یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 33349
تعداد نظرات: ۰

صدای استان : کرونا هر روز لباسی نو بر تن می‌کند، اینبار با جهشی جدید به نام اُمیکرون آمده است؛ اطلاعات موجود در خصوص این سویه کامل نیست اما آنچه مشخص است اینکه واکسن‌های کرونا توانسته‌اند تا حد زیادی در برابرش سینه سپر کنند.

تاریخ انتشار: سه شنبه ، 7 دی 1400 - 12:38

استقبال بوشهری‌ها از دوز سوم؛ مراکز واکسیناسیون کرونا شلوغ شدندبا اعلام رسمی ورود سویه اُمیکرون به کشور و لزوم تزریق دوز سوم واکسن، استقبال خوب مردم موجب شده است که مراکز واکسیناسیون با ازدحام جمعیت روبه‌رو شود. بر اساس در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است که سویه جدید اُمیکرون، سرعت انتقال بسیار بالایی دارد و نباید با سهل انگاری‌ به شیوع این سویه دامن زد.

کارشناسان بر لزوم تزریق دوز سوم واکسن کرونا مردم برای افزایش مصونیت مقابل اُمیکرون تاکید کرده‌اند؛ دوز سوم یا دوز بوستر و یا دوز تقویتی واکسن کرونا، در افرادی که قبل‌تر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، به بهبود ایمنی ناشی از دو دوز قبلی کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا، در بررسی‌های میدانی از مراکز واکسیناسیون شهر بوشهر متوجه شدیم که مردم از دریافت دوز تقویتی استقبال کرده‌اند، البته همین موضوع موجب شلوغی مراکز واکسیناسیون در استان بوشهر شده است.

راه‌اندازی مراکز واکسیناسیون جدید در روزهای آتی

عبدالمحمد خواجه‌ئیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا و در خصوص شلوغی مراکز واکسیناسیون اظهار کرد: به‌دنبال اعلام رسمی ورود سویه اُمیکرون به کشور و لزوم دریافت دوز سوم واکسن کرونا، مراکز واکسیناسیون در استان بوشهر مانند دیگر استان‌ها، با ازدحام و شلوغی مواجهه است که تمهیدات لازم جهت مدیریت برنامه واکسیناسیون دوز سوم با انجام پیگیری جهت تامین واکسن برای جمعیت ۱۸ سال به بالا و افزایش ساعات فعالیت نیروها در مراکز تجمیعی واکسیناسیون و نظارت و پایش مراکز اندیشیده شده است.

عبدالمحمد خواجه‌ئیان با اشاره به مصوبه ستاد مدیریت کرونای استان مبنی بر راه‌اندازی مراکز واکسیناسیون در روزهای آتی و با همکاری هلال احمر و بسیج، معتقد است با توجه به شرایط کنونی، افزایش تعداد ساعات فعالیت مراکز تجمیعی و تعداد نیروها، در بهبود روند واکسیناسیون و کاهش ازدحام جمعیت، موثرتر خواهد بود؛ چرا که با پیش‌بینی افزایش بار مراجعات در روزهای آتی، راه اندازی مراکز جدیددر صورت تامین نیرو در سهولت دسترسی برای مردم و تسریع کار موثرتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مهم‌ترین مسئله حاضر را کمبود نیروی انسانی می‌داند و با امیدواری به حل این کمبود، عنوان کرد: در زمینه تامین واکسن مورد نیاز نیز پیگیری‌های لازم انجام شده است و ان‌شاءالله با اقداماتی که در سطح ملی صورت خواهد گرفت، مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

با بررسی صحبت‌های عبدالمحمد خواجه‌ئیان متوجه می‌شویم یکی از ویژگی‌های مهم سویه اُمیکرون قدرت انتشار خیلی وسیع آن است که به شکل تصاعدی می‌تواند افراد را مبتلا کند. لذا ازدحام و شلوغی و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، خطر ابتلا و انتشار بیماری کرونا را افزایش خواهد داد.

خواجه‌ئیان بر این عقیده است که با وجود اینکه نمی‌توان در خصوص میزان کشندگی این سویه کرونا با قطعیت صحبت کرد؛ اما کماکان اقدامات پیشگیرانه مثل ماسک زدن، شست‌وشوی مکرر دست‌ها، رعایت تهویه اتاق‌ها، رعایت آداب تنفسی در زمان عطسه و سرفه و پرهیز از برگزاری مراسمات و مهمانی‌ها می‌تواند مهم و در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا کمک کننده باشد.

ساعت شروع و پایان کار مراکز واکسیناسیون بوشهر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با عنوان اینکه در حال حاضر، روزانه ۷۶ هزار دوز تزریق و با پیش‌بینی افزایش مقدار تزریق در روزهای آتی، طبق اعلام رسمی جهت واکسیناسیون دوز سوم، یادآور شد: ساعت شروع و پایان فعالیت مراکز واکسیناسیون در شهر  بوشهر در سالن کوثر از ساعت ۸ صبح الی ۱۴ و  بعد از ظهر از ساعت ۱۶ الی ۲۱، سالن هلال احمر فقط صبح‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۱۴، سالن مخابرات ۸ صبح تا ۱۲ ظهر و بعد از ظهر از ساعت ۱۶ تا ۱۹ و در دیگر شهرستان‌ها: صبح‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۱۳۱۲ ظهر و بعد از ظهر متغیر و بین ساعت ۱۶ الی ۲۰_۱۹ است.

به گفته وی با وجود حضور حداکثری ظرفیت نیروهای بهداشتی جهت اجراء برنامه واکسیناسیون و سایر نیروها شامل نیروهای بهداشتی، بسیجی و داوطلبان هلال احمر؛ ولی با توجه به اهمیت تسریع واکسیناسیون دوز سوم، افزایش تعداد نیروها، کمک کننده خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: طبق مطالعاتی که منتشر شده به نظر می‌رسد ایمنی ناشی از واکسن‌ها ۶ تا ۸ ماه پایدار باشد و بعد از این مدت ایمنی حاصل از واکسن افت نسبی پیدا می‌کند که برای افزایش حداکثر ایمنی و پیشگیری از همه گیری سویه اُمیکرون، همزمان با ادامه برنامه واکسیناسیون نوبت اول و دوم؛ تزریق دوز سوم جهت افزایش اثربخشی واکسن توصیه می‌شود.

فکر می‌کردم نیم ساعته واکسن می‌زنم

در ادامه و در گفت‌وگو با مادری که از مراجعین به مرکز واکسیناسیون در برازجان بود، متوجه شدیم که این ازدحام جمعیت علاوه بر بوشهر در بقیه شهرستان‌های‌ استان نیز وجود دارد. این مادر اظهار کرد: برای تزریق دوز سوم به یکی از مراکز واکسیناسیون در برازجان رجوع کردم و به گمان اینکه نیم ساعته، کارم تمام می‌شود، نوزاد خود را به همسایه‌مان سپردم و حال با معطلی یک ساعت و ۴۵ دقیقه‌ای در نوبت تزریق واکسن و گریه و بی‌تابی کودک خود، نگران فرزند خود می‌باشم.

یکی از دانشجویان که برای دریافت دوز تقویتی به یکی از مراکز شهر بوشهر بوشهر مراجعه کرده بود در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: دیروز همراه با دوست خود برای تزریق واکسن مراجعه کردیم که به دلیل شلوغی مرکز واکسیناسیون و ترس از ابتلای به کرونا در همین صف‌های دریافت واکسن، تصمیم گرفتیم که امروز مراجعه کنیم؛ اما امروز نیز وضعیت مرکز واکسیناسیون با ازدحام بیشتر جمعیت مواجه بود که به ناچار بعد از یک ساعت و نیم دُز دوم خود را دریافت کرده‌ام و حال پس از گذشت ۲ ساعت، منتظر نوبت دوستم برای تزریق دوز سومش می‌باشیم.

استقبال مردم از برخی مراکز خاص

مسئول مرکز واکسیناسیون و پیام مخابرات، در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شلوغی‌ها و ازدحام جمعیت اظهار کرد: یکی از دلایل شلوغی استقبال مردم از برخی مراکز در شهر بوشهر است، برای مثال مراکز هلال احمر و کوثر در مقایسه با مرکز مخابرات، مراجعات بیشتری دارد و همین موضوع یکی از دلایل ازدحام جمعیت است.

علی روان‌دوست با اشاره به اینکه مرکز واکسیناسیون مخابرات با ازدحام جمعیت مواجه نبوده است، اظهار کرد: بیشتر افراد مراجعه کننده از سنین بالای ۲۵ سال و برای تزریق دوز سوم واکسن هستند و ما سعی کرده‌ایم تا جای ممکن در نوبت‌دهی، تعامل با مردم، رفتار مناسب و توصیه های پزشکی به مردم، بالاترین سطح را داشته باشیم و دغدغه اصلی ما این است که تمام مردم شهر و کشورمان سالم باشند و با توجه به وفور واکسن، همه‌گیری کرونا را کاهش دهیم.

به گفته وی تعداد نیروهای داوطلب مرکز پیام مخابرات که همگی ازنیروهای جهادی و بسیجی هستند، نه تنها کم نبوده که حتی تعدادی از این داوطلبان در لیست ذخیره و شیفیت اطمینان سازماندهی شده‌اند.

مسئول مرکز واکسیناسیون و پیام مخابرات بیان کرد: با این وجود ما امیدواریم با سازماندهی منظم‌تر و بهتر و به‌کارگیری همه‌ نیروهای داوطلب، روند تسریع واکسیناسیون و خدمات دهی‌ به مردم و کمک به کادر درمان تسهیل شود.

استاندار بوشهر نیز در آخرین جلسه مدیریت کرونا گفته بود که روند واکسیناسیون در استان بوشهر مطلوب است اما نیاز است روند کار در مراکز تعیین‌شده تسریع شود.

منبع:ایسنا


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا