یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 29940
تعداد نظرات: ۰

صدای استان : نویسنده و پژوهشگر خورموجی گفت: گویش یا زبان دشتی سندی است بر اقتدار منطقه، زیرا ریشه این واژگان به فارسی باستان و زبان پهلوی ساسانی می‌رسد.

تاریخ انتشار: جمعه ، 18 مهر 1399 - 20:50

باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی بوشهر با استاد سید کوچک هاشمی زاده در خورموج دیدار و از او قدردانی کرد.

https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1399/7/18/12726525_854.jpg

فاطمه کرمپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این دیدار با تجلیل از تلاش‌های علمی این هنرمند پیشکسوت، گفت: استاد هاشمی زاده مایه مباهات استان بوشهر و دیار دشتی است و تلاش‌های خستگی ناپذیر او در نیم‌قرن از سال‌های پربار عمرشان سبب پدید آوردن آثار ارزشمند و نفیسی در زمینه فرهنگ لغات بوده است.

او افزود: گویش دشتی یک زبان است، چون از دقیق‌ترین و از نظر استقلال زبان‌های محلی از خالص‌ترین گویش‌های جنوب ایران است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: جای خوشحالی است که کتاب فرهنگ واژگان گویش دشتی استاد هاشمی زاده در مرحله چاپ است و امید است به شایستگی رونمایی شود.

سید کوچک هاشمی زاده نیز گفت: از کودکی با تلاش مادر دلسوز خود با کتاب خداوند و آموزش‌های علوم قرآنی  آشنا شدم و به مکتب رفتم، و در منزل پدری، چون تعدادی کتاب قدیمی به ویژه درباره تاریخ اسلام وجود داشت از همان ابتدا به کتاب و خواندن و نوشتن علاقه پیدا کردم.

این نویسنده و پژوهشگر خورموجی افزود: در کنار تالیف و جمع آوری فرهنگ لغات متشابه تصمیم گرفتم درباره واژگان دشتی نیز تحقیق و این واژگان را جمع آوری کنم، چون احساس کردم خیلی از واژه‌ها اصیل و ریشه باستانی دارد.

او بیان کرد: اگر بگوییم گویش دشتی یک زبان است اغراق نکرده‌ایم، زیرا در هر روستای دشتی یک نوع گویش وجود دارد.

هاشمی زاده ادامه داد: زبان دشتی سندی است بر اقتدار  منطقه زیرا ریشه این واژگان به فارسی باستان و زبان پهلوی ساسانی می‌رسد. احساس افتخار می‌کنم که پاره‌ای از این واژگان را برای حفظ و نگهداری جمع آوری کرده‌ام.

سید کوچک هاشمی زاده متولد دوم مرداد ۱۳۲۴ شهر خورموج، دارای مدرک کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی و دبیر بازنشسته آموزش و پرورش است.

هاشمی زاده آگاهی زیادی پیرامون تاریخ سیاسی و اجتماعی معاصر دارد و در زمینه تاریخ اسلام، ادبیات فارسی و واژه شناسی صاحب نظر است.

او از دوره دانش آموزی به سبب همنشینی با بزرگان دیار دشتی، علاقه بسیاری به پژوهش و نویسندگی پیدا کرد و این ویژگی تا امروز در وجودش باقی مانده است.

نتیجه تحقیقات علمی این پژوهشگر کتاب‌های فرهنگ لغات متشابه، فرهنگ واژگان دشتی، بنیاد‌های دستور گویش دشتی، ضرب المثل‌های محلی و چندین سفرنامه است که تاکنون بنیاد‌های دستور گویش دشتی با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی به چاپ رسیده و فرهنگ واژگان دشتی نیز در دست چاپ است.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا