چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 29981
تعداد نظرات: ۰

صدای استان : مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: برای تامین آب مناطق ساحلی نباید تنها به احداث آب شیرین‌‏کن‎ها بسنده کرد بلکه باید سایر راهکارها از جمله تصفیه فاضلاب نیز بکارگیری شود.

تاریخ انتشار: شنبه ، 19 مهر 1399 - 09:04

فرهاد قلی نژاد در گفت و گو با ایرنا افزود: محیط زیست بوشهر با توجه به اثر منفی که آب شیرین کن‌ها بر اکوسیستم دریایی دارند نسبت به توسعه غیرکارشناسی آنها نگرانی دارد و باید توجه داشت که آب شیرین کن تنها یکی از راه‌های تامین آب شرب و مصرفی موردنیاز مردم است.

مدیرکل محیط زیست بوشهر: تامین آب مناطق ساحلی باید متنوع باشد

وی بیان کرد: آب شیرین‌کن‌ها دارای پساب‌های تاثیر گذار بر دریا و خورها است که موجب می‌شود در کوتاه و میان مدت اکوسیستم یک منطقه تغییر و در صورت رعایت نشدن استانداردهای پساب خروجی منجر به آلودگی دریا و خورها شود.

قلی نژاد ادامه داد: آنچه که بر دریا و اکوسیستم اثر می‌گذارد اثر اصلی آن بر آبزیان و سبد صید مردمی است که معیشت خود را از راه دریا تامین می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: امروزه سازمان محیط زیست به عنوان دستگاه متولی اکوسیستم‌ها در بحث آب شیرین کن‌ها باید دقت لازم را هم در جانمایی از این حیث که در یک منطقه حساس اکولوژیکی نباشد و هم در ورود شورابه و پساب به دریا مکانیزهای لازم را اعمال کند.

قلی نژاد اظهار داشت: در کنار احداث آب شیرین‌کن‌ها برای تامین آب شرب بوشهری‌ها باید سایر راهکارهای تامین آب نیز مورد توجه قرار گیرد و جانمایی آب شیرین‌کن‌ها باید براساس مطالعه باشد.

وی گفت: به جای احداث آب شیرین کن‌ها در بوشهر به صورت پراکنده باید از آب شیرین کن‌های متمرکز و با ظرفیت بالا استفاده و به جای جانمایی شتاب زده باید به سمت و سویی رفت که کار به صورت کامل کارشناسی باشد.

قلی نژاد عنوان کرد: برای تامین آب شرب استان بوشهر راهکارهای دیگر جز آب شیرین کن‌ها نیز وجود دارد که مهم‌ترین راهکار مدیریت مصرف است و چنانچه که در کنار احداث آب شیرین‌کن‌ها بحث مدیریت مصرف مورد توجه قرار نگیرد موضوع تامین آب بخوبی محقق نمی‌شود.

وی گفت: در موضوع مدیریت مصرف استفاده از پساب‌ها است که در این زمینه نباید از ظرفیت پساب‌ها و فاضلاب در این استان غفلت شود و فاضلاب‌ها باید به طور حتم تصفیه شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: فاضلاب‌ها یکی از منابع آلوده کننده دریا و خورهای این استان است که این موضوع نشان می‌دهد شرکت آب و فاضلاب علاوه بر تامین آب باید در مدیریت فاضلاب نیز برنامه ریزی جامع و مدونی داشته باشد.

وی افزود: به جای اینکه فاضلاب به خورها و دریا ریخته شود و منجر به آلودگی شناگاه‌ها و تاثیر منفی نیز بر گردشگری بگذارد باید برای مدیریت آن به صورت اساسی تصمیم‌گیری کرد.

قلی نژاد ادامه داد: بعد از آلودگی شناگاه‌ها مهم ترین آسیب فاضلاب‌ها آلودگی آبزیان و کاهش جمعیت آنها در دریا و بویژه نوار ساحلی استان بوشهر است.

وی اظهارداشت: اکنون صیادان نیز به دلیل اینکه جمعیت آبزیان در سال‌های اخیر به طرز چشمگیری کاهش یافته و سبد صید آنها محدود شده‌است، نگران هستند که یکی از دلایل اصلی آن ورود فاضلاب شهری و مواد نفتی از سکوها دریایی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: علاوه بر کمک به پاکیزگی و محیط زیست دریا بخشی از نیازهای آبی در بخش کشاورزی، صنعت، شست و شو و فضای سبز را می‌توان با تصفیه فاضلاب‌ها و پساب‌ها طبق استانداردها تامین کرد.

قلی نژاد اظهار داشت: اکنون در استان بوشهر تنها آب شیرین کنی که موفق به دریافت مجوز نهایی از سازمان محیط زیست نشده‌است آب شیرین‌کن روستاهای منطقه نایبند شهرستان عسلویه است که موافقت اولیه از سوی معاونت دریایی سازمان صادر شده ولی با توجه به اینکه محل احاث آن در محدوده پارک ملی نابیند واقع شده حق واگذاری اراضی ملی برای احداث آن وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به نیاز آبی روستاهای یاد شده سازمان محیط زیست همکای کرده و یک مجوز بهره‌برداری موقت برای احداث آب شیرین کن هاله داده تا با رعایت ملاحظات زیست محیطی احداث شود.

قلی نژاد اظهار داشت: هم محل استقرار و هم محل تخلیه این آب شیرین کن در محدوده حساس آبسنگ‌های مرجانی در خلیج نایبند و در یک منطقه حساس اکولوژیکی است که تغییر گزینه مکانی از سوی شرکت آب و فاضلاب محقق نشده و تاکید شرکت بر احداث در محدوده حساس اکولوژیکی است.

وی گفت: در این زمینه سازمان محیط زیست همکاری لازم را انجام داد و تنها یک سری تدابیر و ملاحظات زیست محیطی را با هدف جلوگیری از خسارت به آبسنگ‌های مرجانی برای تخلیه شورابه از نظر فنی تعیین کرده که مهم ترین آن تخلیه شورابه با روش‌های استاندارد در عمق استاندارد است.

قلی نژاد تاکید کرد: محیط زیست در صورتی موافق احداث آب شیرین‌کن هاله است که شورابه در عمق و محدوده استاندارد صورت و ملاحظات زیست محیطی نیز رعایت شود.

وی ادامه داد: در این زمینه با توجه به اینکه پاسخی از سوی شرکت آب و فاضلاب مبنی بر رعایت ملاحظات زیست محیطی مدنظر دریافت نشده مجوز نهایی طرح آب شیرین کن هاله هنوز صادر نشده‌است.

قلی نژاد اضافه کرد: ارزش خلیج نایبند به عنوان یکی از قدیمی ترین پارک‌های ملی دریایی و زیستگاه‌های اصلی آب سنگ‌های مرجانی و جنگل‌های حرا ایجاب می‌کند ملاحظات زیست محیطی رعایت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: این اداره کل برای احداث تمامی آب‎ شیرین‏‌کن‌‏های استان بوشهر به استثنای آب شیرین کن منطقه نایبند موافقت خود را اعلام و حمایت‎‌های لازم را داشته است.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا