شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 40244
تعداد نظرات: ۰
حسین مرادی؛

حسین مرادی- بی‌انصافی است که میزان افزایش تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را در سال‌های اخیر نادیده بگیریم و نقش مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان به هر یک از زوجین در شروع زندگی یک زوج جوان را تأثیر گذار ندانیم. بر مبنای بند الف تبصره ۱۶ بودجه سال ۱۴۰۲ به هریک از زوجین مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان (به…

تاریخ انتشار: یکشنبه ، 19 آذر 1402 - 19:50

حسین مرادی- بی‌انصافی است که میزان افزایش تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را در سال‌های اخیر نادیده بگیریم و نقش مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان به هر یک از زوجین در شروع زندگی یک زوج جوان را تأثیر گذار ندانیم.

بر مبنای بند الف تبصره ۱۶ بودجه سال ۱۴۰۲ به هریک از زوجین مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان (به شرطی که زوج زیر ۲۵ سال و زوجه زیر ۲۳ سال باشد) و به سایر زوج‌هایی که تاریخ عقدشان سال ۱۳۹۸ به بعد است هرکدام ۱۸۰ میلیون تومان تعلق می‌گیرد.

علی‌رغم رشد فزاینده قیمت‌ها به‌خصوص لوازم‌خانگی در سال‌های اخیر، باز هم مبلغ ۴۴۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله بی‌تردید کمک شایانی به جوانان برای شروع زندگی مشترک است.

بر اساس اعلام مدیر اعتبارات بانک مرکزی تا پایان آبان ماه سال جاری ۱۱۲ همت (۱۱۲۰۵ میلیارد تومان) به مجموع ۵۵۰ هزار متقاضی تسهیلات ازدواج در کشور پرداخت‌شده است که سهم استان بوشهر از این مبلغ ۱۴,۲۸۵,۸۰۰ میلیون ریال و به مجموع ۷۰۲۴ نفر بوده است.

بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی دفتر توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان در استان بوشهر تا پایان مهرماه از مجموع ۱۰۰۹ متقاضی تسهیلات ۲۹۸۵ نفر هنوز در صف دریافت تسهیلات هستند؛ بنابراین علی‌رغم آنکه حدود ۷۰ درصد از متقاضیان تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند ولی هنوز ۳۰ درصد با دستور رئیس جمهور در شورای عالی جوانان کشور مبنی بر صفر شدن صف دریافت تسهیلات ازدواج تا پایان تابستان فاصله داریم.

استان بوشهر در رتبه‌بندی کشور جزو ۵ استان اول در پرداخت تسهیلات به شمار می‌رود، اما اگر میزان منابع در اختیار بانک‌های استان ناشی از منابع پتروشیمی‌ها، صنایع گاز، گمرکات و حوزه نخیلات و کشاورزی و … را مدنظر قرار دهیم این جایگاه با توجه به جمعیت استان می‌تواند خیلی بهتر باشد و حداقل میانگین چهار ماه انتظار دریافت تسهیلات در استان خیلی کوتاه‌تر باشد (بر اساس مصوبه شورای عالی جوانان، بانک‌ها موظف‌اند ظرف ۱۵ روز ثبت‌نام کنندگان را به شعب ارجاع دهند).

از طرفی با توجه به شرایط خاص ماه‌های پایانی سال مطمئناً اگر با این شیب پیش برویم تسهیلات بخشی از متقاضیان به سال بعد خواهد رفت و مثنوی هفتاد من مشکلات سال مالی جدید و موانع مختلف دیگر گریبان گیر آن‌ها در مسیر دریافت تسهیلات خواهد شد.

حکایت یک بام و دوهوای برخی بانک‌ها، علی‌الخصوص برخی بانک‌های خصوصی در مورد ضامن معتبر برای دریافت تسهیلات نیز در این میان مانعی بزرگ در راه جوانان قرار داده است.

درحالی‌که بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی این تسهیلات با ضمانت یک نفر می‌بایست پرداخت شود ولی مشاهدات میدانی نشان می‌دهد حداقل دو ضامن آن‌هم با شرایط خاص مانند کارمند رسمی بودن و … توسط برخی بانک‌ها باعث شده افرادی که از فراهم کردن ضامن عاجز باشند به سمت فروش امتیاز تسهیلات خود بروند.

همان‌طور که بیان شد پیش‌بینی‌های قانونی، افزایش میزان وام، دستورالعمل اجرایی مشخص توسط قانون‌گذار جهت دریافت تسهیلات ازدواج انجام‌گرفته است بنابراین تحقق کامل این قانون نیاز به همت مضاعف و پیگیری و برنامه‌ریزی دقیق‌تر در استان است.

ستاد ساماندهی امور جوانان استان با ریاست استاندار به‌عنوان مهم‌ترین رکن تصمیم‌گیری در حوزه فعالیت‌های مرتبط با جوانان در سطح استان به شمار می‌رود.

این ستاد که متشکل از ۲۶ دستگاه اجرایی مرتبط با جوانان از جمله شورای هماهنگی بانک‌هاست می‌تواند با پیگیری و تدوین دستورالعمل‌های عملیاتی شرایطی را فراهم کند تا با کوتاه شدن دوره انتظار دریافت تسهیلات ازدواج صف متقاضیان نیز تا پایان سال در استان به صفر برسد.

در میان برخی پتروشیمی‌ها و صنایع مختلف گاز مستقر در استان منابع مالی خود را که از فعالیت در استان بوشهر حاصل‌شده است در بانک‌های مرکز کشور نگهداری می‌کنند که می‌توان با پیگیری مسؤولان ارشد استان و الزام آن‌ها برای انتقال منابع مالی خود به بانک‌های استان شرایط بسیار مناسب‌تری را برای بانک‌های استان برای اعطای تسهیلات ازواج و فرزند آوری فراهم سازند.

*معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا