دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 24201
تعداد نظرات: ۰

صدای استان: مدیرعامل اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهربا اشاره به کاهش ذخائر آبزیان در خلیج فارس گفت: برای بازسازی ذخائر آبزیان درخلیج فارس ضمن جلوگیری از صدور مجوز صیادی اقدامات مهمی برای جبران خسارت به جامعه صیادان انجام شده است. به گزارش « صدای استان » به نقل از تسنیم؛ هم‌جواری با آبهای نیلگون خلیج…

تاریخ انتشار: یکشنبه ، 12 آبان 1398 - 09:34

صدای استان: مدیرعامل اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهربا اشاره به کاهش ذخائر آبزیان در خلیج فارس گفت: برای بازسازی ذخائر آبزیان درخلیج فارس ضمن جلوگیری از صدور مجوز صیادی اقدامات مهمی برای جبران خسارت به جامعه صیادان انجام شده است.

به گزارش « صدای استان » به نقل از تسنیم؛ هم‌جواری با آبهای نیلگون خلیج فارس با مرز دریایی بیش از ۹۳۷ کیلومتر یکی از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر است که این مهم زمینه امرار و معاش از طریق دریانوردی در بخش‌های گوناگون را فراهم کرده است.

قدمت صید و صیادی در سواحل استان بوشهر، دارای قدمت تاریخی زیادی است به‌گونه‌ای که استان بوشهر قطب ویژه شیلاتی به ویژه صید و صیادی و پرورش آبزیان است.

فعالیت‌های صید و صیادی و مشاغل جانبی توانسته نقش مهمی در توسعه مناطق ساحلی داشته باشد به‌گونه‌ای که رونق این مناطق موید فعالیت صید و صیادی مردم در شهرستان‌های مختلف ساحلی است.

کاهش ذخائر آبزیان  در خلیج فارس استان بوشهر

مدیرعامل اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به کاهش ذخائر ابزیان در استان بوشهر اظهار داشت: یکی از مشکلات مهم جامعه صیادی کاهش ذخایر آبزیان ناشی از عوامل گوناگون است که معیشت صیادان را با خطرمواجه کرده است.

محمد کارگر، لرزه‌نگاری و اکتشافات وزارت نفت را یکی از عوامل کاهش ذخائر آبزیان دانست و افزود: لرزه‌نگاری و اکتشافات وزارت نفت در بستر دریا و پساب‌های صنعتی و فاضلاب خانگی خسارت جبران ناپذیری به زیستگاههای آبزیان وارد کرده است.

وی، ورود و تخلیه آب توازن کشتی‌های غول پیکر در خلیج فارس را عامل دیگری در کاهش ذخائر ابزیان دانست و تصریح کرد: این مهم سبب  تولید آفت کشند قرمز در خلیج فارس شده که در کاهش منابع ذخایر دریایی داشته است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادان استان بوشهر با بیان اینکه از ۱۰ شهرستان استان بوشهر ۸ شهرستان بندری و شیلاتی است خاطر نشان کرد:عوامل زیست محیطی از جمله اکتشاف‌ها، آزمایش‌های لرزه نگاری، ورود پساب‌های صنعتی، خانگی، شیمیایی و تخلیه آب توازن کشتی‌های غول پیکر ازمهمترین عوامل کاهش ذخایر و منابع دریایی در خلیج فارس است.

کارگر صید غیرمجاز را  از دیگر عوامل تخریب ذخایر آبزیان در خلیج فارس دانست و گفت:صید ترال نقشی مهم در تخریب زیستگاه‌ها و از بین رفتن ذخائر آبزیان دارد که در این راستا اقدامات مهمی در برخورد با اینگونه صیدهای غیرمجاز شده است.

وی،از بازسازی ذخائر آبزیان در خلیج فارس خبر داد و بیان کرد:  برای بازسازی ذخائر آبزیان درخلیج فارس ضمن جلوگیری از صدور مجوز  جدید  برای صیادی با شناورهای مختلف اقدامات مهمی برای جبران خسارت به جامعه صیادان انجام شده است.

تشکیل کمیته صید در شیلات استان بوشهر

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادان استان بوشهر با اشاره به  تشکیل کمیته صید در شیلات استان بوشهر افزود: کارگروه‌های تخصصی صیادی در شهرستان‌های ساحلی  تشکیل شده که راهکارهای لازم برای ساماندهی شناورهای صیادی و بازسازی ذخائر خلیج فارس ارائه می‌شود.

کارگر، آتش سوزی در برخی اسکله‌های صیادی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: برای توسعه زیرساخت‌های اسکله‌های صیادی اقدامات مهمی در ارتقاء ایمنی این اسکله‌ها  انجام شده است.

وی از فعالیت ۵۳۷ لنج صیادی در استان بوشهر خبر داد و خاطر نشان کرد: شناورهای استان بوشهر سالانه افزون بر ۶۰ هزار تن صید انواع آبزیان دارند که نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادان استان بوشهر آزادی صیادان بوشهری از اسارت عربستان‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: با تلاش‌های انجام شده شاهد ازادی صیادان استان بوشهر از اسارات عربستان‌ها هستیم که خدمات مسئولان کشوری و استان بوشهر قابل تقدیر است.

کارگر با توجه به کاهش میزان ذخایر آبزیان   بیان کرد: بیشترین رویکرد به سمت مشاغل جایگزینی از صید و صیادی به پرورش ماهی در قفس، میگوی پرورشی و تبدیل لنج‌های صیادی به تجاری و باری است.

صید ترال به ذخایر آبزیان صدمه شدیدی وارد کرده است

کارگر افزود: صید ترال به استثنای اعلام قانونی برای صید میگو که به صورت ترال انجام می‌شود در مابقی فصول سال که تخم‌ریزی آبزیان به ویژه میگو است صید ترال سبب نابودی مولدها و زیستگاههی آبزیان می‌شود.

وی تاکید کرد: کسانیکه به صید ترال  در آبهای خلیج فارس می‌پردازند، سبب نابودی فعالیت صید و صیادی می‌شوند و نسل آبزیان را نابود می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی صیادی استان بوشهر آبزیان به عنوان انفال و ثروت ملی دانست و تصریح کرد:  آبزیان و ذخائر خلیج فارس متعلق به همگان است و از نظر قانون بین المللی زیست محیطی امانتی است که از نسل‌های گذشته به ما رسیده و موظفیم از آن حفاظت و به نسل آینده تحویل دهیم.

کارگر با تاکید بر جبران خسارت وارده ناشی از اکتشافات نفتی و گازی در خلیج فارس افزود: لرزه نگاری و اکتشافات وزارت نفت  صدماتی به صیادن، بستردریا و ذخائر آبزیان وارد کرده که این وزارتخانه باید خسارت جامعه صیادی بپردازد.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا