دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 33325
تعداد نظرات: ۰

وقتی می‌بینیم از عسلویه و جم و کنگان، فقط آلودگی نصیب استان شده و جوانان بومی سهم ناچیزی در اشتغال پتروشیمی ها و پالایشگاه‌های استان دارند، آرزو می‌کنیم استان‌مان از شر این صنایع و نفت و گاز راحت شود تا شاید از آتش درونمان قدری کاسته شود. 

تاریخ انتشار: دوشنبه ، 6 دی 1400 - 11:40

بتول سهراب پور – در هفته‌ای که گذشت، “علی سلاجقه”، رئیس سازمان محیط زیست کشور به استان بوشهر و عسلویه سفر کرد و در کمال بهت و تعجب رسانه‌ها و در سکوت محض، سفر خود را با افتتاح پروژه‌ای به پایان رساند که در قیاس با این همه صنایع آلاینده در عسلویه به مانند قطره‌ای در اقیانوس است!
استان بوشهر روزهای چندان خوبی را سپری نمی‌کند و در کنار همه مشکلات و چالش‌هایی که دارد، محیط زیست در جنوب استان نیز با بحران‌های بسیار جدی روبرو است.
شوربختانه مسئولین استان بوشهر نیز همراه با مدیران پایتخت نشین، نگاه حداقلی به محیط زیست دارند، به طوری که در سفر سلاجقه، هیچگونه تدابیری جهت موثر بودن این سفر بر رفع معضلات جنوب استان و یا کاهش آلایندگی ها نداشته است تا کماکان جناب سلاجقه نیازی به نگاه جدی‌تر به این مقوله نداشته باشد و حتی ضرورت و اهمیت آن را درک نکند.
یکی از اقدامات مهم که توسط مدیران استان جهت پافشاری و اهتمام جناب سلاجقه بر این مسئله می‌توانست اتفاق بیفتد، نشست با فعالان زیست محیطی استان بوشهر بود که در بی‌کفایتی و ناآگاهی محض حضرات، چنین نشستی برگزار نشد.
همه ما در ارتباط با تاثیرات سوء آلاینده‌های شیمیایی و صنعتی جنوب استان بر مردم بومی منطقه واقف هستیم و نیک می‌دانیم که پساب‌های صنعتی رها شده در آن منطقه چه خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به آب، خاک و هوا وارد نموده است، لذا باید از این جهت به آن پرداخت اما تا کی باید صرفاً شاهد تاکیدات مسئولین باشیم و هیچ اقدام تاثیرگذاری در عسلویه اتفاق نیفتد.
سوال این است که تا کی باید شاهد انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی در جنگل‌های حرّا، تلف شدن آبزیان، آلودگی خلیج فارس و اثرات منفی فلرها بر اکوسیستم منطقه باشیم؟
مسئولین و مدیران استانی، به ویژه جناب استاندار، سفر وزیران و مدیران ملی به استان برای تحکیم و برقراری مناسبات شخصی با آنان نیست بلکه فرصتی طلایی است تا با تحت فشار گذاشتن آنها، و گفتن مشکلات و نشان دادن مسائل از نزدیک، امتیازاتی جهت رفع معضلات استان بگیریم. شما که خود شهامت و اقتدار تاختن به مدیران پایتخت نشین را ندارید، حداقل فضایی فراهم می‌کردید تا فعالان محیط زیست، که شبانه‌روز دغدغه این معضل را دارند مستقیماً با رئیس سازمان محیط زیست کشور به گپ و گفت بپردازند.
ریشه‌های انتخاب چنین بازدیدهایی به یک چیز برمی‌گردد و آن این است که مسئولان استان نمی‌خواهند جایگاه خویش را برای منافع استان به خطر بیندازند، وگرنه وظیفه و نقش آنها در راستای رفع نیازهای استان، واضح و روشن است. از سوی دیگر به نظر می‌آید مسئولین استانی درباره محیط زیست با بحران معنا روبه رو شده‌اند؛ امری که به مذاق مدیران ملی خوش آمده چرا که بدون هزینه کرد برای آلودگی‌های عسلویه و کنگان، به آسانی نهایت درآمدزایی از آنها صورت می‌گیرد.
این بحران معنا از آنجا آغاز می‌شود که مدیران استان، موتور محرکه استان بوشهر را صرفاً سرمایه‌گذاری می‌دانند بدون اینکه نگاه عمیقی به زنجیره توسعه و پیشرفت انداخته و نقش محیط زیست را در امر توسعه منطقه‌ جدی بگیرند.
جناب استاندار و مدیران مربوطه!
ما به عنوان شهروند بوشهر، تعلق خاطر زیادی به وجب به وجب خاک این استان داریم و حاضریم جان‌مان را در راه ایران و استان بوشهر تقدیم کنیم؛ اما وقتی بی توجهی به عسلویه را می‌بینیم که آن را صرفاً قلکی برای پایتخت نشینان متصور می‌شوند، عطایش را به لقایش بخشیده و از سر ناراحتی می‌گوییم کاش عسلویه را نداشتیم یا آن را به استان همجوار می‌دادند تا دیگر شاهد این همه اجحاف و بی مهری نباشیم.
وقتی می‌بینیم از عسلویه و جم و کنگان، فقط آلودگی نصیب استان شده و جوانان بومی سهم ناچیزی در اشتغال پتروشیمی ها و پالایشگاه‌های استان دارند، آرزو می‌کنیم استان‌مان از شر این صنایع و نفت و گاز راحت شود تا شاید از آتش درونمان قدری کاسته شود.
مدیران استان و جناب استاندار! مردم بوشهر، مسائل استان را به خوبی رصد می‌کنند. اگر به خیال خام خود فکر می‌کنید می‌توانید با چنین بازدیدها و جلسات و سفرهای نمایشی، مردم را مشغول شوآف خدمت‌رسانی کنید، سخت در اشتباه هستید. مردم تا شاهد تحول اساسی در هر موضوعی نشوند به شما نمره خوبی نخواهند داد و استمرار اینگونه اقدامات‌تان را در زمان مشخصی پاسخ خواهند داد.
همه ما می‌دانیم این دست بازدیدها و سفرها هیچگونه تاثیری در کاهش آلایندگی ها در جنوب استان نخواهد داشت؛ از این حیث از مدیران استان و جناب استاندار درخواست می‌کنیم طی یک فرآیند زمان بندی شده به اذهان عمومی اعلام کنند که قرار است در ماه‌ها و سال‌های آتی چه اقدامات موثری برای رفع آلایندگی‌های محیط زیستی اتفاق بیفتد، در غیر این‌صورت، رسانه عصر بوشهر به عنوان رسانه آگاهی بخش از موضع خویش کوتاه نیامده و نسبت به این گونه اقدامات نمایشی، آگاه و بیش از پیش حساس خواهد کرد.

تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا