یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 39811
تعداد نظرات: ۰

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر با اشاره به وجود ۴۰۰ بنای تاریخی در این استان، گفت: برخی از این بنا‌ها و عمارت‌ها در اختیار سازمان‌ها دستگاه‌هاست که برای احیا و نگهداری آن‌ها به حمایت دستگاه قضا نیاز داریم.

تاریخ انتشار: دوشنبه ، 10 مهر 1402 - 18:07

اسماعیل سجادی‌منش در بازدیدی که به اتفاق رئیس کل دادگستری استان به مناسبت هفته گردشگری از موزه منطقه‌ای خلیج فارس واقع در منطقه سرتل شهر بوشهر داشت، بیان کرد: در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری نیاز به حمایت دستگاه قضا داریم که از مهمترین موضوع‌ها در حوزه حقوق عامه است.
وی با بیان این‌که موزه منطقه‌ای خلیج فارس ظرفیت ویژه‌ای در استان بوشهر و پهنه خلیج فارس دارد، افزود: در این موزه آثار تاریخی در مورد کرانه خلیج فارس از خوزستان و شوش تا بوشهر و هرمزگان وجود دارد و در زمینه مردم‌شناسی نیز آثار خوبی دارد.
مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اضافه کرد: علاوه‌بر آثار تاریخی این موزه افزون‌بر ۳۵۰ بنای تاریخی در شهر بوشهر داریم که دارای ارزش زیادی هستند و ۹۰ مورد از این آثار در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.
وی با بیان این‌که افزون بر ۴۰۰ بنای تاریخی در استان بوشهر وجود دارد، عنوان کرد: برخی از این بنا‌ها  و عمارت‌های تاریخی در اختیار برخی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرای است که برای احیا و نگهداری آن‌ها به حمایت دستگاه قضا نیاز داریم.
رئیس کل دادگستری استان بوشهر نیز گفت: قانون‌گذار با توجه به ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی در بحث میراث فرهنگی، آثاری که ثبت شده یا ثبت نشده‌اند یا قرار است ثبت شوند را مورد حمایت قانونی قرار داده و در بخش تعزیرات این موضوع آن‌قدر حائز اهمیت است که با وجود اینکه شروع به جرم، جرم نیست،   اما در زمینه آثار فرهنگی، قانون‌گذار مصوب کرده که اگر فردی شروع به جرم کند با توجه به اینکه اثر فرهنگی مربوط به کل جامعه است، خسارتی که به این ابنیه وارد شده جرم و و برای آن حبس و خسارت سنگین در نظر گرفته است.
مهدی مهرانگیز ادامه داد: در همین راستا از سال گذشته تا کنون ۲۸ پرونده حقوقی و کیفری در دادگستری با موضوع خسارت به آثار تاریخی تشکیل شده که بسیاری از آن‌ها پرونده کیفری بوده و در کمتر از ۳ ماه برای آن حکم صادر شده است و تاکید می‌شود هرکس به این آثار دست‌اندازی کند قوه قضائیه با آن برخورد قانونی می‌کند.
وی در زمینه شماری از بنا‌های تاریخی استان که در اختیار برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها است و از آن استفاده می‌شود، نیز گفت: در صورتی که میراث فرهنگی دادخواست حقوقی به دادگستری بدهد و دلایل و مدارک و مستندات کافی باشد این مورد بررسی و در صورتی که حق با میراث فرهنگی باشد بنا پس گرفته می‌شود.

تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا