پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 38461
تعداد نظرات: ۰
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر:

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: افزایش ۲۱ درصدی بارش‌ها در سال آبی جاری منجر به افزایش ۴۲ و نیم درصدی حجم کل آب سدهای استان نسبت به سال پیش از آن شده است.

تاریخ انتشار: دوشنبه ، 5 تیر 1402 - 19:24

وحید امیر – به گزارش صدای استان، علی محمدی روز یکشنبه در برنامه یکشنبه‌های پاسخگویی مدیران به رسانه‌ها، اظهار کرد: میزان آب ذخیره‌سازی شده در کل سدهای استان در سال آبی گذشته ۳۴۲ میلیون مترمکعب بود که با افزایش ۲۱ درصدی بارش‌ها این ذخیره امروز به ۴۸۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

وی افزود: براین اساس برای نخستین بار میزان پرشدگی و ذخیره آب سد رئیسعلی بعنوان بزرگترین سد مخزنی وارد مدار بهره‌برداری در استان از ۵۰ به ۷۲ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر تصریح کرد: همچنین در زمان حاضر ۱۱ میلیون مترمکعب از سد ۱۶ میلیون مترمکعبی خائیز تنگستان پُر است و به زودی بخشی از نخیلات تنگستان با استفاده از ظرفیت این سد سیراب می‌شوند.

افتتاح سه سد باغان، خائیز و اخند تا پایان سال جاری

وی از افتتاح سه سد باغان، خائیز و اخند که در سال گذشته آبگیری شدند تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: تلاش می‌شود امسال تا اوایل سال آینده ۲ سد دیگر استان شامل دشت پلنگ و دالکی نیز آبگیری شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به اینکه ۱۳ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه آب در استان بوشهر فعال است تصریح کرد: در راستای طرح احیا و تعادل بخشی چاه‌ها اقدامات مهمی در دستور کار قرار گرفته است.

فرونشست زمین در برخی دشت‌ها

وی تاکید کرد: در برخی از نقاط سطح آب اینقدر کاهش یافته که فرونشست زمین را شاهد هستیم و با ادامه این روند شاهد بروز فروچاله‌ها خواهیم بود و در ادامه این سفره‌ها را از دست می‌دهیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به اینکه سالانه ۲.۷ میلیارد مترمکعب روان آب وارد استان بوشهر می‌شود تصریح کرد: باید تلاش کنیم که این روان‌آب‌ها کنترل و استفاده شوند تا هم منابع آبی استان تقویت شود و هم از بروز سیل جلوگیری شود.

وی از ساخت سدهای متعدد در سطح استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته در مجموع با استفاده از سدهای موجود و طرح‌های در دست اجرا و طرح‌های در حال مطالعه، ۱.۵ میلیارد متر مکعب از این آب‌ها قابل استحصال است.

شناسایی ۹۷۰ چاه آب غیرمجاز در استان بوشهر

محمدی با اشاره به شناسایی ۹۷۰ چاه آب غیرمجاز در استان بوشهر گفت: بر اساس احکام صادر شده از سوی دستگاه قضایی هر سال بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ حلقه چاه مسدود می‌شود.

وی آزادسازی حریم رودخانه‌ها را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: سال گذشته ۳۵ هکتار اراضی حاشیه رودخانه‌ها بازگشایی شد و این میزان از سال ۱۳۹۸ تاکنون ۱۵۰ هکتار بوده است.

سد باهوش ۱۷ درصد پیشرفت دارد

محمدی با اشاره به تکمیل سدهای باغان و اخند در سال گذشته، سد دالکی را یکی از مهمترین پروژه‌ها در استان دانست و افزود: این سد می‌تواند آب مورد نیاز ۲ میلیون اصله نخل و ۱۳ هزار هکتار اراضی پایاب آن را تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه سد باهوش در تنگستان سال گذشته در مسیر ساخت قرار گرفت، اظهار داشت: این سد ۱۷ درصد پیشرفت دارد و تلاش می‌شود طی یکی دو سال آینده تکمیل شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به آبگیری سد خائیز افزود: حجم مخزن این سد ۱۶ میلیون متر مکعب است که سال گذشته ۱۱ میلیون متر مکعب آبگیری کرد و روزهای آینده برای آبیاری نخیلات اهرم رهاسازی می‌شود.

وی تکمیل این سدها را اتفاقی بزرگ در عرصه کشاورزی و تأمین آب دانست و بیان کرد: پرونده کم‌آبی نخلستان‌های تنگستان بسته می‌شود.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا