دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 35561
تعداد نظرات: ۰

صدای استان: بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی سامانه بارشی پرقدرت با بارش‌های رگباری در راه استان بوشهر است که احتمال سیلابی شدن مسیر‌ها و رودخانه‌ها را افزایش داده است.

تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 5 مرداد 1401 - 11:33

سامانه پربارش در راه استان بوشهر با بارش‌های رگباری و منطقه‌ای

به گزارش صدای استان ؛ با توجه به اخطار‌های اداره کل هواشناسی در زمینه فعالیت سامانه بارشی در استان‌های جنوبی ستاد پیشگیری و مدیریت بحران استانداری بوشهر امروز تشکیل جلسه داد.

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر در این نشست گفت: بارش‌های رگباری، نقطه‌ای و بارش زیاد در زمان اندک که فرصت نفوذ به زمین را از آب می‌گیرد و منجر به ایجاد رواناب می‌شود از ویژگی‌های سامانه “مونسون” است که نواحی جنوبی کشور را فرا گرفته و پیش بینی می‌شود از پنجم تا نُهم مرداد این استان را نیز دربرگیرد.

فرج الله شکوهی پور افزود: در این سامانه بارشی با توجه به اینکه مناطق بالادستی دارای بارش هستند مناطقی که ممکن است هیچ بارشی نداشته باشند نیز تحت تاثیر این رواناب‌ها و سیل‌ها قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: از ویژگی‌های سامانه مونسون صاعقه، رعد و برق و تندباد لحظه‌ای است؛ افراد از رفتن به ارتفاعات در این شرایط پرهیز کنند همچنین با توجه به اینکه این سامانه در دریا هم اتفاق می‌افتد به همین دلیل از هرگونه تردد دریایی و حضور شناور‌های صیادی و سفاری در دریا نیز باید خودداری شود.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر نیز تاکید کرد: همه مرخصی‌ها لغو است و همه دستگاه‌های اجرایی با تمام امکانات و ظرفیت آماده خدمات رسانی در حوادث احتمالی باشند.

رستمیان با بیان اینکه باید از ظرفیت نیرو‌های بسیج و مشارکت مردم هم در صورت وقوع حادثه حاصل از این سامانه باید بهره جست افزود: اطلاع رسانی در زمینه وضعیت این سامانه از طریق صداوسیما و فضای مجازی انجام خواهد شد.

وی به هم استانی‌ها توصیه کرد: از قرارگیری در مسیررودخانه‌ها و سد‌ها و عکاسی در این مکان‌ها و تردد‌های دریایی و رفتن به ارتفاعات پرهیز کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هم از ظرفیت آبگیری سد‌های استان خبرداد و افزود: سد اخند در عسلویه یک و نیم میلیون متر مکعب، سد خائیز تنگستان ۶ میلیون مترمکعب، سد قیز قلعه و سنا در دشتی در مجموع دو و نیم میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره آب دارند.

محمدی با بیان اینکه سد دالکی و دشت پلنگ هم ظرفیت کنترل پیک سیلاب را دارند اظهار داشت: سد دالکی بر روی رودخانه شاپور ظرفیت آبگیری خوبی دارد به نحوی که هم اکنون هم ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب را می‌تواند ذخیره کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم گفت: در استان بوشهر ۸۶۲ سازه آبخیزداری داریم که در مجموع با وقوع هر سیلاب در استان ظرفیت کنترل و استحصال ۳۵ میلیون مترمکعب روان آب را دارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا