چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 37019
تعداد نظرات: ۰

صدای استان : فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: ۵۰ مورد از تخلفات زیست‌محیطی و شکار و صید غیرمجاز گونه‌های حیات وحش این استان با رصد فضای مجازی کشف شد.

تاریخ انتشار: دوشنبه ، 21 فروردین 1402 - 20:22

به گزارش صدای استان؛ سید احسان موسوی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: رصد و کشف تخلفات زیست‌محیطی در فضای مجازی وظیفه جدیدی است که از نیمه سال ۱۴۰۱ به عهده یگان حفاظت محیط‌ زیست گذاشته شده و این پایش در برنامه‌های دیوار، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی انجام شد.

وی افزود: بر این اساس متخلفانی که تصاویری از شکار غیرقانونی خود منتشر کرده بودند یا اقدام به فروش پرنده‌ها و دیگر گونه‌های وحشی شکارشده می‌کردند، شناسایی و دستگیر شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: علاوه بر این، در یکسال گذشته ۱۵۰ متخلف شکار و صید غیرقانونی دستگیر شدند و در این ارتباط ۹۷ پرونده قضایی تشکیل و در مراجع قضایی پیگیری شده است.

موسوی اعلام کرد: به دنبال پایش‌های محیط‌بانی انجام‌شده در این مدت ۲۵۵ قطعه از پرندگان قمری، مرغابی، کبک و دیگر گونه‌های وحشی کشف شد.

وی اضافه کرد: در این سال چهار باند تخلف زنده‌گیری پرندگان در استان بوشهر منهدم شد که در این ارتباط در شهرستان‌های دیلم ۲ بُهله بالابان، در دشتستان پنج بهله شاهین و هشت قطعه هوبره، در جم ۲ بهله شاهین و بالابان و در کنگان یک بهله بالابان کشف و ضبط شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۵۰ قطعه ماهی و دیگر آبزیان و ۳۶ راس پستانداران نیز از متخلفان کشف شد که خارج از فصل یا بدون پروانه، صید و شکار شده بودند.

موسوی از کشف ۱۳۱ قبضه سلاح از شکارچیان حیات‌وحش استان بوشهر در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: تعدادی از این صلاح‌ها به نفع دولت مصادره شد.

وی عنوان کرد: ۲ قبضه سلاح جنگی و یکهزار و ۵۶۶ مورد ادوات شکار و صید نیز شکارچیان غیرمجاز حیات‌وحش استان بوشهر در یکسال گذشته کشف شده است.

سال گذشته هیچ پروانه شکاری در استان بوشهر صادر نشد

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر توضیح داد: با توجه به فصل زادآوری حیات‌وحش در نیمه نخست سال هیچگونه پروانه شکاری در بهار و تابستان صادر نمی‌شود و در نیمه دوم سال نیز تنها در صورتی که جمعیت گونه‌ای در یک منطقه خاص بر اساس سرشماری‌ و برآورد جمعیت در وضعیت بسیارخوب قرار گیرد، شماری محدودی پروانه برای متقاضیان دارای شرایط صادر می‌شود.

موسوی بیان کرد: بر این اساس سال گذشته در استان بوشهر هیچ‌گونه پروانه‌ای برای شکار صادر نشده است.

پایش فضای مجازی ۵۰ متخلف زیست‌محیطی بوشهر را به دام انداخت

جریمه‌های قانونی شکار بهتر شده اما هنوز کافی نیست

فرمانده یگان حفاظت محیط‌‍‌زیست استان بوشهر با اشاره به افزایش جریمه‌های قانونی کیفری و حقوقی صید و شکار غیر مجاز در ۲ سال گذشته، گفت: هرچند این جریمه‌ها بویژه درباره گونه‌هایی مانند پرندگان شکاری افزایش خوبی پیدا کرده اما هنوز می‌تواند بیشتر شود.

وی اظهار کرد: اکنون جریمه شکار غیرقانونی برخی گونه‌ها مانند پرنده‌های شکاری و یوز پلنگ به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده اما با توجه به اهمیت پیشگیری از شکار گونه‌های در معرض خطر انقراض مانند پرندگان شکاری، یوزپلنگ، لاکپشت‌های سبز و پوزه عقابی و کوسه‌ماهی‌ها این جریمه‌ها می‌تواند سنگین‌تر وضع شود.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا