دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 34644
تعداد نظرات: ۰

علی پیرمرادی مصداق واقعی همان استغنا ادبیات سعدی و حافظ بود. هزار سال پیش مولانا از بی نیازی انسان میگوید و شمس تبریزی را در اوج نیاز به مسیر ثروتمتد بی نیازی رهنمون میکند تا مقام حلاج را تبیین کند. اناالحق حلاج یعنی ثروت معنوی فارغ از مادیات . برای رسیدن به شناخت و عرفان…

تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 31 فروردین 1401 - 20:04

علی پیرمرادی مصداق واقعی همان استغنا ادبیات سعدی و حافظ بود.

هزار سال پیش مولانا از بی نیازی انسان میگوید و شمس تبریزی را در اوج نیاز به مسیر ثروتمتد بی نیازی رهنمون میکند تا مقام حلاج را تبیین کند.
اناالحق حلاج یعنی ثروت معنوی فارغ از مادیات .
برای رسیدن به شناخت و عرفان حقیقی باید از مادیات و امورات غریزی خود را بی نیاز کرد.
علی پیر مرادی اگر دیوان شعر ندارد اگر گلستان و بوستان ندارد اگر چون حلاج کوس اناالحق نزد و بر سر دار نرفت و اگر در قونیه دیوانه چون شمس نشد و مولانا نبود اما تمامی این هزاره تاریخ ادبیات عرفانی و بزرگی و استغنای مطلق را در قرن معاصر به مدعیان عرفان و تهذیب نفس و مراقبه و نماز شب خوان ها و حوزوی رفته ها و روضه خوانان و مبلغان دین اثبات و به نوعی دلبری کرد و عشقش را به رخ همه انسان های زمین که معتقد به انسانیت و نوع دوستی و یکتا پرستی فارغ از هر رنگ و نژاد و دین و مذهبی هستند به زیبایی کشید.
اگر مجسمه علی پیرمرادی را بر ورودی شهر نزنیم یعنی معنای ثروت واقعی را درک نکرده و به وجودمان جفا کرده ایم.
اگر نامش را در کتابهای درسی ننویسیم یعنی خیلی نیازمندیم و در فقر مطلق غرق هستیم.

اگر علی پیرمرادی را برای نسل های بعدی جاوید نکنیم یعنی به درک حقیقیت و معنای وجودی انسان پی نبرده ایم.
از بدو خلقت و غار نشینی تمامی کتب فلسفی افلاطون ، سقراط و ادیان ، مذاهب الهی و زندگی امامان ، معصومان ، شهادت ان بزرگان و نگارش متون ادبی عرفانی همچون دیوان شمس‌.،شاهنامه، بوستان ،گلستان ، هفت شهر عشق ،گنج نامه، هفت اورنگ و عطار نامه و..‌‌‌.. تمامی داستان های شکسپیر و داسایوفسکی تا دوران معاصر جنگ و دفاع ، ایثار و شهادت در یک عبارت خلاصه میشوند که( استغناء در عین نیاز ) ثروتمندی معنوی در نهایت فقر مادی.توانگری در تنگدستی.
بطور کلی میتوان اینگونه گفت که نهایت و غایت انسان در جایگاه اشرف مخلوقات در ،بی نیاز بودن است.
علی پیرمرادی در سال ۵۵ برنده بلیط بخت ازمایی به مبلغ نهصد هزار تومان میشود.
متولد ۱۳۳۱ زیارت دشتستان است در سن ۱۲سالگی پسری یتیم که روزنامه فروشی میکند.
در سن جوانی و شور و نشاط ان سالها حدود ۲۴ سالگی صاحب نهصدهزار تومان پول نقد میشود.۱۲ سال فقر و تهیدستی و روزنامه فروشی برای خوردن تکه نانی با سختی بسیار.
یکباره ثروتی کم نظیر بدست می اورد.
اگر شما بودید چه میکردید؟
چند نفر در کره زمین وجود دارد که در ان شرایط مشقت بار زندگی کند و با همه ان پول مدرسه بسازد و اب لوله کشی برای مردم روستای زادگاهش تامین کند و خود همچنان روزنامه فروش باشد؟
کشیش کدام کلیسا یا خطیب کدام مذهب ؛ کدام مجتهد ، اسقف اعظم و پاپ مسیحی و کلیمی و یهودی و….‌
بطور کلی مدعیانی که به هر روشی تلاش میکنند تا راه رسیدن انسان به بهشت جاوید را نشان دهند و حق و حقیقت را تبلیغ میکنند هزاران سال جنگهای صلیبی و کشتار کافران و مشرکان و بت پرستان را برای اثبات حقانیت خود و ممانعت از جهنم رفتن ما و دعوت به بهشت جاویدان انجام دادند و این رویه استمرار دارد به چنین بی نیازی مطلقی رسیده اند که تمام ثروت خود را در اوج فقر مادی و نیازمندی های مرسوم و بدیهی برای نجات انسانیت از تاریکی و جهل و رفاه و اسایش مردم بدون هیچ توقع و چشمداشتی هزینه کند؟؟؟
منصفانه قضاوت کنید چه کسی در این دوران وانفسا مادیات شهامت و ایثار در خود سراغ دارد که در ۲۴سالگی با توجه به نیازمندی و فقر و یتیمی تمامی دارایی و اندوخته مادی خود را برای انسانیت صرف کند؟؟
عنایت بفرمایید تمامی دارایی!!!!

چرا فقط به الگوهای تاریخی و افسانه های کهن باور داریم؟
قطعا اساطیر و قصه های تاریخی و الگوهای ایثار گری در داستان ها مفاهیم و شخصیت های حقیقی و ملموس نبوده و زایده تخیلات و رویاهای انسانی برای جاودانگی هستند که در طول تاریخ به تعداد انگشتان یک دست نیز نبوده است.
اما بطور واضح علی پیرمرادی بدون در نظر گرفتن شغل و کار رساته ای یک اشرف مخلوقات است که در شور جوانی که اوج نیازهای مادی است به رتبه ای از خودشناسی و خداشناسی میرسد که مصداق معاصر و محسوس تمامی اندیشه های انسانی و ادبیات عرفانی جهان و مطلوب و غایت خداشناسی است.
علی پیرمرادی یتیم و فقیر و تهیدستی که در سن جوانی و اوج نیاز چون به خودشناسی رسیده بود پس در درون ثروتی افسانه ای داشت و توانگر بود.، عدم تقید بی قید بودن از مادیات نتیجه تمام مکتوبات عرفانی است.
علی پیر مرادی واقعا در عنفوان جوانی به مرادش رسید. انچه که هزاران سال است انسانها به دنبال گمشده خود میگردند ولی اب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم….

استغناء حالتی است که عارفان کامل بدان نایل آیند و آن بی نیازی از ماسوی الله (آنچه جز خداست) و نیاز و فقر در برابر خداوند است.

این همه توانگری از غنا ء طبع و مناعت طبع و بلندی روح را از کجا اورده بود؟؟

او که پسری فقیر و یتیم روزنامه فروشی تهیدست بود که چه شبها که گرسنه خوابیده و یا از گرسنگی بیدار مانده است چگونه به این وسعت از شرافت و ایثار و درجه از انسانیت رسیده که تمام کتب عرفانی و دیوان عارفان و اشعار شاعران را در عصر مادیات و پول و جنگ و ثروت اندوزی و نظام سرمایه داری بطور عملی تفسیر کرد و معنای دیگری بخشید.
علی پیرمرادی انسانی با یک چهره و یک شخصیت و یک تعریف و یک تفسیر؛ او معنای حقیقی اشرف مخلوقات بود.
خیلی ها شهامت ندارند که حتی یک لحظه خودشان را به جای علی پیرمرادی تصور کنند چه برسد به اینکه ۷۰سال علی پیرمرادی را زندگی کنند.
پرواز عاشقانه اشرف مخلوقات به سوی معشوق ، هم دیدنی است.
روح اشرف مخلوقات بی نیاز از مادیات دنیوی و خسته از تکرار روزهای پرتکرار بی صدا ، آرام و سبک بال و در سکوت شب پرواز میکند و ایمان دارم فیلم اسمانی شدن پیر مرادی اتفاقی نیست بلکه نشانه و تلنگری است برای انسان هایی مادیات پرستی که در تفکر متحجرانه دشمنی و ظلم و تعرض به دیگران با غرور و خودخواهی قدرت نمایی میکنند تا بدانند که پرواز روح انسان واقعی با انسان نما تفاوت بسیار دارد.

(انا لله و انا الیه الراجعون)

تقدیم به روح بلند علی پیرمرادی که تمام عمرش اشرف مخلوقات بود.

نامش جاوید
یادش گرامی

ناصرصالحی وکیل دادگستری


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا