شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 41206
تعداد نظرات: ۰
دکتر حمید اسدپور:

به مناسبت روز بوشهر در روز شنبه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۲ نشست ادبی با عنوان نظریه پردازی پیرامون ادبیات داستانی استان بوشهر در تالار فردوسی دانشکده ادبیات بوشهر برگزار شد.

تاریخ انتشار: دوشنبه ، 21 اسفند 1402 - 18:12

مکتب بوشهر در ادبیات داستانی، پیشرو و متمایزدکتر حمید اسدپور استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خلیج فارس بوشهر در این نشست طی سخنانی به بیان شاخصه ها و نیز تبیین ویژگی‌های داستان نویسی در بوشهر پرداخته و گفتند: مکتب داستان نویسی  استان بوشهر مکتبی متمایز و پیشرو در ادبیات داستانی ایران است و قرار دادن آن تحت عنوان مبهم مکتب جنوب غیر منصفانه است و دقیق نیست.

 

دکتر اسدپور افزود: من این ایده که بوشهر دارای مکتب متمایز و مستقل در ادبیات داستانی ایران است را در سال ۱۳۹۷ مطرح کرده و آن را در قالب کتابی در سال ۱۳۹۸ به مدیریت وقت حوزه هنری بوشهر برای انتشار تحویل داده ام که متاسفانه علیرغم داوری نزد صاحبان نظران این حوزه و اخذ تاییدیه های آنان هنوز از طرف حوزه هنری در جهت چاپ این کتاب که عنوان آن مکتب بوشهر می باشد اقدامی نشده است.

 

استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی به بیان دلایل خود برای طرح مکتب بوشهر در ادبیات داستانی و متمایز بودن آن از سایر مکتبهای موجود در زمینه ادبیات داستانی شده پرداخت و گفت که منظور از بوشهر در اینجا استان بوشهر است زیرا داستان نویسان مختلف از همه نقاط استان در شکل گیری و تکامل این مکتب نقش داشتند. ایشان سپس ویژگیهای مکتب بوشهر در ادییات داستانی را برشمرد.

در پایان دکتر اسدپور با ذکر این نکته که ما باید به شکل عقلایی و منطقی به تبیین ابعاد تاریخی وفرهنگی استان بوشهر پرداخته و به نوعی برند سازی کنیم‌، گفت: مکتب بوشهر در ادبیات داستانی یک برند و نشان غنی و استثنایی به شمار می رود‌ و سرمایه های وزین ادبیات داستانی ایران به این مکتب جریان ساز تعلق دارند‌‌.

وی با بیان اینکه تاریخ؛ جغرافیا،اقتصاد و معیشت، مناسبات اجتماعی، سنت و آئین های مخصوص در کنار بازرگانی و دریانوردی از جمله عوامل موثر بر ظهور و تداوم مکتب بوشهر در داستان نویسی است افزود که تنوع در سبک و گستردگی موضوعات مطرح شده در داستانهای این مکتب به همراه شیوه های گوناگون بیان و روایت داستان از جمله خصوصیات بارز این مکتب است. مکتب بوشهر در داستان نویسی مکتبی  برابری خواه و جامعه گرا می باشد که بازتاب روزگار و درد و رنج و شادی های مردم این خطه است‌.

 

در ادامه ایشان به بیان  ویژگی ها و معرفی نمایندگان این مکتب پرداخته و آن را مکتبی پویا در ادبیات داستانی ایران برشمردند‌.

حمید اسدپور داستان نویسان مکتب بوشهر و از جمله داستان نویسان دشتستانی را دارای رسالتی مترقیانه در جهت انعکاس وجدان عمومی جامعه دانستند‌ و ضمن اشاره به رویکرد انتقادی در داستان های مولفان این استان از داستان نویسان دشتستانی اعم از نسل اولیه آنها همچون علی دشتی و نسل معاصر همچون خانم فریده فهیمی و خداداد رضایی و دیگران یاد کردند‌‌.

 

دکتر اسدپور در پایان اشاره کردند که استان بوشهر با تکیه بر شاعران نام آور و صاحب سبک خود همچون منوچهر آتشی و فرج الله کمالی و علی باباچاهی و محمدرضا نعمتی می تواند صاحب مکتب مستقل در حوزه شعر باشد و حتی می توان گفت که منوچهر آتشی که از دشتستان برخاست به تنهایی برای اثبات مکتب بوشهر در شعر کفایت می کند.

ایشان افزودند که نشان و برند بوشهر در حوزه ادبیات داستانی و نیز در حوزه شعر یک برند و نشان ممتاز و بی نظیر است‌ و دشتستان در مکتب بوشهر چه در حوزه داستان نویسی و چه در حوزه شعر سهم اساسی و سازنده دارد.

 

شایان ذکر است دکتر عبدالمحمد موحد دبیر این نشست بودند، و دکتر بشیر علوی از دانشگاه فرهنگیان و دکتر لیلا رضایی از دانشگاه خلیج فارس به عنوان نقدکنندگان و ناقدین این سخنرانی حضور داشتند‌. در ادامه نیز حاضران به طرح پرسش های خود پرداختند.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا