس از طریق آمبولانس به مرکز درمانی انتقال می‌یابد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر افزود: طبق ارزیابی صحنه از سوی ارزیابان در پشت هتل بزرگ خورشید، ریزش آواری صورت گرفته که نیاز به آوار برداری و دسترسی به ۲ نفر از افراد خانواده است که هر ۲ در تریاژ زرد قرار دارند.

وی با بیان اینکه در این عملیات از تیم توانا جمعیت هلال احمر استان نیز استفاده می شود، گفت: در ادامه سناریوی در نظر گرفته شده، طی تماس فردی از قایق ماهی‌گیری با مرکز ۱۱۲ مبنی بر اینکه ناخدای قایق از خبر وقوع زلزله و زیر آوار ماندن اعضا خانواده، دچار عارضه قلبی شده، قایق‌های امداد و نجات دریایی با انجام عملیات کمک‌های اولیه و پیش بیمارستانی از قایق به ساحل منتقل و سپس به وسیله آمبولانس ۱۱۵ به مرکز درمانی انتقال می‌یابد.

ایزدپناه گفت: در این سناریوی فرضی در هنگام زلزله روبروی پارک پرندگان برخورد ۲ خودرو سواری گزارش داده شده است که تیم های نجات جاده ای هلال احمر و آتش نشانی شهر بوشهر به محل اعزام می شوند.

وی افزود: در این حادثه چهار مصدوم برجا گذاشته شده که یکی با تریاژ قرمز و یکی با تریاژ زرد و ۲ نفر دیگر با تریاژسبز مشخص می شود.

مانور هلال احمر به زلزله ۶ ریشتری بوشهر برگزار شد

ایزدپناه ادامه داد: در این عملیات تیم توانا(خواهران) بدلیل مصدومیت ۲ نفر از سرنشینان خودرو به محل حادثه اعزام می شود، ضمن اینکه تعدادی از سودجویان برای سرقت منازل آسیب دیده وارد منطقه زلزله زده شده که با اقدامات به موقع نیروی انتظامی مواجهه می شوند.

مدیرعامل هلال احمر استان بوشهر گفت: در ادامه عملیات جست و جو و نجات به دلیل مفقود شدن یک نفر از اهالی محله تیم آنست(سگ های زنده یاب) جمعیت هلال احمر برای پیداکردن افراد مفقودی وارد منطقه حادثه شد.

وی در مورد عوامل اجرایی هلال احمر در این مانور گفت: تیم های ارزیاب، EOC سیار، ارتباطات رادیویی، واکنش سریع، جستجو نجات در آوار،جست و جو و نجات در تصادفات جاده، امداد و نجات از ارتفاع، جستجو و نجات دریایی و ساحلی، غواصی، تریاژ و کمک های اولیه، توانا، اسکان اضطراری، تغذیه و بهداشت، لجستیک و خودرویی، پهپادی، IT ، سحر، بهداشت درمان BHCU و تیم پشتیبانی اداری در این مانور فرضی بزرگ مشارکت داشتند.

مدیرعامل هلال احمر استان بوشهر یادآور شد: برگزاری این مانور بزرگ بدون همکاری دستگاه های اجرایی مختلف از جمله دستگاه های عضو مدیریت بحران استان، فرمانداری، نیروی انتظامی، شهرداری، میسر نمی‌شد.

مانور هلال احمر به زلزله ۶ ریشتری بوشهر برگزار شد


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا