دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 35176
تعداد نظرات: ۰

صدای استان : رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان بوشهر گفت: طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به پیش دبستانی و دبستان از امروز با نوبت گیری مدیران مدارس برای سنجش نوآموزان ثبت نام شده در این استان آغاز شد.

تاریخ انتشار: سه شنبه ، 24 خرداد 1401 - 10:27

طرح سنجش سلامت نوآموزان استان بوشهر آغاز شد

به گزارش صدای استان؛ نصرالله نوروزی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: نوبت دهی برای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی  از امروز  برای نوآموزانی پیش دبستانی و نیز نوآموزانی که در سال تحصیلی پیش‌رو وارد پایه اول ابتدایی می‌شوند و جامانده‌های احتمالی سنجش سال تحصیلی گذشته از امروز آغاز شده و  فعالیت رسمی پایگاه‌های سنجش نیز از هفتم تیرماه آغاز و تا نیمه شهریور ادامه دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به پیوند سامانه‌های سنجش و سیدا در سال تحصیلی جدید امکان ثبت نام دانش آموزان بدون انجام سنجش به هیچ عنوان امکان پذیر نیست و والدین ضمن توجه به این نکته، فرایند سنجش نوآموز خود را به هیچ عنوان به تاخیر نیندازند.

نوروزی گفت: برای شناسایی و مداخله بهنگام، ارزیابی‌های بینایی و دید رنگ، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، اختلالات جسمی-حرکتی، اندازه گیری توده بدنی، قد، وزن، دهان و دندان، بیماری‌های جلدی (پوست و مو)، بیماری‌های نیازمند مراقبت ویژه، سابقه بیماری در خانواده از جمله موارد مهم است که در طرح سنجش با دقت رصد می‌شود.

وی گفت: یکی از عوامل مهم افت تحصیلی و ترک تحصیل دانش آموزان، شناسایی نشدن به موقع مشکلات و نیازهای آنان و از دست دادن زمان طلایی برای انجام اقدام‌های پیشگیرانه است.

نوروزی بیان کرد: مداخله درمانی و جای‌دهی صحیح دانش‌آموز در مدرسه نیازمند اجرای طرح سنجش به عنوان ابزاری بسیار قوی است.

وی با اشاره به مراحل اجرایی طرح سنجش گفت: در اولین گام، مدیر مدرسه بعد از ثبت نام نوآموز و نوبت گیری برای وی، رسید نوبت سنجش را در اختیار خانواده نوآموز قرار داده و پس از آن خانواده در روز و ساعت مقرر با همراه داشتن اصل شناسنامه نوآموز و شناسنامه و کارت ملی والدین، کارت واکسن تکمیل شده و یک قطعه عکس سه در چهار از نوآموز همراه با وی به پایگاه سنجش مراجعه می‌کند تا ارزیابی و غربالگری اولیه نوآموز انجام شود.

نوروزی افزود: نوآموزانی که در هر یک از مراحل غربالگری اولیه مشکوک به وجود مشکل باشند به پایگاه ارزیابی تخصصی ارجاع داده می‌شوند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان بوشهر با بیان اینکه دانش‌آموزان متقاضی جهش تحصیلی نیز باید ارزیابی و سنجش شوند گفت: ارزیابی این گروه از دانش‌آموزان نیز به شرط دارا بودن شرایط اولیه، در گرو نوبت‌گیری از سوی مدیر مدرسه از ابتدای تیرماه در سامانه سنجش است و سنجش این دانش‌آموزان نیز بعد از نوبت گیری در  همان تیرماه انجام می‌شود.

وی یادآور شد: براساس برآورد انجام شده پیش بینی می‌شود امسال بیش از  ۲۵هزار نوآموز بدو ورود به دبستان و هفت هزار نوآموز پیش دبستانی در استان بوشهر زیر پوشش طرح سنجش سلامت نوآموزان قرار گیرند.

به گفته نوروزی امسال ۴۳ پایگاه ثابت و سیار شامل ۲۹ پایگاه ثابت و ۱۴ پایگاه سیار در ۱۸ شهرستان و منطقه برای اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی  و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به پیش دبستان و دبستان فعال می شوند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان بوشهر گفت: سال گذشته برای نخستین بار ۱۰۰ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در این استان زیر پوشش طرح سنجش قرار گرفتند.

وی یادآور شد: از کل دانش آموزان سنجش شده سال گذشته ۷۴ نفر دارای مشکل شنوایی، ۵۸۴ نفر بینایی، ۱۸ نفر اتیسم، یکهزار و ۵۸۵ نفر دیرآموز، ۱۱۶نفر آسیب ذهنی (ارجاع به مدارس استثنایی)، سه نفر ارجاع به بهزیستی و ۹ نفر نیز دارای مشکل جسمی حرکتی شناسایی شده اند.

به گفته نوروزی در زمان حاضر یکهزار و ۳۱۰ دانش آموز استثنایی در استان بوشهر در قالب ۳۱ مدرسه استثنایی مشغول به تحصیل هستند.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا