سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 35523
تعداد نظرات: ۰

صدای استان: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: بی آبی، تغییر اقلیم، تغذیه نامناسب و شوری خاک باعث عدم باردهی نخل‌ها در منطقه سعدآباد شده است.

تاریخ انتشار: یکشنبه ، 26 تیر 1401 - 11:27

به گزارش صدای استان، کبری توکلی اظهار داشت: این شرایط باعث عدم باردهی نخل‌ها در سطح حدود ۲۰۰ هکتار در منطقه سعدآباد شده است که راهکار این مهم، لزوم تسریع در اصلاح شیوه آبیاری نخل‌ها است.

شرایط سخت باعث عدم باردهی نخل‌های استان بوشهر

وی افزود: اجرای این طرح در سطح دو هزار و ۴۰۰ هکتار نخلستان در بخش سعدآباد با صرفه جویی ۱۵ میلیون متر مکعبی آب، امکان کشت گونه‌های جدید خرما افزایش کمی و کیفی محصول را در منطقه میسر خواهد کرد.

توکلی گفت: این طرح تا کنون پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی در مجموع در بخش اصلاح شیوه آبیاری داشته است.

وی افزود: خشکسالی‌های پی در پی بیش از یک دهه گذشته و برداشتن و مصرف بی رویه آب به علت توسعه مزارع کشاورزی، استفاده از روش‌های سنتی آبیاری و توسعه صنایع آب بر، باعث شده تا به گفته مسئولان آب استان بیشتر منابع آبی و سفره‌های زیر زمینی دشت‌های استان به شدت کاهش یابد.

توکلی گفت: آب بسیاری از دشت‌های استان شور شده و سطح سفره‌های زیر زمینی آب، ده‌ها متر پایین رفته است، دشت شبانکاره- دالکی که منبع تامین آب بیشتر نخلستان‌های دشتستان است در وضع بحرانی قرار دارد.

وی افزود: در صورت عدم رفع مشکل بی آبی با توجه به تولید سالانه ۳۵ هزار تن خرما، منطقه سعدآباد که یکی از قطب‌های مهم کشاورزی به ویژه تولید خرما است، دچار افت شدید محصول در سال‌های آینده می‌شود.

منبع: خبرگزاری صداوسیما


برچسب ها: #سعدآباد #نخل
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا