دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 28825
تعداد نظرات: ۰
در میانه گرما و کرونا؛

مدیریت برق استان بوشهر هر ساله به جای جبران کمبود برق و توسعه تجهیزات و تاسیسات برقی، تنها به توصیه صرفه‌جویی برق و ارسال پیام‌های تهدیدآمیز کاهش مصرف برق اکتفا کرده است. از سوی دیگر، در این گرمای شدید که سرانه مصرف برق مردم بالا می‌رود تعرفه‌ها را افزایش می‌دهند که این باعث می‌شود مردم مجبور به پرداخت پول بیشتری باشند.

تاریخ انتشار: شنبه ، 1 شهریور 1399 - 09:57

وحید امیر / تابستان است و گرمای جان‌فرسای جنوب. شرجی بیداد می‌کند و عرق از سر و روی مردم روان است. ناگهان همه‌جا خاموش می‌شود… فرقی نمی‌کند، صبح باشد یا ظهر و یا نیمه‌شب، برق که قطع شود از هجوم بی‌امان گرما نیمه‌جان می‌شوی. امّا تراژدی جنوبی‌ها اینجا تمام نمی‌شود. انتهای هر ماه که قبض‌های برق به خانه‌ها می‌رسد، وقتی رقم درج شده بر روی صورتحساب که مبلغ پرداختی به ازای برق مصرفی ماهانه خانواده است را می‌بینند برق از سرشان می‌پرد. در حقیقت صدور قبض‌های نجومی برق در میانه گرما و کرونا عرصه را بر بوشهری‌ها تنگ کرده است.

 

این روزها شهروندان زیادی از نوسانات و قطعی‌های مداوم برق و در مقابل مبالغ هنگفت قبض‌های برق گلایه دارند، یکی از این شهروندان با گلایه از وضع موجود به عصر بوشهر می‌گوید: “در شرایط حاضر که مشکلات اقتصادی و عوارض شیوع ویروس کرونا مردم را به شدت درگیر و ناراحت کرده، افزایش تعرفه‌ها و مبالغ سنگین قبض‌های برق و آب در مناطق جنوبی ظلم مضاعف است! در استان بوشهر گاهی درجه هوا تا بیش از ۵۰ و رطوبت به بالای ۱۰۰ می‌رسد، حالا انصاف است که به این مردم گفته شود کولرها را خاموش کنید و با بادبزن زندگی کنید؟ اصلا مگر ممکن است؟ این نه عقلانی است و نه با منطق جور در می‌آید.”

 

او با اشاره به کاهش توان اقتصادی مردم ادامه می‌دهد: “به طور ناگهانی مبالغی بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان و شاید هم بیشتر به قبض‌های برق اضافه شده است، در حالی که تنها کار مثبت اداره برق ارسال پیام صرفه‌جویی و یا تهدید برای قطع برق منازل و اعلام خطر خاموشی بوده است.”

 

هر چند وسایل سرمایشی بیشترین مصرف برق را در استان بوشهر دارند، اما با توجه به گرمای شدید هوا، رشد مصرف بعید و دور از ذهن نیست. آن هم وقتی که می‌دانیم فصل تابستان در بندر بوشهر چند ماه زودتر از بقیه نقاط کشور آغاز می‌شود و قطعاً بالا بردن هزینه برق در سبد خانوار نمی‌تواند راهکار خوبی برای فرهنگ‌سازی و یا تشویق مردم به کاهش مصرف باشد زیرا با شیوع فزاینده کرونا و حضور بیشتر مردم در منازل، طبیعتاً مصرف وسایل برقی افزایش یافته و راه‌حل این مشکل گرانی نیست.

 

این در حالی است که مطابق اعلام خردادماه سخنگوی صنعت برق در عسلویه، ۹۶ درصد از مشترکان استان بوشهر مصرف برق زیر الگو دارند، و ۴ درصد نیز بیشتر از الگو برق مصرف می‌کنند که برای این ۴ درصد حدود ۱۶ درصد افزایش تعرفه در نظر گرفته شده است. در واقع بدمصرف‌ها -به زعم اداره برق- باید جریمه ۱۶ درصدی پرداخت کرده و به طور شفاف‌تر برق را ۱۶ درصد گران‌تر خریداری کنند!

 

به گزارش عصر بوشهر، این جریان تا جایی بیخ پیدا کرده که صدای نمایندگان را نیز درآورده است، و در همین راستا «ابراهیم رضایی»، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۲۶ مردادماه ۹۹ در تذکر کتبی به وزیر نیرو با اعتراض به این مشکل خواستار بازنگری و اصلاح ارقام قبوض برق مناطق استان بوشهر شد.

وی در ادامه این تذکر عنوان کرد: “اخیراً قبوض برق در مناطقی از استان بوشهر با قیمت‌های گزاف و بعضا چند برابر دوره‌های گذشته به دست مردم رسیده که باعث نارضایتی عمومی شده است. این در حالی است که مردم این استان با گرمای ۵٠ درجه و شرجی ٩٠ درصد مواجه هستند و همچنین اغلب آنها توان پرداخت این قبض‌ها را ندارند. لازم است که در اسرع وقت نسبت به اصلاح قیمت‌های قبوض برق اقدامات لازم انجام شود.”

 

با تمام این ماجراها هنوز شاهد هستیم قبض‌هایی که در ماه‌های گذشته ١٠٠ هزارتومان بوده با یک خیز ناگهانی و افزایش چندبرابری اکنون به ٢٠٠ تا ۳۰۰ هزارتومان یا شاید بیشتر رسیده است.

مردم استان بوشهر در فصل تابستان به علت گرمای طاقت‌فرسا به شدت به پایداری برق و در دسترس بودن آن نیاز دارند، با این اوصاف و در صورت قطع برق و افزایش هزینه و گرانی قیمت برقِ مصرفی امکان این در دسترس بودن و همچنین زمینه‌ی آسایش مردم از بین خواهد رفت و قطعی مکرر برق نیز سبب اتلاف هزینه، از بین رفتن وسایل الکترونیکی و ایجاد خسارت به مردم می‌شود.

 

مدیریت برق استان بوشهر هر ساله به جای جبران کمبود برق و توسعه تجهیزات و تاسیسات برقی، تنها به توصیه صرفه‌جویی برق و ارسال پیام‌های تهدیدآمیز کاهش مصرف برق اکتفا کرده است. از سوی دیگر، در این گرمای شدید که سرانه مصرف برق مردم بالا می‌رود تعرفه‌ها را افزایش می‌دهند که این باعث می‌شود مردم مجبور به پرداخت پول بیشتری باشند.

در تابستان گرم و کرونایی امسال، تحمیل این سختی‌ها و هزینه‌ها به خانوارهایی که ممکن است علاوه بر مشکل اقتصادی، در خانه از بیمارانی هم مراقبت نمایند دور از انصاف است. در حقیقت مردم یک راه بیشتر ندارند و آن هم پرداخت قبض‌های نجومی در این وضعیت اسف‌بار اقتصادی است. چون با گرمای غیر قابل تحمّل تابستان بوشهر امکان کمتر کردن مصرف برق وجود ندارد و حالا مردم برای پرداخت بهای نجومی و هنگفت برق از لحاظ اقتصادی نیز به مشکل برخورده‌اند.

 


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا