جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 39080
تعداد نظرات: ۰

صدای استان : مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت: با راه‌اندازی آزمایشگاه غربالگری و تعیین گروه خونی در این استان تمام آزمایش‌های مربوط به خون اهداکنندگان در استان انجام می‌شود و هیچ وابستگی در این خصوص به استان‌های همجوار وجود ندارد.

تاریخ انتشار: دوشنبه ، 9 مرداد 1402 - 10:11

به گزارش صدای استان؛ علی باستین به مناسبت ۹ مرداد روز اهدای خون با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز بوشهر اظهار کرد: پیش از این آزمایش‌های لازم بر روی خون اهداکنندگان با ارسال لوله‌ها به شیراز انجام می‌شد.

وی افزود: انتقال نمونه‌ها به استان همجوار، مدت زمان اعلام به نتیجه آزمایش‌ها را از ۴۸ ساعت تا ۴ روز می‌رساند و وضعیت آب‌ و هوایی و راه‌بندان‌ها در ذخیره خون قابل استفاده استان بوشهر اثرگذار بود.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با تاکید بر اهمیت زمان در آماده‌سازی خون و فرآورده‌های خونی گفت: گاهی بیماران اورژانسی نیاز فوری به دریافت پلاکت دارند یا بیماران سرطانی در کمتر از ۲۴ ساعت به صورت آنی نیازمند خون هستند که نبود این زیرساخت کار را در استان بسیار مشکل کرده بود.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر اضافه کرد: با راه‌اندازی آزمایشگاه غربالگری استان این امکان نیز فراهم شد تا افرادی که می‌خواهند برای نیاز آشنایان یا بستگان خود خون اهدا کنند با خون‌گیری از آنها در نوبت صبح، آزمایش‌های لازم در کمترین مدت ممکن انجام و کیسه آماده استفاده شود.

باستین گفت: این آزمایشگاه با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان تجهیز شده و دستگاه‌ غربالگری آن با ۲ ماژور قدرت، سرعت، حساسیت و تکرارپذیری بالا می‌تواند ۱۷۰ تست را در یک ساعت انجام دهد.

تعیین گروه خونی با دستگاه تمام اتوماتیک

وی اظهار کرد: تا کنون در همه پایگاه‌های انتقال خون استان بوشهر تعیین گروه خونی به صورت دستی انجام می‌شد که امروز این کار با دستگاه تمام اتوماتیک تعیین گروه خونی در استان انجام می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر اظهار کرد: این دستگاه حساسیت، دقت و تکرارپذیری بالایی دارد و خطای آزمایش را از بین می‌برد.

به گفته باستین در زمان حاضر استان بوشهر دستگاه لازم برای تهیه خون اشعه دیده مورد نیاز برخی بیماران سرطانی و پیوندی را ندارد و در این خصوص وابسته به استان همجوار از جمله فارس است.

اختصاص اعتبار به تکمیل ساختمان انتقال خون استان بوشهر پس از هشت‌سال

باستین با اشاره به توقف احداث ساختمان جدید پایگاه انتقال خون مرکز بوشهر با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی از هشت سال گذشته گفت: با پیگیری‌های انجام شده، سال گذشته ۹۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و ۵۰ میلیارد ریال از اعتبارات استانی برای تکمیل این پروژه اختصاص یافت.

وی افزود: ساختمان فعلی انتقال خون بوشهر افزون بر محدودیت فضا، از نظر زیرساختی نیز فرسوده است که با تکمیل ساختمان جدید، این ۲ بنا در کنار یکدیگر پایگاه انتقال خون مرکز بوشهر را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت: همچنین سال گذشته ۱۵ میلیارد ریال اعتبار برای پایگاه انتقال خون دشتستان نیز اختصاص یافت که کارهای مناقصه آن انجام شده است.

باستین اضافه کرد: در زمان حاضر ۶ پایگاه انتقال خون در شهرستان‌های دشتستان، گناوه، کنگان، بوشهر، دیلم و یک پایگاه در پالایشگاه ششم عسلویه فعال است.

وی با اشاره به راه‌اندازی و تعطیلی زودهنگام پایگاه انتقال خون شهرستان دیر در سال ۱۴۰۰ ادامه داد: امکانات زیرساختی و منابع انسانی مورد نیاز این پایگاه فراهم نبود اما امسال با تغییر مکان آن و تامین نیروی انسانی از سوی دانشگاه علوم پزشکی انتظار می‌رود تا ۲ ماه آینده فعالیت این پایگاه از سر گرفته شود.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با اشاره به بازسازی پایگاه انتقال خون کنگان گفت: قرار است شورای راهبردی پتروشیمی‌های استان بوشهر۱۵ میلیارد ریال برای تجهیز این مرکز کمک کند و مستقل شدن این پایگاه به عنوان مرکز جنوب استان دنبال می‌شود.

نوسازی اتوبوس سیار انتقال خون بوشهر با اجرای تفاهم‌نامه شورای راهبردی و سازمان برنامه و بودجه

باستین گفت: اتوبوس سیار انتقال خون استان بوشهر به دلیل فرسودگی از رده خارج شده و با توجه به امکان‌پذیر نبودن ایجاد مراکز خونگیری در تمام نقاط استان، نوسازی این پایگاه سیار ضروری است.

وی ادامه داد: با تفاهم صورت گرفته در اسفند سال گذشته، قرار است شورای راهبردی پتروشیمی‌های استان بوشهر یک دستگاه اتوبوس بعنوان پایگاه سیار انتقال خون خریداری کند و سازمان انتقال خون نیز با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان نسبت به تجهیز آن اقدام می‌کند.

بوشهر یکهزار و ۵۰۰ واحد خون به شبکه ملی خون‌رسان کمک کرد

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با اشاره به ایفای نقش این استان در تامین نیاز شبکه ملی خون‌رسان گفت: با توجه به اینکه این استان عضو ثابت شبکه ملی خون‌رسان است در سه ماه گذشته یکهزار و ۵۰۰ واحد خون از بوشهر به استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان و بندرعباس ارسال شد.

به گفته باستین در چهار ماه نخست امسال از ۱۵هزار نفر مراجعه کننده به پایگاه‌های انتقال خون استان بوشهر۱۲ هزار نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

وی افزود: هر فردی که سالانه در ۲ نوبت اهدای خون داشته باشد، به عنوان اهداکننده مستمر شناخته می‌شود و بر این اساس استان بوشهر ۱۸ هزار و ۷۰۵ نفر اهدا کننده مستمر دارد.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت: تنها ۴۰ درصد اهداکنندگان خون در استان بوشهر را اهداکنندگانی تشکیل می‌دهند که برای بار اول اقدام به اهدا خون می‌کنند و مابقی اهداکنندگان مستمر هستند.

باستین با بیان اینکه بانوان تنها ۴ تا ۵ درصد از اهدا کنندگان خون این استان را تشکیل می‌دهد، اذعان کرد: در کشور ما به دلیل اینکه برخی‌ها تصور می‌کنند اهدای خون از سوی زنان موجب کم خونی می‌شود کمتر اقدام به اهدای خون می‌کنند این در حالی است که پزشکان قبل از اهدا با اطمینان از سلامت مراجعه کننده مطمئن در گام بعد اجازه اهدا خون به آنها داده می‌شود.

وی با بیان اینکه پایگاه انتقال خون استان بوشهر ۱۰۰ درصد نیاز ۱۹ بیمارستان‌ استان را تامین کرده است اظهار کرد: در زمان حاضر ذخیره خونی استان بوشهر به اندازه‌ای است که اگر استانی نیاز به خون داشته باشد، این استان امکان کمک به آن استان‌ها را در قالب شبکه ملی خون‌رسان دارد.

به گفته باستین هرچند در زمان حاضر وضعیت ذخایر خونی استان بوشهر رضایت بخش است اما با توجه به تاریخ مصرف خون و وجود ۵۰۰ بیمار تالاسمی، هموفیلی، سرطانی و جراحی‌های گوناگون از جمله قلبی و زنان و زایمان در استان و همچنین با توجه به گرم شدن هوا (اهدای خون با گرمای هوا کاهش می‌یابد) نیاز به این ماده حیاتی همیشگی و اهدای خون کمک به تامین سلامت جامعه به شمار می‌رود.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر اظهار کرد: تشکیل مجمع خیرین انتقال خون از جمله برنامه‌های این استان در سالجاری است.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا