دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 24609
تعداد نظرات: ۰

صدای استان: مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: استرس، آلودگی هوا و کم تحرکی که به طور معمول با تغذیه ناسالم و اضافه وزن همراه است را باید از اصلی‌ترین عوامل زمینه ساز ابتلا به سرطان دانست. به گزارش «صدای استان»؛ فرزانه گشمردی در کارگاه آموزشی مدیریت و پیشگیری از سرطان بیان کرد:…

تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 6 آذر 1398 - 11:40

صدای استان: مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: استرس، آلودگی هوا و کم تحرکی که به طور معمول با تغذیه ناسالم و اضافه وزن همراه است را باید از اصلی‌ترین عوامل زمینه ساز ابتلا به سرطان دانست.

به گزارش «صدای استان»؛ فرزانه گشمردی در کارگاه آموزشی مدیریت و پیشگیری از سرطان بیان کرد: مهم‌ترین راهکاری که در کشور‌های توسعه یافته برای کاهش هزینه‌های سرطان به اجرا در می‌آید غربالگری برای تشخیص زودرس است که باعث می‌شود بیماری در همان مراحل اولیه با هزینه‌های کمتر و نتایج مطلوب‌تری درمان شود.

https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1398/9/5/10934147_162.jpg

او برخی از رایج‌ترین آزمایش‌هایی که می‌توانند به تشخیص زودرس سرطان منجر شوند را شامل انجام سالیانه آزمایش خون مخفی از ۵۰ سالگی به بعد در مدفوع و انجام سالیانه ماموگرافی از ۴۰ سال به بعد در زنان دانست.

مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر سیگار، الکل، اشعه فرابنفش خورشید، رژیم پرچرب، تغذیه ناسالم و کم‌تحرکی را از دیگر عوامل خطرساز سرطان دانست.
فعالیت بدنی منظم در کاهش بروز برخی سرطان‌ها موثر است

گشمردی فعالیت بدنی منظم را در کاهش بروز سرطان‌های پستان و روده بزرگ مفید دانست و تصریح کرد: مطلوب است که افراد هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه ورزش معمول  یا ۷۵ دقیقه ورزش متوسط انجام دهند.

او عنوان کرد: بهتر است روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کرده به طوری‌که ضربان قلب بالا رفته و در کنار آن تمرین‌هایی برای تقویت عضلات داشته باشید همچنین اگر نمی‌توانید به اندازه مطلوب ورزش کنید مطمئن باشید که حتی چند دقیقه ورزش کردن بهتر از ورزش نکردن بوده و از نشستن طولانی مدت از جمله برای تماشای تلویزیون بپرهیزید.

وزن بالا احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد

مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر بیان کرد: داشتن وزن بالا احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان پستان، پروستات و روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

گشمردی افزود: بالا بودن وزن به هنگام تولد رابطه کمی با خطر ابتلا به سرطان دارد، اما افزایش وزن در دوران بزرگسالی در تمام موارد با افزایش خطر سرطان مرتبط است همچنین لازم است مصرف مواد غذایی نشاسته‌ای را کم کرده و از رژیم‌های غذایی که ازنظر میوه‌ها و سبزی‌های تازه غنی هستند استفاده شود.

او توصیه کرد: از نوشیدنی‌های شکردار پرهیزکرده و باید آب را جایگزین این نوشیدنی‌ها کرد، همچنین ضروری است به‌اندازه مناسب غذاخورده و سعی کنیم وعده‌های اصلی غذایی حذف نشود زیرا در این صورت ناچار به ریزه‌خواری خواهیم شد.
منبع:باشگاه خبرنگاران


برچسب ها: #سرطان
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا