شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 36863
تعداد نظرات: ۰
امید دریسی

جمعهٔ این هفته نیز مطابق معمولِ جمعه‌های پیشین، دغدغهٔ برخی ائمهٔ محترم جمعه «حجاب» بود. وقتی در موضع‌گیری‌های رسمی می‌گویید تعداد بی‌حجاب‌ها و شل‌حجاب‌ها بسیار اندک است دیگر چه سنخیتی بین این اندک و این همه دغدغه در خطبه‌های نمازجمعه وجود دارد؟ هم‌فکران شما در مجلس هم که به قدر کافی در تلاش‌اند تا با…

تاریخ انتشار: شنبه ، 5 فروردین 1402 - 19:37

جمعهٔ این هفته نیز مطابق معمولِ جمعه‌های پیشین، دغدغهٔ برخی ائمهٔ محترم جمعه «حجاب» بود. وقتی در موضع‌گیری‌های رسمی می‌گویید تعداد بی‌حجاب‌ها و شل‌حجاب‌ها بسیار اندک است دیگر چه سنخیتی بین این اندک و این همه دغدغه در خطبه‌های نمازجمعه وجود دارد؟ هم‌فکران شما در مجلس هم که به قدر کافی در تلاش‌اند تا با انواع طرح‌ها زنان را از آتش دوزخ بِرَهان‌اند و در جهت محدودیت و جریمهٔ بدحجاب‌ها فعال‌اند و دغدغه دارند بندگان خدا! خب مقداری دغدغه نیز برای فقر، برای فرهنگ، برای گرانی و برای ده‌ها مشکل دیگر کنار بگذارید حتی‌المقدور!

این نوجوانان، جوانان و حتی والدین آنان که ذیل آموزه‌های ایدئولوژیک شما و تربیت شده در سیستم آموزشی شما و تحت تبلیغات تلویزیون حکومتیِ شما بلوغ و تکامل یافته‌اند، پس چرا این‌گونه شده و چنین معلولی از کدام علت سرچشمه گرفته که هر جمعه هم بدان معترض‌اید؟
دیر زمانی آیت‌الله طالقانی نصف مردم پایتخت را به نمازجمعه می‌کشاند و صفوفی با مشارکت میلیونی مردم تشکیل می‌شد، حال اما تقلیل صفوف به باشگاه هزارتایی‌ها از آن بالا آیا به چشم نمی‌آید واقعاً؟
اکنون که روحانیت نه مثل سابق، بل در این حکومت صاحب منصب شده و نفوذ اجرایی دارد و از فدراسیون فوتبال تا نهاد‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز و مصلحت‌دان و ارشادی و خبرگان… بحمدالله مسئولیت پذیرفته و تریبون‌دار است بنابراین به همان اندازه هم «سخنِ نو» بر زبان جاری سازد و ارتباط‌اش را با نسل جدید ترمیم کند نه آن که پی‌درپی و هر جمعه از حجاب سخن براند و انگار نه انگار جامعه به استقبال بهار و سال نو رفته و می‌توان به همین بهانه تمدن ایران و اسلام را به هم پیوند زد و از اشتراکات سخن گفت و سیاست جذب را پیشه کرد.

به قول همکار روزنامه‌نگارمان بد نیست آقایان یک هفته به حجاب مرخصی بدهند و چهار بیت شعر و حکایت سعدی هم بخوانند تا نسل جوان گمان نَبَرد اینان از ابتدا چنین بوده‌اند و حرف دیگری نمی‌دانند‌ و اگر به مخاطب‌شان احترام نمی‌گذارند و یک حرف را هر هفته تکرار می‌کنند دست‌کم لختی به خودشان استراحت بدهند و اگر نه به مخاطب نه به خودشان، حداقل به بحث حجاب مرخصی بدهند‌.
نمی‌شود که کل دغدغه آقایانی با این مدارج و کمالات همین کلمات باشد که انعکاس آن در قوانین رسمی در حد یک تبصره از یک ماده است. در تاریخ ادیان و ایدئولوژی‌ها شاید کم سابقه باشد که حاملان رسمی و مروجان و مبلغان آن دغدغه‌ای جز نوع پوشش نداشته باشند و تمام همت‌شان را بخواهند صرف قدسی‌سازی یک امر عرفی کنند.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا