دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 32580
تعداد نظرات: ۰
فعال اجتماعی بوشهری:

فعال اجتماعی بوشهری: خبرنگاران همیشه گوش شنوای مسئولان و مردم هستند و در روز و شب، سرما و گرما و هر حادثه‌ای در دل ماجرا حضور دارند اما نوبت به خودشان که می‌رسد حرف‌های ناگفته‌ای دارند که گاهی ترجیح می‌دهند آن را در گمنامی مطرح کنند.

تاریخ انتشار: شنبه ، 22 آبان 1400 - 20:05

محمدرضا تنو اظهار داشت: سختی‌های حرفه خبرنگاری یک طرف ولی این افراد که خود همیشه به دنبال مطالبات مردم هستند، حال در آستانه روزی که به نامشان است، می‌ترسند ذکر نامشان در کنار مطالباتشان، مشکلی را در ادامه فعالیتشان به وجود بیاورد. آن هم فعالیتی که نه از نظر حقوقی تأمین هستند و نه از نظر جایگاه اجتماعی.

وی بیان داشت: مشکل اصلی خبرنگاران در جامعه را تنزل هویت و شأن رسانه‌ای دانست و گفت: متأسفانه مسئولان، خبرنگار و رسانه را به عنوان عناصر پایین دست در امور اجرایی خود می‌پندارند و تنها آنان را ابزاری برای رسیدن به اهدافشان تلقی می‌کنند که در چنین شرایطی، اهداف رسانه‌ها در هر حوزه‌ای با اولویت پاسخگویی شفاف محقق نمی‌شود.

وی که خود در زمینه‌های اجتماعی و سیاسی استان بوشهر فعالیت دارد، ادامه داد: دیگر مشکل اساسی، عدم ارتقا سطح سواد رسانه در میان خبرنگاران است که در مدیریت رسانه مورد توجه نیست و مدیران رسانه‌ای کشور اجرای چنین الگویی را برای رسانه خود هزینه‌تراشی می‌دانند نه سرمایه گذاری.

نبود قوانین و ناکارآمدی مقررات رسانه‌ای در پشتیبانی از اصحاب رسانه

این جوان بوشهری با اشاره به نبود قوانین و یا ناکارآمدی مقررات رسانه‌ای در پشتیبانی از خبرنگاران و اصحاب رسانه، اظهار کرد: این امر موجب می‌شود تا همواره با فشار از سوی مسئولان بر رفتارها و نقش رسانه‌ها در جامعه تحت الشعاع قرار گیرد و عزم مطالبه گری در میان اهالی رسانه از بین برود.

 

وی ادامه داد: ایجاد ناامیدی در مسیر رسیدن به اهداف سبب می‌شود تا اصحاب رسانه منش حقیقی خود را کنار گذاشته و در مسیری گام بگذارند که نتیجه فعالیت رسانه‌ای آنان دردی از جامعه دوا نمی‌کند و روزمرگی‌های گاهاً هزینه سازی نیز به همراه دارد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات کشور ما ارزش قائل نبودن برای دیگران است. خبرنگاران برای پوشش خبر همیشه نیم ساعت زودتر از موعد به محل آفیش می‌روند غافل از اینکه جلسات و یا زمان مصاحبه مثل پروازها حتی تا یکی دو ساعت تأخیر دارد.

محمدرضا تنو ادامه داد : گاهی به عنوان خبرنگار هر چیزی را نمی‌توانیم بنویسیم، چرا که در انتها بنا به صلاحدید رسانه‌های متن به دست سانسور می‌رود و چیزی از خبر باقی نمی‌ماند.

عدم حمایت رسانه‌ها از خبرنگاران شهرستان‌ها

وی با تاکید بر اینکه به رغم وجود این مشکلات، حمایت خوبی از سوی رسانه‌ها هم از خبرنگاران شهرستان‌ها صورت نمی‌گیرد، افزود: خبرنگاران در شهرستان‌ها برای خود رسانه‌ها هم گمنام هستند و بعضاً بدون حتی یک کارت خبرنگاری فعالیت می‌کنند. این تفاوت در نوع کار هم هست، یعنی خبرنگاران پایتخت به بالاترین مسئولان دسترسی دارند ولی خبرنگاران شهرستان‌ها باید پیگیر انعکاس مشکلاتی باشند که در برخی موارد در حد پاسخگویی و رفع آن توسط مسئولان محلی هم نیست.

(وی، نداشتن روابط عمومی تخصصی در بسیاری از ادارات را از دیگر مشکلات خبرنگاران شهرستانی در مقایسه با خبرنگاران مراکز عنوان و اظهار کرد: این روابط عمومی‌های غیر حرفه‌ای، درک مناسبی از جایگاه رسانه‌ها و ضرورت تعامل مناسب با خبرنگاران ندارند و این امر مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند)

مشکلی به نام خبرنگاران یک‌شبه

وی، فضای مجازی را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی خبرنگاری حرفه‌ای دانست و اظهار کرد: با افزایش روزافزون شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های خبری، افرادی که حتی ابتدایی‌ترین اصول و آموزش‌های خبرنگاری را فرانگرفته‌اند، یک شبه لقب خبرنگار می‌گیرند که این اتفاق به مرور، جایگاه خبرنگاری حرفه‌ای و واقعی را با چالش‌های جدی روبرو خواهد کرد.

امید که مسئولان در روزهای کرونایی که آسیب آن را در تمام بخش‌های جامعه دیده‌ایم، نگاهی دوباره به رفع مشکلات خبرنگاران داشته باشند؛ آن‌هایی که اگر نباشند هیچ خبری مخابره نمی‌شود.

 


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا