یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 33318
تعداد نظرات: ۰

صدای استان : مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: امسال بیشترین ولادت در این استان برای ماه شهریور و کمترین مربوط به اردیبهشت بوده است.

تاریخ انتشار: دوشنبه ، 6 دی 1400 - 10:59

بیشتر نوزادان بوشهری "شهریور" به دنیا آمده‌اندبه نقل از ایسنا، اسکندر پاسالار درباره آخرین برآورد جمعیتی استان بیان کرد: تا پایان آبان، جمعیت استان بوشهر یک میلیون و ۲۰۸ هزار و ۸۵۰ نفر برآورد شده که ۷۱ درصد در شهر و ۲۸.۵ درصد در روستاها سکونت دارند و ۵۳ درصد را مردان و ۴۷درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

پاسلار با اشاره به اینکه آمار تولد نوزادان در ۸ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است، عنوان کرد:  از ۹هزار و ۶۴۰ نوزاد متولد شده ۵۱ درصد پسر و ۴۹ درصد دختر هستند همچنین میزان ولادت به ازای یک هزار نفر جمعیت در استان بوشهر  ۱۲.۱و در کشور ۱۳.۴ نفر است و بوشهر نسبت به میانگین کشوری جایگاه بیستم در میان استان‌ها را دارد.

این مقام مسئول بیان کرد:  بیشترین میزان ولادت هزار و ۵۰۳ مورد مربوط به شهریور بوده است، یکی از دلایل آن هم تمایل والدین به تولد فرزندانشان در نیمه اول سال و قبل از آغاز سال تحصیلی است همچنین کمترین امار ولادت مربوط به اردیبهشت بوده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر یادآور شد: میانگین سن مادران برای اولین فرزند در کشور ۲۹ سال و نیم و در این استان ۲۹ سال و هشت ماه است؛ شهرستان جم در صدر این آمار با ۳۰ سال و دو ماه و تنگستان با میانگین سنی ۲۸ سال و ۹ ماه جوان‌ترین بوده‌ است.

پاسلار گفت: میانگین سن پدران برای اولین تجربه فرزند داری در سال ۱۳۹۰ برابر با ۳۱ سال و هفت ماه بوده است که اکنون این رقم به ۳۲ سال افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه قبل از سال ۱۳۹۴ الگوی نرخ باروری در گروه سنی مادران ۲۵ تا ۲۹ سال قرار داشت تصریح کرد: اکنون الگوی باروری در بین مادران رشد داشته و به ۳۰ تا ۳۴ سال رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر اظهار کرد: سهم فرزندآوری مادران زیر ۳۰ سال در سال ۱۳۹۰، ۳۱.۱ درصد بود اما اکنون این رقم به ۵۰.۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

پاسلار خاطر نشان کرد: فاصله ازدواج تا فرزندآوری در استان بوشهر برای یکسال و کمتر از یکسال اول زندگی مشترک ۱۱.۴ درصد، بین یک تا پنج سال اول زندگی ۴۱.۵  درصد و با فاصله زمانی بیشتر از ۵ سال برابر با ۵۶.۷  درصد است.

وی با اشاره به اینکه در هر ۳۷ دقیقه یک نوزاد در استان بوشهر متولد می‌شود، عنوان کرد: این استان سهم ۱.۳ درصدی از ولادت‌های کشور را دارد؛ در هشت ماهه نخست امسال ۱۵۹ مورد دوقلو و ۷ مورد سه قلو در استان بوشهر به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر تصریح کرد: در هشت ماهه نخست امسال نام‌های محمد، حسین، علی،  امیرعلی وامیرحسین برای پسران و نام‌های فاطمه، زهرا، زینب، رستا و رقیه برای دختران بیشترین فراوانی را در استان بوشهر داشته است.

زنان بیشتر از مردان متقاضی تغییر نام هستند

پاسلار گفت: در استان بوشهر تاکنون ۸۰۰ هزار واجد شرایط برای صدور کارت هوشمند ملی شناسایی شده که ۶۶ هزار و ۱۲۵ کارت تاکنون صادر شده و ۱۲۵ هزار نفر در انتظار دریافت کارت هستند و همچنین چهار هزار و ۵۰۰ کارت نیز تاکنون صادر شده است اما افراد برای دریافت کارت خود مراجعه نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: در ۹ ماه نخست امسال تعداد ۴۹۰ نام در استان بوشهر عوض شده است که این افراد بیشتر خانم و در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال بوده‌اند همچنین در این مدت ۱۰۳ مورد نام خانوادگی تغییر کرده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با بیان اینکه امکان صدور شناسنامه برای فرزندان متولد شده از مادران ایرانی و پدران خارجی از سال ۱۳۹۹ محقق شده است،  افزود: تاکنون ۳۷۲ شناسنامه در استان بوشهر از این طریق صادر شده است؛ مرجع و پیشخوان تشکیل پرونده برای این فرزندان اداره کل امور اتباع خارجی استانداری است.

پاسالار عنوان کرد: طبق اطلاعات منتشر شده و سرشماری ذکر شده در کتاب طلاق در ایران، بیشترین میزان تجرد قطعی مربوط به زنان استان بوشهر بوده است.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا