پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 36382
تعداد نظرات: ۰

صدای استان : تعیین نرخ ۱۰۰ درصدی تعرفه صادرات محصولات جالیزی، موجب نگرانی کشاورزان شبانکاره‌ای که سطح گسترده‌ای از زمین‌های خود را زیر کشت صیفی‌جات برده‌اند، شده است.

تاریخ انتشار: شنبه ، 6 اسفند 1401 - 10:36

تعرفه صادرات صیفی‌جات چالش‌زاست /لزوم حمایت از کشاورزان شبانکاره

به گزارش صدای استان؛ شهرستان دشتستان به عنوان قطب کشاورزی استان بوشهر محسوب می‌شود که بخش عمده محصولات کشاورزی استان در این شهرستان تولید و روانه بازارهای داخلی و یا صادر می‌شود.

منطقه شبانکاره به عنوان یکی از نقاط حاصلخیز شهرستان دشتستان دارای سابقه طولانی در زمینه تولید گندم و جو است و طی دهه‌های اخیر نیز کشت و تولید صیفی‌جات به عنوان یکی از مهمترین محصولات کشاورزی این منطقه محسوب می‌شود.

شبانکاره به قطب تولید محصولات جالیزی و صیفی‌جات تبدیل شده است و کشاورزان این منطقه علاوه بر تولید گندم و جو، نقش مهمی در تأمین محصولات جالیزی دارند.

بسیاری از کشاورزان شبانکاره‌ای نسبت به تصمیمات مسئولان نگران هستند؛ افزایش نرخ تعرفه صادرات محصولات جالیزی اقتصاد این کشاورزان را با چالش جدی روبرو کرده است.

کشاورزان در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی با هزینه‌های هنگفت، دست به تولید می‌زنند و انتظار دارند در زمان فروش محصول با حمایت بیشتری روبرو شوند ولی برخی تصمیمات از جمله تعرفه صادرات باعث مشکلات فراوانی در فروش محصول خواهد شد.

لزوم حمایت از کشاورزان

مسئول خانه کشاورز شبانکاره در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کشاورزان در طول سال زحمات و مشقت‌های فراوانی را متحمل می‌شوند و انتظار دارند با فروش محصول خود بتوانند هزینه‌های زندگی را تأمین کنند.

یحیی اسماعیلی اضافه کرد: در زمانی که مسئولان استان بوشهر از کشاورزان شبانکاره‌ای خواستند که نسبت به رعایت الگوی کشت اقدام کنند، کشاورزان نیز از این تصمیم پیروی کردند و انتظار دارند مسئولان نیز حامی آنان باشند.

تعرفه صادرات صیفی‌جات چالش‌زا است/لزوم حمایت از کشاورزان شبانکاره

وی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به مشکلات کشاورزان شبانکاره بیان کرد: بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی شبانکاره زیر کشت گندم رفته است که می‌تواند بخشی از نیازهای استان را تأمین کنند.

افزایش تعرفه‌های صادراتی برای صیفی‌جات باعث می‌شود که هزینه‌های کشت هم تأمین نشود و کشاورزان خانه‌نشین شوند عضو شورای اسلامی شهر شبانکاره با اشاره به اینکه بخشی از محدودیت‌هایی همچون افزایش تعرفه صادرات باید قبل از کشت به کشاورزان اعلام شود افزود: کشاورزان با هزینه‌های بسیار زیادی اقدام به کشت کرده‌اند که نباید با برخی تصمیمات، باعث نابودی کشاورزی شویم.

اسماعیلی تعیین تعرفه ۱۰۰ درصدی برای صادرات صیفی‌جات را اشتباه دانست و بیان کرد: تولید صیفی‌جات از فعالیت‌های تخصصی کشاورزان شبانکاره‌ای است که باید حمایت شود.

وی ادامه داد: اینکه از هندوانه و صیفی جات به عنوان پرآب‌برترین محصولات یاد می‌شود اشتباه است و بسیاری از محصولات کشاورزی از صیفی‌جات آب بیشتری مصرف می‌کنند.

هزینه‌های کشت تأمین نمی‌شود

مسئول خانه کشاورز شبانکاره ادامه داد: افزایش تعرفه‌های صادراتی برای صیفی‌جات باعث می‌شود که هزینه‌های کشت هم تأمین نشود و کشاورزان خانه‌نشین شوند.

وی تصریح کرد: وقتی مسئولان از مردم می‌خواهند که الگوی کشت را رعایت کنند نباید این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها باعث ضرر و زیان کشاورزان شود.

اسماعیلی تاکید کرد: مشخص نیست که تعرفه ۱۰۰ درصدی طبق چه روالی تعیین می‌شود؛ آیا نسبت به قیمت خرید از کشاورز و یا اینکه نسبت به قیمت محصول در مرز تعیین خواهد شد.

وی گفت: تولید برای ما به ازای هر کیلوگرم حدود هشت هزار تومان هزینه دارد و قیمت چهار هزار تومانی خرید از کشاورزان باعث ضرر و زیان هنگفت آنها می‌شود.

مسئول خانه کشاورز شبانکاره بیان کرد: کشاورزان این منطقه با مجوز دولت و پرداخت هزینه آب اقدام به کشت کرده‌اند و دولت نباید محدودیت جدیدی برای آنها ایجاد کند.

تعرفه صادرات صیفی‌جات چالش‌زا است/لزوم حمایت از کشاورزان شبانکاره

صدای کشاورزان شنیده شود

وی از استاندار بوشهر خواست که صدای کشاورزان این منطقه را شنیده و برای رفع دغدغه‌ها و مشکلات کشاورزان صیفی‌کار شبانکاره‌ای اقدامات و پیگیری لازم را داشته باشد.

تصمیم‌گیری مسئولان باید بر اساس کار کارشناسی و حضور میدانی در منطقه باشد اسماعیلی با بیان اینکه تصمیم‌گیری مسئولان باید بر اساس کار کارشناسی و حضور میدانی در منطقه باشد، افزود: کشاورزان در سخت‌ترین شرایط محصولات را تولید می‌کنند که باید حمایت شوند.

وی با بیان اینکه کشاورزی سلیقه‌ای نشود و با تخصص و شرایط کشاورزان را ببینند اضافه کرد: صیفی‌جات در کشورهای همسایه مشتریان فراوانی دارد و در این شرایط تحریم ارزآوری بالایی برای کشور خواهد داشت.

یک نسخه برای همه کشاورزان پاسخگو نیست

عضو شورای شهر شبانکاره با اشاره به اینکه یک نسخه برای همه کشاورزان کشور پاسخگو نیست ادامه داد: باید مسائل هر استان با توجه به شرایط خود دیده شود و کشاورزی سلیقه‌ای نشود و با تخصص و شرایط کشاورزان را ببینند.

وی تاکید کرد: کسی که در تهران برای کشاورزان تصمیم‌گیری می‌کند باید بیاید و ببیند و زحمت و شرایط کشاورزان را ببینند و سپس اقدام به تصمیم گیری کنند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه استاندار و دیگر مسئولان پای صحبت‌های کشاورزان شبانکاره ننشسته‌اند اظهار داشت: کارشناسان و مسئولان باید از تجربیات مردم و کشاورزان استفاده کنند.

وی اضافه کرد: ما ۱۰ روز برای برداشت و فروش محصول خود فرصت داریم و اگر در این فرصت کوتاه نتوانیم محصولی بفروشیم از عرصه کشاورزی محو می‌شویم.

مسئول خانه کشاورز شبانکاره با تقدیر از پیگیری‌های صورت گرفته از سوی نماینده دشتستان در مجلس، تاکید کرد: امید داریم همه مسئولان پای کار کشاورزان باشند و برای رفع مسائل و مشکلات آنها تلاش کنند.

تعرفه صادرات صیفی‌جات چالش‌زا است/لزوم حمایت از کشاورزان شبانکاره

عوارض صادراتی محصولات جالیزی تعیین شده و هندوانه، خربزه، ملون و طالبی ۱۰۰ درصد ارزش پایه صادراتی خواهند داشت. میزان عوارض صادراتی برخی از محصولات جالیزی از جمله پیاز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، هندوانه و ملون در سال ۱۴۰۲ در جهت کشت و تولید کالاهای اساسی متناسب با الگوی کشت با توجه به منابع آبی کشور ابلاغ شد.

به این ترتیب پیاز ۱۰۰ درصد ارزش پایه صادراتی، سیب زمینی ۷۰ درصد ارزش پایه صادراتی، گوجه فرنگی ۷۰ درصد ارزش پایه صادراتی، هندوانه ۱۰۰ درصد ارزش پایه صادراتی، خربزه، ملون و طالبی ۱۰۰ درصد ارزش پایه صادراتی خواهند داشت.

کشاورزان حمایت شوند

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کشاورزان با سرمایه خود و با هزینه‌ها و صرف وقت و انرژی فراوان به تولید می‌پردازند که باید حمایت لازم از آنها صورت گیرد.

ابراهیم رضایی اضافه کرد: کشاورزان شبانکاره‌ای علیرغم تلاش زیادی که در زمینه تولید محصول دارند، در هنگام برداشت و فروش محصول خود با چالش‌های فراوانی روبرو هستند.

وی بیان کرد: تصمیماتی همچون افزایش تعرفه صادراتی بر محصولات کشاورزی تأثیر فراوانی بر بازار دارد و باید این تصمیمات به گونه‌ای لحاظ شود که معیشت کشاورزان در آن دیده شود.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی حمایت از کشاورزان را یک ضرورت دانست و افزود: مسئولان باید در این شرایط نگاه ویژه‌ای به اقتصاد کشاورزان داشته باشند.

انتظار می‌رود مسئولان برای تصمیم‌گیری‌هایی مانند تعیین تعرفه صادراتی که ارتباط مستقیمی با اقتصاد کشاورزان دارد، نگاهی کارشناسی داشته باشند و همه جوانب را مد نظر قرار دهند.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا