چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 35052
تعداد نظرات: ۰

صدای استان: مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: این استان ازلحاظ میزان کلی باروری در رده “پایین” کشور قرار دارد.

تاریخ انتشار: سه شنبه ، 10 خرداد 1401 - 12:15

میزان کلی باروری استان بوشهر در رده پایین کشور است

به گزارش صدای استان به نقل از ایرنا، دکتر آزیتا انارکی در جلسه کارگروه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان دشتی با اشاره به اهمیت فرزندآوری در عرصه‌های مختلف اجتماعی گفت: جوانی و افزایش جمعیت می‌تواند عاملی برای اقتدار جامعه باشد.

وی به شاخص‌های بهداشتی جمعیت اشاره کرد و گفت: در سطح جهان نرخ باروری کلی رو به کاهش است اما در کشور ما این روند از سرعت بیشتری برخوردار است.

انارکی اضافه کرد: ادامه روند کاهش نرخ باروری می‌تواند موجب سوق دادن کشور به سمت سالمندی شود و با توجه به اینکه زندگی سالمندی نیازمند زیرساخت‌های خاص خود خواهد بود با مشکلات متعددی مواجه خواهیم شد.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: افزایش جمعیت موجب توسعه شهرها و روستاها و عاملی مهم در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و امنیتی خواهد بود.

وی افزود: بوشهر از وضعیت خوبی ازنظر نرخ موالید خام برخوردار نیست و در چند سال اخیر شاهد کاهش هرساله تولدها در این استان هستیم.

فرماندار دشتی نیز به سیاست اشتباهی که در چند دهه قبل در حوزه جمعیت با شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر شکل گرفت اشاره کرد و افزود: این شعار وبرنامه های چند دهه گذشته  موجب سوق دادن جمعیت کشور به سمت سالمندی شده است که تبعات عدیده‌ای را به دنبال خواهد داشت.

علی بحرانی، جوانی جمعیت و رشد فرزند آوری را از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری دانست و با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آن را از اصول اساسی دین اسلام برشمرد و افزود: می‌بایست با سیاست‌های صحیح جوانی جمعیت و رشد فرزند آوری مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در دهه‌های گذشته بوشهر و جنوب کشور از لحاظ شاخص‌های فرزند آوری در جایگاه خوبی قرار داشتند اما در سال‌های اخیر شاهد کاهش فرزند آوری دراین استان بوده‌ایم.

فرماندار دشتی جوانی و کثرت جمعیت را موجب توانمندی جامعه از منظر سیاسی، فرهنگی و نظامی و اقتصادی دانست و افزود: تأکید رهبر معظم انقلاب  به جوانی جمعیت و فرزندآوری در همین راستا بوده است که تحقق آن نیازمند ایجاد اشتیاق در خانواده‌ها است.

بحرانی گفت: می‌بایست از ظرفیت مساجد، بسیج، فضای مجازی و تبلیغات محیطیبرای ترویج و تبلیغ فرزندآوری استفاده کرد

وی با تأکید بر ظرفیت بالای بسیج در ترویج جوانی جمعیت و فرزندآوری اظهار داشت: اقدامات خوبی از سوی بسیج جامعه پزشکی برای حمایت درمانی از افراد نابارور در حال انجام است که ثمرات ارزشمندی را به دنبال خواهد داشت.

فرماندار دشتی  بر توجه ویژه همه دستگاه‌های ذیربط به امور زیست‌محیطی و نیز حمل‌ و نقل و انباشت کودهای حیوانی به‌ویژه کودهای مرغی در سطح شهرستان تأکید کرد.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا