سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 34445
تعداد نظرات: ۰

ناصر صالحی– تکالیف سازمان صمت آنقدر وسیع و گسترده هست که بطور واقع ظرفیت عظیمی از صنایع ,معادن ,تجارت و بازرگانی ,حتی گندم و آرد و نان و… را در خود جای داده است. هرچند در نگاه تحلیلی معتقدم اصولا ادغام این وزارتخانه همانند وزارت ورزش و جوانان چندان مفید و کارآمد نبوده و یا…

تاریخ انتشار: پنجشنبه ، 26 اسفند 1400 - 12:31

ناصر صالحی– تکالیف سازمان صمت آنقدر وسیع و گسترده هست که بطور واقع ظرفیت عظیمی از صنایع ,معادن ,تجارت و بازرگانی ,حتی گندم و آرد و نان و… را در خود جای داده است.

هرچند در نگاه تحلیلی معتقدم اصولا ادغام این وزارتخانه همانند وزارت ورزش و جوانان چندان مفید و کارآمد نبوده و یا تا کنون نتوانسته به اهداف تعیین شده برسد اما فعلا قطار بر همین ریل استوار بوده و لاجرم با همین شرایط باید همسو گردید.
مدیریت این سازمان در هر استان آنقدر برای کشور حیاتی و موثراست که هر نوع ناکارآمدی یا تصمیم چالشی بطور قطع موجب بهم خوردن توازن حکمرانی خواهد شد. بطور مثال در هر استانی یا حتی کشوری عدم تمرکز یا ضعف در مدیریت توزیع گندم و نان میتواند تبعات بسیار سنگینی به همراه داشته باشد.
در دنیای سیاستمداران قرن ۲۱ که در پی حکمرانی جهانی و تغییرات حاکمان و کودتاهای رنگین کمانی هستند نارضایتی مردم و ایجاد دیوار بلند بی اعتمادی در مردم و ترس از گرسنگی و فقر مهندسی ابزار اصلی سقوط و صعود رهبران است. ایجاد آن مستلزم شرایطی چون فشار اقتصادی و نبود نان و در آخر منجر به اعتراضات خیابانی میگردد و بهترین و بدیهی ترین مدل اعتراض نیز در کوچک کردن سفره ها مردم نمود پیدا میکند بنابراین با کمی تآمل میتوان حساسیت و تاثیر مستقیم تصمیمات وزارت صمت یا مدیر استانی را با اغتشاش و آشوب و یا در عین حال رضایتمندی و اعتمادسازی بین مردم و حاکمیت مشخص نمود..

نقش پررنگ سازمان صمت در تمامی سطوح اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و گردشگری ورزشی …مبرهن است.
بنابراین صندلی صمت را باید بسیار با ظرافت و فصاحت حفظ و با برنامه ریزی دقیق بطوری که در سفره مردم ملموس باشد هدایت کرد.

 

سوابق و تجارب مفید مهندس صفوی در شهرکهای صنعتی به تنهایی برای به روز رسانی و تحول در اداره صمت کافی نخواهد بود.
آنچه از قوانین و آیین نامه های شهرکهای صنعتی ایران(اصلی) و شهرک های صنعتی استان(فرعی)مستفاد میشود بیشتر در چگونگی و شرایط اداری در واگذاری زمین و اخذ پروانه بهره برداری جهت احداث صنایع و ساخت و ساز امور زیربنایی برای استفاده متقاضیان و شرکت و کارگاه و کارخانه ها صنعتی و بازرگانی …. میباشد.
بنابراین تکلیف مجموعه هیات مدیره شهرک صنعتی وفق قانون صرفا واگذاری زمین در بخش صنعت بوده که از وظایف ذاتی آنهاست. هیچ شکی نیست که مهندس صفوی در این خصوص موفق بوده که عملکرد ایشان مشخص است.
از آنجا که ایشان از مدیران خوشنام و تحصیلکرده و بومی استان بوده و حمایت و همراهی مدیران بومی را واجب میدانیم و قطعا این سالها از نزدیک با صنایع آشنا بوده و راههای برون رفت از چالشهای صنعت را میداند و پتانسیل و ظرفیت های ناشناخته دیگری دارد که باید در موقعیت و عرصه عمل بروز پیدا کند بنابراین نیازمند همکاری و همراهی متخصصین و کارشناسان بخش های دیگر از جمله بازرگانی و تجارت و …است که این مسیر دشوار نیازمند استقبال مهندس صفوی از تشکیل کارگروه های بخش خصوصی باتجربه شناخته شده مورد وثوق در زمینه های گوناگون است.
لذا بدون بهره گیری از مشاورین و کمیته های تخصصی رسیدن به اهداف سازمانی کاری پیچیده بنظر می‌رسد.
بدون شک نگاه جهادی مدیران به تکالیف قانونی و اولویت بخشی به مطالبات جامعه و ارایه راهکارهای جدید متناسب با نیاز امروز چیزی است که از مدیر جدید انتظار میرود. نهایتا تصمیمات مهم و موثر مدیران فارغ از دستورات و بخش نامه های سلیقه ای خلق الساعه غیر کارشناسی که متاسفانه چندین سال شاهد آن بودیم و خود بزرگترین افت و بیماری سیستم اداری کشور خصوصا در ارتباط با تجارت و مراودات بین الملل بوده خیلی زود اثرات خود را در بیرون از سازمان نشان میدهد که بازخورد مثبت یا منفی جامعه هدف بهترین ترازو و خط کش سنجش و توانمندی مدیر است.
آنچه میتواند مهندس صفوی را به یک مدیر شش دانگ تبدیل کند بطور اولی رفع مشکلات و راهکار اجرایی برای حل معضلات لاینحل دیروز است. در یک کلام مهندس صفوی را یک مدیر تصمیم ساز میخواهیم نه یک مدیر تصمیم گیر !!
چون تصمیم گیری یک مهارت عمومی است اما حل مسأله به دانش تخصصی هم نیاز دارد که این دانش را باید در مشاورین و همین بخش خصوصی به دست آورد که تصمیم ساز هستند. .بنابراین استفاده از مشاوران برای حل مسأله نوعی تصمیم سازی بوده که گزینه های واقعی و با حداقل ضریب خطا را روی میز جهت انتخاب نهایی مدیر بارگذاری میکند .
حوزه گسترده اداره صمت با این حجم از مراجعات مرتبطین تنها با خرد جمعی و تشکیل کارگروه خارج طیف کارکنان اداری و فراخوان تشکیل کمیته های فنی از بخش خصوصی و استماع پیشنهادات و بطور حتم انتقادات و اعتراضات کارشناسان و افراد خبره و مجرب با راهکار برون رفت از مشکلات در زمینه های مختلف موفق خواهد کند.
مهندس صفوی میتواند با درایت و اندیشه ورزی بدون صرف هزینه مادی و معنوی با یک برنامه ریزی هدفمند برای اولین بار از یک بازوی قوی و کارآمد که سالیان طولانی اندوخته های و آموزه های تجربی و عملی داشته ولی بنا به خودمحوری و نگاه مستبدانه و گاها جناح بندی های سیاسی و اجتماعی برخی مسولان در گذشته این ظرفیت علمی عملی بایگانی شده و مغفول مانده به خوبی منتفع گردد. این پتانسیل بالقوه علیرغم بی مهری های فراوان اما همیشه مهیا و منتظر چراغ سبزی هستند تا با انتقال دانش و دانش افزایی بدون منت در بیشتر حوزه ها مثل بازرگانی معادن صنایع و……مسیر توسعه را هموار کنند .

تعریف مدیریت از نگاه بعضی متفکران غربی ( هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران)
که در پشت این جمله هزاران کتاب اصول مدیریت و دستورالعمل پنهان است.
نهایتا ابزار لازم و ضروری برای پویایی و تحرک و توسعه محوری در عرصه مدیریت صمت که نتیجه بکارگیری آن میتواند بسیار سریع و محسوس در جامعه خود را نشان دهد استفاده بهینه از ظرفیت ذی قیمت و گرانبها بخش خصوصی و افراد خبره در عرصه اقتصاد بین الملل و تجارت و بازرگانی و صنایع معدنی است.

علی ایحال همه استان از اینکه میز خدمت صمت را به فرزند بومی امانت سپرده اند خوشحال بوده و آرزوی توفیق دارند و از طرفی نیز جهت همکاری و همیاری و انتقال تجربیات با مجموعه صمت در راستای اهداف انقلاب و آرامش و رفاه مردم اعلام آمادگی میکنند.
(تا یار که را خواهد و میلش به که باشد.)

با احترام ناصرصالحی وکیل دادگستری


برچسب ها: #صمت #ناصر صالحی
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا