یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 36970
تعداد نظرات: ۰

مدیرکل ثبت‌احوال استان بوشهر گفت: هر چند سال گذشته در هر شبانه‌روز ۳۷ نوزاد و هر ماه به طور میانگین یکهزار و ۱۲۸ نوزاد در این استان متولد شد اما در مجموع ولادت‌های ثبت‌شده در این مدت نسبت به سال پیش از آن هفت درصد کاهش نشان می‌دهد.

تاریخ انتشار: یکشنبه ، 20 فروردین 1402 - 10:22

کاهش هفت درصدی تولد در استان بوشهراسکندر پاسالار روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد: سال گذشته ۱۳ هزار و ۵۳۳ واقعه ولادت در استان بوشهر ثبت شد و جمعیت این استان به یک میلیون و ۲۰۱ هزار و نهصد نفر رسید.

وی افزود: بیشترین ولادت ثبت‌شده در این سال مربوط به شهرستان بوشهر با ۲۷.۳ درصد و کمترین سهم در این مدت شهرستان دیلم با ۲.۹ درصد دارد.

مدیرکل ثبت‌احوال استان بوشهر تصریح کرد: ۷۷ درصد از ولادت‌های ثبت شده پارسال این استان در شهرها و ۲۳ درصد در روستاها رخ داده و بر این‌اساس به ازای هر ۱۰۰ نفر ساکن در روستاهای استان، ۴۲۰ نفر ساکن شهرها هستند.

مدیرکل ثبت‌احوال استان بوشهر تصریح کرد: نسبت جنسی حاصل از ولادت‌های ثبت‌شده سال ۱۴۰۱ نیز ۱۰۸.۸ بوده که به ازا هر ۱۰۰ نوزاد دختر متولد شده، ۱۰۹ پسر به دنیا آمده است.

وی یادآور شد: این رقم در سال پیش از آن ۱۰۶.۵ بوده است.

افزایش میانگین سن مادران بوشهری در سال گذشته

پاسالار ادامه داد: میانگین سن مادران در ولادت‌های ثبت‌شده سال ۱۴۰۱ استان بوشهر ۳۰.۲ سال بود در حالی که این میانگین در سال پیش از آن ۲۹.۸ سال بوده است.

وی افزود: بالاترین میانگین سن مادران بوشهری در سال گذشته مربوط به شهرستان جم با ۳۰.۷ سال سن بوده و پایین‌ترین میانگین سنی را مادران ساکن عسلویه با ۲۹.۶ سال داشته‌اند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر اضافه کرد: میانگین سن مادران شهرنشین استان بوشهر در ولادت‌های ثبت شده سال گذشته ۳۰.۳ سال بوده در حالی که این میانگین در روستاهای استان ۲۹.۸ سال است.

 

تولد هشت سه قلوی بوشهری/ محمد و فاطمه همچنان در صدر جدول پرتکرارترن نام‌ها

پاسالار گفت: در سال گذشته ۲۱۲ واقعه دوقلوزایی در استان بوشهر ثبت شد و هشت سه قلو متولد شدند که پنج مورد از آنها دشتستانی هستند.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ نیز کماکان نام‌های محمد و فاطمه در صدر پرتکرارترین نام‌های انتخاب شده برای نوزادان بوشهری بوده است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان بوشهر عنوان کرد: پرتکرارترین نام‌ها برای دخترانی که در این سال متولد شدند به ترتیب فاطمه، زهرا، رستا، زینب و فاطمه زهرا بوده و محمد، حسین، علی، امیرعلی و امیرحسین بیشترین نام‌هایی است که بر نوزادان پسر گذاشته شده است.

کاهش ۲۲.۳ درصدی وفات در استان بوشهر

پاسالار گفت: سال گذشته چهار هزار و ۹۴۴ واقعه وفات در استان بوشهر به ثبت رسیده که سه هزار و ۵۷۳ نفر زن و ۲ هزار و ۷۹۰ نفر مرد بوده‌اند.

وی اضافه کرد: تعداد واقعه‌های ثبت شده سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن ۲۲.۳ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان بوشهر بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ به طور میانگین در هر ماه ۴۱۲ واقعه وفات در استان بوشهر ثبت شده و هر شبانه‌روز ۱۴ نفر در این استان از دنیا رفته است.

پاسالار ادامه داد: در این سال ۷۲ درصد واقعه‌های وفات در شهرها و ۲۸ درصد در روستاهای این استان ثبت شده و دشتستانی‌ها بیشترین آمار فوتی را داشته‌اند.

مدیرکل ثبت‌احوال استان بوشهر بیان کرد: ۱.۲ واقعه‌های فوت کشور در سال ۱۴۰۱ در استان بوشهر به ثبت رسیده است.

وی توضیح داد: بیشترین آمار فوتی‌های استان بوشهر در این سال در سن ۷۰ تا ۷۴ (۱۲ درصد) و ۸۰ تا ۸۹ سالگی (۱۰.۴) رخ داده و ۱.۵ درصد از آمار مرگ میر این استان نیز مربوط به نوزادان کمتر از یکساله است.

جمعیت استان بوشهر در یک نگاه

پاسالار گفت: جمعیت استان بوشهر تا پایان سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۲۰۱ هزار و ۹۰۰ نفر برآورد شده که ۸۵۹ هزار و ۷۰۷ نفر آن در شهرها زندگی می‌کنند و ۳۴۲ هزار و ۲۱۵ نفر ساکن روستاها هستند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر افزود: ۶۳۷ هزار و ۳۰۴ نفر از جمعیت استان بوشهر را مردان و ۵۶۴ هزار و ۶۱۸ نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

وی یادآور شد: بر این اساس ۷۱.۵ درصد جمعیت استان بوشهر شهری و ۲۸.۵ درصد روستایی هستند و ۵۳ درصد را مردان و ۴۷ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا