دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 36439
تعداد نظرات: ۰
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر:

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: مهمترین دستاورد دومین دور سفرهای استانی رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم به این استان تصویب ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بخش آبخیزداری است.

تاریخ انتشار: یکشنبه ، 14 اسفند 1401 - 19:11

اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی، رهاورد سفر دوم رئیس جمهور برای آبخیزداری استان بوشهر

به گزارش « صدای استان »؛ عبدالحسین گرشاسبی روز یکشنبه به مناسبت هفته منابع طبیعی در جمع خبرنگاران افزود: تصویب این میزان اعتبار در شرایطی است که در دور نخست سفر استانی دولت به استان بوشهر هیچ اعتباری به بخش منابع طبیعی و آبخیزداری استان تخصیص نیافته بود.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از پساب فاضلاب شهری به عنوان یک ظرفیت‌ مهم در استان‌ها اظهار کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است از پساب شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دیلم با رعایت شرایط و ضوابط زیست محیطی در بحث زراعت چوب استفاده شود.

گرشاسبی ادامه داد: در همین ارتباط به صورت پایلوت ۴۰ هکتار در شهرستان بوشهر برای زراعت چوب اختصاص یافته که استفاده از این ظرفیت برای کاشت و توسعه تولید درخت کائوچو مد نظر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اظهارکرد: از شیره درخت کائوچو به عنوان مواد اولیه صنایع لاستیک سازی استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده تولید درخت کائوچو در استان بوشهر در سطح ۲۰۰ هکتار با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.

کاشت ۱۴میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نهال در استان بوشهر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به آغاز اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از سال آینده در کشور گفت: سهم این استان از اجرای این طرح ملی مردمی ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار اصله (سالانه سه میلیون و ۶۰۰ هزار اصله) طی چهار سال است.

گرشاسبی یادآورشد: با توجه به تغییر اقلیم، کاهش بارندگی، کاهش پوشش گیاهی، افزایش بیابان و کانون‌های گرد و غبار اجرای طرح ملی مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور و همکاری همه رسانه‌ها برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مخاطبان برای اجرای این طرح ضروری است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر چهار نهالستان به مساحت ۲۸ هکتار در استان بوشهر وجود دارد همچنین ۲ نهالستان دیگر در دشتی و بنک شهرستان کنگان نیز غیر فعال هستند که در تلاش برای احیای آنها هستیم.

اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی رهاورد سفر دوم رئیس جمهور برای آبخیزداری استان بوشهر

گرشاسبی گفت: ظرفیت بالفعل تولید نهال در استان بوشهر ۶۹۵ هزار اصله در چهار شهرستان است که از این میزان ۵۴۰ هزار نهال قابل توزیع است تاکنون ۲۰۰ هزار اصله آن توزیع و ۳۴۰ هزار اصله نیز تا پایان سال و سال آینده توزیع می‌شود.

وی با اشاره به استفاده از گونه های درختان بومی منطقه اظهار کرد: با توجه به سازگاری گونه‌های بومی و سازگار با محیط برای نخستین بار به دنبال تهیه قلمه درختچه اشک و گونه هایی از جمله استبرق و اسکنبیل هستیم و این نقطه عطفی در حوزه برنامه ریزی برای کشت گونه‌های سازگار با شرایط استان است.

گرشاسبی اذعان کرد: ایران هفتمن کشور جهان در تولید کربن است اما از نظر ترسیب رتبه ۴۲ را دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ادامه داد: بر اساس کنوانسیون‌های بین المللی باید تا سال ۲۰۳۰ میزان جذب و ترسیب کربن در کشورهای عضو برابر شود و تا سال ۲۰۵۰ این میزان به سفر برسد؛ در این راستا تا هفت سال آینده طرح‌های تشویقی و پس از آن طرح‌های تنبیهی برای کشورهای تولید کننده کربن اعمال می‌شود.

گرشاسبی عنوان کرد: این اهرم‌های بین المللی اهمیت اجرای طرح‌هایی در این زمینه را دوچندان کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اعلام کرد: در زمان حاضربرای تامین یک میلیون اصله درخت با یکی از شرکت‌ها توافق شده تا در یکسال اجرا شود.

وی افزود: اکنون یک واحد نهالستان ۲۸ هکتاری آماده اجرای این طرح است و زیرساخت‌های ۲ نهالستان دشتی و بنک کنگان نیز ‌آماده شده تا در آینده تکمیل و فعال شود.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا