یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 39323
تعداد نظرات: ۰
زهره عرب

به مناسبت هفته ارتباطات، دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره با همکاری معاونت پژوهشی، نشست‌ها و کارگاه‌هایی را با حضور اساتید برتر حوزه ارتباطات برگزار می‌کند.

تاریخ انتشار: سه شنبه ، 19 اردیبهشت 1402 - 12:33

زهره عرب – وبینار «تاثیر شیوه نشر اخبار بر مخاطب» از سلسله نشست‌های هفته ارتباطات، در روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۴ الی ۱۷ در دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره برگزار شد.

این نشست با حضور دکتر “فرید صادقی”، مدیر باشگاه تولیدات جوان دانشگاه سوره همراه بود و در خصوص تاثیر شیوه نشر اخبار بر مخاطب سخن گفته شد.

در ابتدای این کارگاه با اشاره به پروتکل نشر اخبار، مطالعه موردی مرگ مرحوم پوراحمد (کارگردان سینمای ایران) انجام شد.

مدیر باشگاه تولیدات جوان دانشگاه سوره در این خصوص عنوان کرد: «متاسفانه رسانه‌ها به اشتباه خودکشی را نوعی مرگ خودخواسته دانسته و آن را تطهیر کرده و گریم نمودند. البته آمار رسمی در این باره در دست نیست ولی انتشار خبر، کتاب و یا حتی یک آهنگ می‌تواند بر جامعه و اقشار مختلف تاثیر گذاشته و آنان را تشویق و یا تحریک نماید.»

سپس با طرح آسیب‌های اخبار برای جامعه، در مورد ضرورت شناخت جامعه هدف و لزوم دقت در نشر اخبار میان استاد و حاضران در کارگاه بحث و بررسی صورت گرفت.

وی با اشاره به فقدان پروتکل انتشار اخبار خودکشی در رسانه‌ها خاطرنشان کرد: «وقتی یک خودکشی اتفاق می‌افتد، یا زلزله و دیگر حوادث طبیعی یا غیرطبیعی و هر نوع بحران دیگری رخ می‌دهد و رسانه‌ها می‌خواهند به آن بپردازند و پیامدهای وقوع آن بحران را بررسی کنند این یک آدابی دارد که باید حتماً رعایت شود.»

دکتر صادقی یادآور شد: «ارزش‌های خبری بسیار اهمیت دارد، و توجه به اخبار حوادث بیشتر است، چرا؟» در ادامه‌ی این بحث دلایل توجه بیشتر جامعه و افراد به اخبار بد و منفی از جمله ذائقه مخاطبان یا شرایط کشور و دنیا مطرح شد و با اشاره به دیگر موارد مهم از قبیل ترور سردار سلیمانی، قتل میترا استاد، سقوط هواپیمای اوکراینی، خودکشی مرحوم آزاده نامداری، زلزله‌ی اخیر مشهد ابعاد مختلف انتشار این اخبار توسط رسانه‌ها بررسی شد.

مدیر باشگاه رادیویی با اشاره به تاثیرات رسانه و جامعه بر یکدیگر تاکید کرد: «رسانه جو جامعه را کنترل می‌کند و می‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد. چرا که رسانه قادر به جریان‌سازی است و هرگز منفعل نیست.»

مدرس کارگاه شیوه نشر اخبار بر مخاطب تصریح کرد: «ما در برابر اخبار، حوادث و جریانات جامعه دو رویکرد داریم؛ یکی پیش خبر که در آن سرعت بسیار مهم است و دیگری پس خبر که دقت در آن اهمیت بالایی دارد.»

دکتر فرید صادقی افزود: «پس از انتشار خبر اولیه و پیش خبر که در آن سرعت اهمیت دارد و باید بلافاصله و یا با تاخیر کمی نسبت به وقوع یک رویداد منتشر شود، می‌توانیم با دقت، حساسیت، صرف زمان بیشتر و رعایت اصول حرفه‌ای، ملاحظات و دستورالعمل‌های رسانه‌ای، به ماجرا پرداخته، اطلاعات صحیح و تکمیلی را جمع‌آوری کرده و دست به تولید و انتشار خبر، مصاحبه، و یا گزارش بزنیم.»

گفتنی است وبینار «تاثیر شیوه نشر اخبار بر مخاطب» به همّت دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره با همکاری معاونت پژوهشی به مناسبت هفته ارتباطات و با حضور استاد “فرید صادقی”، دوشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه‌ ۱۴۰۲ برگزار شد.


برچسب ها: #زهره عرب
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا