پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 35896
تعداد نظرات: ۰
در نگاه اول قتل یک وکیل یعنی سلب حیات یک انسان؛

این روزها متاسفانه اخبار زیادی در خصوص به قتل رسیدن وکلای دادگستری شنیده میشود اما نه در خبرهای عمومی و مطبوعات و رسانه ملی بلکه از زبان کانون وکلا و مرکز وکلا و رسانه صنفی این قشر از جامعه که بطور قطع کمتر کسی وجود دارد که حداقل تا کنون به آنها مراجعه نکرده باشد.

تاریخ انتشار: شنبه ، 26 شهریور 1401 - 11:47

قشری از جامعه که بنا به مسولیت و محتوای تخصص میبایست با قوه مقننه مجریه و قضائیه بطور مستمر ارتباط داشته باشد. گروهی که الزاما باید جهت دفاع از حقوق جامعه از معایب و مزایای مصوبات مجلس تا آیین نامه های اجرایی و بخش نامه ها بطور مستند تحلیل عقلی و نقلی داشته باشد و سپس در مسیر اجرای آن قانون نیز با ظرافت نکات مثبت و منفی آنرا بطور محسوس تجربه کند و نهایتا با همه اوصاف در جهت صیانت از عدالت و تبیین و تفسیر و تحلیل قوانین با نگاه قانون مداری به دفاع از موکل در دستگاه قضا آموخته های خود را منتج به مطلوب نماید.
نمیدانم چه اقشار دیگری از جامعه وجود دارد که الزاما باید تا این اندازه به رویکرد قوای سه گانه آگاهی داشته باشند و بتواند همزمان خلأ قانونی و نکات تاریک و موارد مسکوت در قوانین جاری را که موجب اجرای سلیقه ای و در آخر جامعه قانون گریز خواهد شد را یافته و در عین امکان سواستفاده از ابهامات با تعهد و صداقت در پی اصلاح و رفع اشکال با ارایه خدمات حقوقی و پژوهشی و حسن نیت بدون وقفه مسیر توسعه عدالت و انصاف را انتخاب کند. قطعا یک وکیل خوب به معنای واقعی باید بر جغرافیای اجتماعی و سیاسی تاریخی خود اشراف کامل داشته باشد. مگر میشود وکیل موفقی باشید اما در جهت پیشگیری از وقوع جرم هیچ راهکاری نداشته باشید یا معایب تصویب یک قانون مسکوت یا ناقص و خلق الساعه را نتوان ابراز کرد؟قانون ناقص خود ناقض قانون است و اجرای ناقص نیز منتج به خلق افراد قانون گریز که حاصل ان جامعه چند گانه و آنارشیست و قانون ستیز خواهد شد.
به فرض اینکه وکالت شغل و کسب و کار و صرفا مادی و مالی تلقی نمایید آیا قتل یک وکیل در جامعه قانونمند امری عادی خواهد بود؟؟ در قالب اصل بدیهی حق حیات براحتی سلب حیات اتفاق افتاده اما متولیان انرا بسیار سطحی و معمول تصور میکنند که حتی در قد و قواره واژگونی خودرو حامل روغن و هندوانه هم برایشان ارزش بازتاب خبری ندارد.
در عین حالیکه نقش وکیل دادگستری را در کشورهای توسعه یافته استکباری سرمایه داری می‌بینید ولی لطفا ما را با همین وکلای دادگستری در کشورهای کوچک حوزه خلیج فارس یا افغانستان همیشه جنگ و عراق نا آرام و استان های تازه جدا شده از شوروی و استقلال یافته آسیای میانه بررسی کنید.
در کدام جلسه و سخنرانی و همایش و کنفرانس و سمینار تا کنون به این وضعیت بسیار تاسف بار کشتن وکلای دادگستری حتی یک دقیقه اشاره کرده اید؟ به هر حال مسولان امر که دغدغه عدالت گستری دارند از توفیق اجباری قرایت فاتحه برای وکلای مقتول جا ماندند و از این فرصت مغتنم ثواب اندوزی هیچ ثوابی ذخیره آخرت نکردند.

اگر مامور شهرداری به هر علتی با یک دستفروش برخورد کند تمامی رسانه های کشور با جزییات انرا منتشر میکنند.صدا و سیما ساعتها تحلیل خبری میکند و اخبار ۲۰:۳۰
گزارش تهیه میکند و از حق و حقوق می‌گوید و کاری قابل ستایش است چون حقوق افراد ضایع شده است.چون روح جامعه ازرده و کرامت و حرمت انسانی مخدوش شده است.
اما به قتل رسیدن وکیل که نوک پیکان و خط مقدم احقاق حقوق بزه دیده گان و مال‌باختگان و مظلومین جامعه است ظاهرا انقدر مهم نیست که حتی در مورد ان انتن رسانه را معطل کرد!!
از تلویزیون توقعی نمی‌رود چون برای تبلیغات ماست و پنیر و پوشاک کمبود وقت هم دارد و اگر امکانش بود وقت اذان و نماز هم فقط زیرنویس میکرد تا بیشتر به وظایف خطیر تبلیغات کیک و کلوچه بپردازد و تولیدات ملی را حمایت کند.قدردان باشیم مثل اینکه تولید ملی ما فقط در حوزه چند شرکت معروف موادغذایی بی کیفیت هست که گاها همسایه ها هم آنرا غیرقابل استفاده اعلام میکنند.
رسانه ها سرشان شلوغ است و اینگونه همراه و همیار توسعه محوری هستند و. رسانه شنیداری و دیداری را به حال خوششان رها میکنیم .لذا روی سخنم با رسانه های لسانی و زبانی است در خانه ملت که این
نمایندگان محترم خودشان وکلای مردم در مجلس هستند جرا چندان تمایلی به طرح موضوع سلب حیات وکیل ندارند. شما که از خود ما هستید یا اینکه تصورتان چیز دیگری است. در این مدت آنچه برداشت میشود اینست (که نه قوم جعفرم نه اهل برمکم)
نه اعتراضی نه محکوم کردن چنین اقدامات متوحشانه ای نه حتی نطق قبل و بعدی و نه دستور و مصوبه ای نسبت به صیانت از جان و مال وکلای دادگستری…… از شما بعید بود که همچنان زبان در کام باشید وقتی در هر کجای کره زمین اتفاقی بیافتد با چند فوریت داد سخن میکنید!!!!

وقتی جان وکیل از تصادف خودرو یا فروش دام زنده یا امحا جوجه یکروزه کم اهمیت تر باشد بطور واضح قتل وکیل به مرور عادی خواهد شد.
نگاه مجلس به جایگاه وکیل اگر در حد همان واژگونی خودرو حمل هندوانه هم باشد در صحن علنی میتوان چند دقیقه وقت گرانبهایتان را صرف تصویب قوانین حمایتی از وکلا کرد.
مگر نه اینکه وکیل و قاضی دو بال عدالت هستند؟
مگر نه اینکه وکیل سربازان قانون در صیانت از عدالت هستند؟
ایا حفظ جان وکیل به تصور شما که انرا صرفا کسب و کار تعریف میکنید از معدوم شدن جوجه یکروزه کمتر است؟؟
شک نکنید با این رویکرد و نگاه سیاه و سفید به اقشار ومسولیت های اجتماعی و مشاغل خصوصا وکالت موجب مخدوش شدن جایگاه عدالت و بی اعتمادی بیشتر به مسولان و مدیران بالادستی خواهید بود.
به نظر می‌رسد تبدیل طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به قانون و افزایش چشم‌گیر وکلای دادگستری، متاسفانه باید منتظر افزایش تهدیدات جانی و مالی شاغلین این حرفه به علت کسب و کار تلقی شدن حرفه وکالت و تصور مادی نسبت به حرفه خطیر وکالت بود.
در تمامی کشورهای توسعه یافته جایگاه وکیل و نقش وکالت در سیاست های کلان حاکمان ملموس و محسوس است.
حداقل در سینمای هالیوود بسیاری اثار سینمایی تاثیر گذار از نقش وکیل در مبارزه با نژادپرستی ساخته شده که نهایتا توانسته با دفاع از حقوق اشخاص و احترام به قوانین در اجرای عدالت بعنوان فرشته نجات خود را اثبات کند.
فارغ از اینکه تهیه کنندگان و کارگردانان تلویزیونی در اثار سینمایی از ساخت اثری در خصوص نقش و جایگاه مردمی و حرفه سخت وکالت رغبتی نشان نمیدهند و متاسفانه با همان تصور نادرست بعنوان قشر مرفه و پول دار جامعه تحلیل میگردد لذا هیچ نهاد حاکمیتی و متولیان فرهنگ نیز در مسیر شناخت واقعی وکلا دادگستری اهداف و برنامه ای نداشته و چندان توجهی به این مظلومان که هم در عزا و هم در عروسی فدا میشوند ندارند.

جایگاه وکیل فدای سرتان باشد حداقل بعنوان یک انسانی که بخاطر شغل و حرفه و دانش حقوقی کشته میشود به آن نگاه کنید. آیا حیات و نفس کشیدن یک حق عینی و واقعی نیست؟این حق را خالق به انسان داده و کسی نمی‌تواند آنرا سلب کند.
واقعا حق زنده بودن را نیز باید برای مسولان و سیاست گذاران و مجلسیون باز تعریف کنیم؟؟؟

ناصرصالحی وکیل دادگستری بوشهر


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا