سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 27998
تعداد نظرات: ۰

صدای استان : بودجه کشور بر اساس مالیات بسته شده و دیگر خبری از نفت نیست.

تاریخ انتشار: یکشنبه ، 14 اردیبهشت 1399 - 12:01

اگر بستر اخذ مالیات مهیا نباشد و همچنان دلال و کارچاق کن، واسطه‌های خاص سرشان در کیسه رشوه و رانت باشد هیچ امیدی به شفافیت مالیاتی نداشته باشید.اگر قبلا دکل‌های نفتی مفقود می‌‍شد قطعا با فرار مالیاتی امنیت و اعتماد به حاکمیت و کشور نایافتنی خواهد شد.بنابراین تاثیرات تخلفات مالیاتی همه کشور را تهدید می‌کند.

فرار مالیاتی عبارتی زشت و بسیار ناپسند و جرمی است که متاسفانه صدا و سیما و تمامی سطوح دولت هر روز این جرم را به گروهی از مشاغل منتصب می‌کنند.

پزشکان،وکلا،بازرگانان،تاجران،ترخیص کاران و بطور کلی هر که به چشم‌شان بیاید را بدون در نظر گرفتن قُبح و زشتی و جرم بودن و مجازات داشتن فورا رسانه‌ای می‌کنند بطوری که قبل از بررسی اتهام ،بعنوان مجرم مالیاتی تمام اموال توقیف و …. اما کمی به اطرافشان نگاه نمی‌کنند.
درامد سرشار از فرار مالیاتی همانند روایتی از رسول اکرم که فرمودند(سبزه مَزبَله)زیبایی و سبزه در زباله‌دان.

ثروت از طریق نامشروع خصوصا فرار مالیاتی کثیف‌ترین و وقیح‌ترین نوع از ثروت‌اندوزی است که مستقیم دست‌شان در جیب اشخاص است. دولت الکترونیک چرا در خصوص کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف یا مجهول هویت اقدامی نمی‌کند؟
وزارت صمت و اتاق بازرگانی که تواما در این خصوص متهم و انگشت اشاره در چشم انهاست اگر واقعا تخلفی ندارند چرا پایش نمی‌کنند؟
پیرمرد و پیرزن بی‌سواد که دورترین جغرافیای کشور با فروش ماست و دوغ به سختی زندگی می‌کند ایا همان کسی است که چندصد میلیون دلار کالای لوکس ثبت سفارش می‌کند؟

این معادله چندان پیچیده و لاینحل نیست که اتاق بازرگانی از عهده بررسی این تخلفات طرفه می‌رود و متاسفانه وزارت صمت نیز با عدم برخورد پشتوانه خوبی برای این تخلفات است.
امروز شگرد دلالان تفاوت کرده و با ثبت شرکت به مدیرعاملی یک تحصیلکرده جوان اما به شدت نیازمند اشتغال و فقیر با یک دنیا آرزوی دست نیافتنی مثل ازدواج و سکونت که بدیهی‌ترین حق یک انسان است در دام این قاچاقچیان و مافیای تجارت می‌افتند.
روندی کاملا قانونی که شرکت با ثبت سفارش میلیارد دلاری کالا بدون پرداخت مالیات، واردات انجام داده و مبلغ ناچیزی نیز مدیرعامل بیچاره دریافت می‌کند و بدهی مالیاتی بنام مدیرعامل ثبت می‌گردد!

اتاق بازرگانی،گمرک،وزارت صمت برای برخورد با این شرکت‌ها و کارت‌های اشخاص حقیقی که برای همه بازرگانان بوشهر محرز و مشخص است اراده جدی نشان نداده است.
سازمان بازرسی، نهادهای نظارتی باید ریشه این فساد را قیچی کنند.کافیست با مراجعه به بانک و بررسی فقط و فقط یک مورد از بالاترین ثبت سفارش را پیگیری نمایند و بلافاصله وجه ضمان پرداختی به بانک نیز رصد نمایند در لحظه متخلف معلوم و مجرمین شناخته خواهند شد.
ایا این گونه شفاف‌سازی کار پیچیده‌ای هست که سال‌ها اتاق بازرگانی و وزارت صمت و گمرک خود را بخواب زده‌اند و اقدامی نمی‌کنند؟

نکته‌ای که به ذهن خواننده می‌رسد اینکه شاید منافع اشخاص صاحب نام در خطر باشد یا اینکه قرار است بازرگان صادق و خوش حساب را خانه‌نشین کنند و کارت‌های مجهول و یک‌بار مصرف را جهت فرار مالیاتی ترویج نمایند!مبالغ فرار مالیاتی چندین برابر دکل‌های نفتی مفقوده است!
اعتراض جمعی از بازرگانان استان بوشهر در خصوص عدم شفافیت فعالیت کارت بازرگانی دلیل مستند و واضحی است که نمی‌خواهند دامنشان به جرایم مالیاتی قاچاق و تخلف آلوده شود.
اگر نهادهای نظارتی تنها یک ساعت فعالیت ۱۵ نفر عضو هیت نمایندگان اتاق بازرگانی کشور و استان را بررسی نمایند می‌توانند بودجه مالیاتی کشور را محقق نموده و مبارزه با فساد را معنا ببخشند و مجرمین شناسایی شوند.
چرا هیات‌های نمایندگان اتاق سراسر کشور فعالیت تجاری دارند اما گاها با مشخصات خودشان نیست؟ ایا کارت بازرگانی یک بار مصرف یا مجهول الاسم را صادر نکرده و در کشو میز انها یافت نمی‌شود؟

بازرگانان بوشهر برای اولین بار در تاریخ کشور با اعتراضات مکرر و مراجعه به تمامی نهادهای نظارتی بطور متحد اقدامی شجاعانه در راستای شفافیت مالیاتی و تجارت، مبارزه با فساد و جلوگیری از فرار مالیاتی را عنوان کردند تا این رویه زشت و ناپسند قاچاق کالا و عدم پرداخت مالیات حداقل در استان بوشهر برای همیشه ریشه کن شود.
اکنون بنظر می‌رسد موانعی بزرگ و باندهای مافیای قدرتمندی سر راه خود دارند که شایسته است سازمان های ذیربط به ادامه این شفاف سازی کمک کنند. عزم و اراده تاجران استان بوشهر دلاوران خط مقدم اقتصاد در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید راهگشای مشکلات مالیاتی و توسعه بخش تولید در کشور است که لازم است تشویق و حمایت شوند.

ناصرصالحی

وکیل دادگستری


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا