دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 28912
تعداد نظرات: ۰

آیا مسئولان امر به این اندیشیده اند که در شرایط فعلی مردمی که حقوق بگیر دولت نیستند چگونه قادربه تامین نیازهای غذایی خودشان خواهند بود؟

تاریخ انتشار: جمعه ، 7 شهریور 1399 - 10:42

طی روزهای اخیر ابلاغ قیمت های نجومی انواع کودهای شیمیائی مورد تعهد دولت و نیز انواع سموم دفع آفات گیاهی از سوی مراجع مسئول دولتی که بر اساس ارز نیمایی قیمت گذاری گردیده؛ در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود؛ که نشان از بی تدبیری؛ بی توجهی مفرط و عدم تجزیه و تحلیل کارشناسی پیرامون عواقب سخت وسنگین این مصوبه دارد؛و بیگمان در آینده ای نزدیک پیامدهای بسیار ناخوشایند این سوءمدیریت را بر زندگی کشاورزان و تولیدکنندگان؛ و همه عواملی که در خدمت این صنعت تولید گر بزرگ هستند و نیز جامعه ی مصرف کننده شاهد خواهیم بود.
جامعه بزرگ کشاورزی در تمامی ادوار و در صحنه های مختلف؛ جور مشکلات کشور را کشیده و همیشه در معرض تغییرات و نابسامانی های اقتصادی کشور بوده است. چنانکه بارها شاهد واردشدن ضرر و زیان های غیر قابل جبران به فعالان این بخش بوده ایم.
بارها و بارها در اخبار شنیده ایم:
کشاورزی به دلیل ضرر و زیان مالی و عدم توانایی در پرداخت بدهی ها خود را به دار آویخت…

تامین بخش عمده نیازهای غذایی کشور و حتی صادرات و ارز آوری بالای این بخش آن هم در دوران ابلاغ شعار رونق تولید و جهش تولید و از همه مهمتر اقتصاد بدون نفت که بر دوش کشاورزان و تولید کننده گان و فعالان این عرصه می‌باشد تحت شرایط ظالمانه ی حاضر چگونه امکان پذیر است؟
آن هم بدون تغییر و مدیریت قیمت نهایی محصول!

آیا مسئولان امر به این اندیشیده اند که در شرایط فعلی مردمی که حقوق بگیر دولت نیستند چگونه قادربه تامین نیازهای غذایی خودشان خواهند بود؟
و اینکه کشاورز فقیر ایرانی؛ اساسا قادر به کشت و زرع و تولید محصولات بخصوص استراتژیکی مانند گندم و برنج خواهد بود؟

آیا به این موضوع اندیشیده اند بخش بزرگی از جمعیت فارغ‌التحصیلان بویژه فارغ‌التحصیلان زیربخشهای مختلف صنعت کشاورزی؛ که طی چندسال گذشته و با تحمل سختی و مشقتهای فراوان در این زمینه توانسته‌اند خود را به جامعه کشاورزی شناسانیده و اثبات نمایند؛اما شوربختانه با شرایط پیش آمده و آینده نامعلوم و پر تنش، چه سرنوشتی در انتظار این بخش از جامعه است؟
اگرشرایط بدین منوال پیش برود نه تنها به زودی شاهد افزایش بیکاری در جامعه کشاورزی، بلکه تورم چندین برابری و ایراد صدمات جبران ناپذیری به بخش خصوصی خواهیم بود.

ما هم می‌دانیم دولت زیر بار تحریم‌ها کمر خم کرده است، اما اینگونه برنامه‌ریزی کردن تنها خودزنی است و جامعه درگیر بحران را بیش از پیش دچار تنشهای اجتماعی و آشوب خواهد کرد.

ادامه دارد…

فعالان اجتماعی بخش کشاورزی، آب و محیط زیست


برچسب ها: #سموم #کود
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا