یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 26676
تعداد نظرات: ۰

قایق‌های صیادی پس از سپری کردن روز‌های بی بنزینی و ماندن در ساحل، حالا چند روزی است دوباره راهی دریا شده‌اند.

تاریخ انتشار: پنجشنبه ، 29 اسفند 1398 - 14:10

به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ ۲۴ آبان که بنزین سهمیه بندی شد و دو قیمتی، سهم قایق‌های صیادی از بنزین ۱۵۰۰ تومانی مشخص نشد. صیادان چهار استان جنوبی یعنی خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، برای رفتن به صید مشکلات زیادی داشتند یا صید نمی‌رفتند یا با هزینه‌های گزاف راهی دریا می‌شدند که در آخر هم درآمدشان پاسخگوی هزینه‌ها نبود.

علاوه بر پیگیری‌هایی که فعالان حوزه صیادی و شیلات انجام می‌دادند، ما هم در چندین گزارش این موضوع را پیگیری کردیم.

سرانجام، پس از گفتن‌ها و تلاش‌ها سهمیه‌ای ۱۲۰۰ لیتری برای قایق‌ها در نظر گرفتند. سهمیه‌ای که اگرچه با آنچه که مد نظر صیادان بود تفاوت داشت اما دست و دلشان را به کار گرم کرد.بنزین سهمیه‌ای دست و دل صیادان بوشهری را به کار گرم کرد

تحویل سوخت به قایق‌های صیادی از حدود یک ماه پیش یعنی ۲۷ بهمن اجرایی شد و به هر قایق صیادی بر اساس فرمول جهانی فائو سوخت تعلق گرفت.در این فرمول مصرف سوخت بر اساس میزان دریاروی و قدرت موتور قایق تعیین می‌شود.

برای تعیین میزان سهمیه بنزین هر قایق، قدرت موتور قایق در عدد ۱.۰۳ ضرب می‌شود. یعنی قایقی که قدرت موتورش ۴۸ اسب بخار است، روزانه حدود ۵۰ لیتر و به قایقی که قدرت موتور آن ۵۵ و ۷۵ اسب بخار است به ترتیب، روزانه ۵۶ و ۷۷ لیتر بنزین ارائه  می‌شود.

این نکته را هم باید در نظر داشت که هر شناور صیادی می‌تواند ماهانه ۲۱ روز دریاروی داشته باشد.

بنزین سهمیه‌ای دست و دل صیادان بوشهری را به کار گرم کرد

حاج رسول غریبی که از موسپیدکرده‌های صیادی در بوشهر است، می‌گوید: به طور حتم پس از اینکه سهمیه بنزین را دادند، زندگی صیادان تغییر کرده و صد در صد شرایط بهتر شده است.

او ادامه می‌دهد: با توجه به میزان دریاروی، سوخت در اختیارشان قرار می‌گیرد و صیادان از شرایط کنونی به نسبت راضی هستند.

این صیاد قدیمی، با تشکر از پیگیری‌های صورت گرفته می‌گوید: با توجه به ارتباطی که با صیادان دیگر استان‌ها داریم متوجه شده‌ایم که ما در بوشهر اولین استانی هستیم که مشکل سوخت قایق‌هایمان حل شده و سه استان جنوبی دیگر هنوز مشکلاتشان باقی است و نتوانسته‌اند به قایق‌ها بنزین بدهند.

بنزین سهمیه‌ای دست و دل صیادان بوشهری را به کار گرم کرد

به گفته غریبی، مشکلاتی هم در روند دریافت سهمیه سوخت وجود دارد، اما به هر حال اوضاع نسبت به زمانی که سهمیه سوخت تعلق نگرفته بود به طور کامل تغییر کرده است.

او از مسئولان کشوری می‌خواهد برخی امور را به استان‌ها واگذار کنند تا روند دریافت سوخت برای صیادان با توجه به شرایط هر استان، آسان شود.

این صیاد می‌گوید: اگر نتوانیم به موقع بنزین برای قایقمان بگیریم صید را از دست می‌دهیم مثل اینکه بیماری اورژانسی داشته باشید، اما آمبولانس به موقع نرسد.

ماهینی دیگر صیاد بوشهری که لنج و قایق صیادی‌اش در اسکله جلالی این شهر فعالیت‌ دارد، می‌گوید: خدا را شکر پس از اینکه سوخت سهمیه‌ای به قایق‌ها داده شد، شرایط تغییر کرد و صیادان توانستند به دریا بروند.

او هم اما از روند دریافت سوخت گلایه دارد و از مسئولان می‌خواهد این روند را آسان کنند تا بنزین به موقع به دست صیاد برسد.

بوشهر، پیشگام در اختصاص سهمیه سوخت به قایق‌های صیادی

رئیس اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهر که برای تعیین سهمیه سوخت قایق‌های صیادی بسیار تلاش کرد و در جلسات مختلف با حضور مسئولان کشوری پیگیر این موضوع بود، گفت: صیادان برای دریافت سهمیه بنزین باید در سامانه تجارت آسان ثبت نام کنند و این سهمیه فقط به قایق‌هایی که مجوز صید دارند، داده می‌‎شود.

بنزین سهمیه‌ای دست و دل صیادان بوشهری را به کار گرم کرد

محمد کارگر با اشاره به فعالیت بیش از هزار و ۴۰۰ قایق صیادی در استان بوشهر، افزود: سهمیه سوخت قایق‌های صیادی باید در جایگاه‌هایی که متعلق به اتحادیه‌های صیادی است توزیع شود، اما با توجه به اینکه همه اتحادیه‎‌ها جایگاه سوخت ندارند یا مخازنشان مشکل داشت، در هماهنگی صورت گرفته با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه بوشهر، صیادان می‌توانند سهمیه خود را از دیگر جایگاه‌ها نیز دریافت کنند.

او با اشاره به اینکه استان بوشهر در زمینه اختصاص سهمیه سوخت به قایق‌های صیادی پیشتاز بوده است، بیان کرد: تا جایی که در جریان هستیم در دیگر استان‌های جنوبی هنوز سهمیه سوخت به قایق‌ها داده نشده است و حتی خواسته‌اند که تجربه خود را در اختیار آنها بگذاریم تا بتوانند هر چه زودترمشکل را حل کنند.

رئیس اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهر با اشاره به اینکه نخستین سهمیه سوخت در این استان میان صیادان گناوه‌ای توزیع شد، بیان کرد: صیادان پس از اختصاص سهمیه سوخت، دریا رفتن را از سر گرفتند و از شرایط کنونی راضی هستند.

سایه کرونا بر سر صیادی

این صیاد کارکشته به تاثیر شیوع بیماری کرونا بر فعالیت صیادی اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به این شرایط که مردم کمتر از خانه بیرون آیند، مشتری ماهی هم کمتر می‌شود.

غریبی با اشاره به اینکه صیادان با رعایت نکات بهداشتی به صید می‌روند، معتقد است، شاید دوری از ساحل باعث شود که صیادان از محیط‌های آلوده دور باشند، اما با توجه به اینکه چندین نفر در یک قایق باهم کار می‌کنند، اگر خدای نکرده فردی مبتلا باشد ممکن است به سرعت  به دیگران منتقل شود.

بنزین سهمیه‌ای دست و دل صیادان بوشهری را به کار گرم کرد

رئیس اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهر نیز با تاکید بر توجه صیادان به موارد بهداشتی برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا گفت: صیادان به طور مرتب شناور و تجهیزات صید را ضدعفونی می‌کنند. شیلات و مرزبانی بر آنها نظارت دارند. همچنین کارشناسان بهداشت بندر‌های صیادی را به طور مرتب بررسی می‌کنند.

مردم با خیال راحت ماهی بخرند

کارگر به مردم اطمینان داد که لنج‌ها و قایق‌ها، و آبزیان صید شده مشکلی از نظر انتقال ویروس کرونا ندارند و می‌توانند با خیال راحت ماهی بخرند.

او تاکید کرد: دامپزشکی و شیلات بر کار صیادان و نحوه عرضه آبزیان نظارت دارند تا همه موارد بهداشتی رعایت و سلامت مردم حفظ شود.

ماهی ارزان شد

حالا که صید راحت‌تر شده و صیادان می‌توانند به دریا بروند، ماهی ارزان شده. برخی انواع ماهی مانند هامور که قیمتش به هر کیلو ۱۲۰ هزار تومان رسیده بود حالا به ۶۰ تا ۵۰ هزار تومان رسیده است.به طور کلی ماهی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد ارزان شده است.

بنزین سهمیه‌ای دست و دل صیادان بوشهری را به کار گرم کرد

یکی از علت‌های ارزان شدن ماهی افزایش رفت و آمد صیادان به دریاست، اما دلایل دیگری هم وجود دارد. غریبی صیاد بوشهری می‌گوید: جلوی صادرات را گرفته‌اند و تقاضا هم کمتر شده به همین علت ماهی ارزان شده است.

ماهینی دیگر صیاد بوشهری هم شیوع بیماری کرونا را در کمی تقاضا و ارزان شدن قیمت ماهی موثر می‌داند.

عبدالمحمد مانعی صیادی که در بندر رستمی شهرستان تنگستان کار می‌کند، از کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت ماهی می‌گوید که صید را غیر اقتصادی کرده است.

او می‌گوید: هزینه صید، بسیار بالا رفته و اداوات صید گران هستند، از سوی دیگر به علت شیوع کرونا صادرات ممنوع شده و نمی‌توانیم صیدمان را به کشورهای دیگر بفروشیم. در بازار خودمان هم که به همین علت‌ها و افزایش عرضه، ماهی ارزان شده است. در این شرایط صید به صرفه نیست.

رئیس اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهر نیز، درآمد صیادی را فصلی خواند، اما در همین حال گفت: بسته شدن در صادرات با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش عرضه ماهی در بازار باعث ارزانی آن شده است.

بوشهری‌ها سال‌های گذشته در چنین روز‌هایی خود را برای میزبانی از مهمانان نوروزی آماده می‌کردند و ماهی یکی از اقلامی بود که در این روز‌ها خواهان زیادی داشت. به همین علت در روز‌های نزدیک به نوروز، ماهی گران می‌شد.

اما امسال که از مهمانی خبری نیست و قرار است برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در خانه بمانیم، به طور حتم ماهی هم مشتری کمتری دارد.

به هر ترتیب این روزها نیز مانند دیگر روزهای دشوار می‌گذرد و صیادان روزهای پر رونق‌تری را خواهند دید.

گزارش از: مژده پاینده


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا