شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 40951
تعداد نظرات: ۰
پیمان زند مجری، کارگردان بوشهری:

به گزارش صدای استان؛ مجری، کارگردان و نویسنده تئاتر بوشهری گفت: تمام بخش‌های کوچه فستیوال، موسیقی و استیج نیست و اتفاق مهم فرهنگی آن، در کوچه پس کوچه‌های شهر بوشهر است و نشست های فرهنگی آن به مثابه یک زندگی و یک رودیداد جدید است. پیمان زند اضافه کرد: ملتی که این گونه برای فرهنگ…

تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 2 اسفند 1402 - 16:45

به گزارش صدای استان؛ مجری، کارگردان و نویسنده تئاتر بوشهری گفت: تمام بخش‌های کوچه فستیوال، موسیقی و استیج نیست و اتفاق مهم فرهنگی آن، در کوچه پس کوچه‌های شهر بوشهر است و نشست های فرهنگی آن به مثابه یک زندگی و یک رودیداد جدید است.

پیمان زند اضافه کرد: ملتی که این گونه برای فرهنگ و آیین خود تلاش می کند بدون تردید، ملتی زنده است و تمام تلاش کوچه فستیوال نیز ترویج آیین ها، موسیقی و نوع نگاه مردم بوشهر به زندگی است.

وی ادامه داد: بزرگ ترین کاری که این جشنواره می کند، فرهنگ آداب و معاشرت مردمان بوشهر را نشان می‌دهد و باز بودن درب خانه ها بر روی مهمان را به تصویر می کشد. اینکه مهمانان فستیوال بر سفر بندرنشینان می نشینند و غذا می خورند، فرصتی برای رشد فرهنگ، بوم و زیست بوشهری ها است.

زند اظهار کرد: بخش اندکی از این رویداد فرهنگی، موسیقی بوده و بخش دیگر آن آیین، آداب، زندگی جغرافیا و معماری است.وی یادآور شد: بوشهر شهری پر از رمز و راز و قصه های لایه لایه است و بوشهری ها به لحاظ زندگی و زیست بوم با دریا و سفرهای دور و دراز به هند و ملیوار و زنگبار، قصه‌های فراوانی دارند.

زند ادامه داد: زن در استان بوشهر نقش موثری دارد و با سفر چهار پنج ماهه مردان به دریا، زنان مدیریت اقتصاد خانواده را عهده دار می شوند تا چراغ خانه را روشن نگه دارند.

وی اظهار کرد: زن و مرد در کنار یکدیگر در اقتصاد خانوار نقش دارند و این همراهی در موسیقی نیز در جایی که مردان بیت خوانی می کنند و زنان آنان را پاسخ می دهند. همخوانی بیت در بین زنان و مردان دیده می شود.

زند افزود: در چاوشی خوانی نیز مردان می خوانند و زنان جواب می دهند و بوشهر تنها استانی که زن در تعزیه، نقش زن پوش را داشته است. این همترازی زن و مرد به لحاظ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی منجر به تاثیر گذاری بیشتر آنان شده که فستوال موسیقی کوچه بخشی از آنها را به نمایش می کشد.

این هنرمند بوشهر گفت: امید است برنامه هایی همانند فستیوال کوچه همواره در بوشهر برپا باشد تا شهری شاداب و پرنشاط داشته باشیم. با همه ظرفیت‌های موجود امیدوارم بوشهر همواره شهری پراز نور، موسیقی و فستیوال های مختلف فرهنگی باشد.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا