شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 35752
تعداد نظرات: ۰
امام جمعه بوشهر:

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: باید با احیای سازه‌های آبخیزداری و آبخوان داری، سفره‌های آب زیرزمینی را در این استان احیا کنیم.

تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 10 فروردین 1401 - 12:03

۷۶۰ سازه آبخیزداری در استان بوشهر احداث شد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و  جهان | Mehr News Agencyحسین فیروزه – آیت الله صفایی بوشهری صبح امروز در نشست با مدیران صنعت آب و برق بوشهر اظهار کرد: در عرصه وزارت نیرو دو نکته بسیار مهم، مسئله مبدایی و مقصدی می‌باشد. نکته مبدایی، کشف و تولید انرژی و مدیریت منابع آب خاک است.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات اساسی که از دیرباز وجود داشته این است که همواره به دنبال منابع موجود بودیم و هیچ به تولید منابع جدید فکر نکرده‌ایم.

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر  تصریح کرد: جغرافیای ایران در هندسه کلی جهان یکی از سرزمین‌های خشک و نیمه خشک محسوب می‌شود و لذا با توجه به شرایط کنونی جغرافیایی جهان که به سمت خشکسالی پیش می‌رود، باید روی تامین آب کشاورزی و شرب برنامه ریزی بر مبنای دانش و تولید داشته باشیم.

آیت الله صفایی بوشهری ادامه داد: باید مدیریت منابع آبی موجود را در نظر بگیریم و به سمت تولید آب از منابع جدید از جمله انرژی هسته‌ای، آبشیرنکن‌ها و بارورکردن ابرها که یک پروژه بزرگ جهانی است، حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید به طور همزمان در حوزه مدیریت منابع موجود و تولید منابع جدید فعالیت کنیم و از طریق بازیافت و یا بازچرخانی آب در صنایع و کشاورزی حداکثر بهره وری را داشته باشیم.

امام جمعه بوشهر افزود: با گرمایش جهانی که منجر به آب شدن یخ‌های قطبی، افزایش دما و افزایش تبخیر می‌شود، مصرف آب نیز بیشتر خواهد شد و اگر در مبدأ، تولید دانش محور نداشته باشیم در آینده برای تامین آب شرب و کشاورزی دچار مشکلاتی خواهیم شد.

آیت الله صفایی بوشهری گفت: در رابطه با مسئله مقصدی، باید به سمت دانش محور کردن مقصد حرکت کنیم و اولین اقدام که باید انجام بدهیم اصلاح شبکه توزیع آب و برق است.

وی بیان کرد: استان بوشهر یکی از فقیرترین استان‌های کشور از نظر میزان بارندگی و منابع آب است و حدود ۹۰ درصد از اب استان از خارج از استان تامین می‌شود.

نماینده، ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه آب و برق یک کالای استراتژیک در جهان می‌باشدتصریح کرد: بخش عظیمی از آن دچار پرتی‌های سیستم توزیع می‌شود ما باید به سمت دانش محور کردن سیستم توزیع و سیستم‌های نوین برویم.

آیت الله صفایی بوشهری با تقدیر از اقدامات صنعت آب استان بوشهر گفت: ساخت سدها اقدام ارزشمندی است و می‌بایست با احیای سازه‌های آبخیزداری و آبخوان داری، سفره‌های آب زیرزمینی را احیا کنیم.

امام جمعه بوشهر ادامه داد: باید به سمت تولید دانش بنیان در عرصه کشاورزی با حفظ منابع آب و خاک در این عرصه و تامین آن که ایجاد صنایع تبدیلی و مدیریت بازار ملی و فراملی است برویم.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از آب و برق به عنوان یک کالای شخصی اشتباه است و باید فرهنگ استفاده از این عناصر به عنوان یک کالای استراتژیک ملی را توسعه دهیم.

نماینده، ولی فقیه در استان بوشهر در پایان، ضمن تقدیر از اقدمات انجام شده در حوزه آب و برق استان بوشهر، خواستار برگزاری سمینارهای هم اندیشی با نخبگان این حوزه به منظور دستیابی به راهکارهای دانش بنیان تولید و مصرف آب و انرژی شد.

کاهش ۱۷ درصدی بارندگی در بوشهر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر نیز در این دیدار اظهار کرد: میانگین بارندگی در استان بوشهر ۲۵۵ میلیمتر است که در سال آبی گذشته شاهد کاهش ۱۷ درصدی این آمار بودیم.

علی محمدی تصریح کرد: این امر موجب کاهش آورد رودخانه و تغذیه نشدنمنابع آب زیرزمینی استان شده و نخستین تاثیر خود را بر کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب در استان بوشهر می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، تغذیه نشدن آب‌های زیرزمینی باعث شده تا همه‌ی دشت‌های استان بوشهر در حالت ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار گیرند و امکان توسعه کشت در آن‌ها وجود نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: به منظور بهره برداری حداکثری از رواناب‌های موجود، این شرکت اقدام به اجرای چندین طرح توسعه منابع آب در قالب سند جامع آب استان بوشهر نموده است.

محمدی اظهار کرد: در حال حاضر ۳ سد با حجم مخزن بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب در حال بهره برداری است که میزان ذخیره این سه سد قریب به ۳۵۰ میلیون مترمکعب است.

وی افزود: ۶ سد دیگر نیز با حجم مخزن تجمعی ۶۵۰ میلیون مترمکعب در نقاط مختلف استان بوشهر در حال ساخت می‌باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر ابراز امیدواری کرد: از ۶ سد مذکور، ۳ سد تا پایان سال جاری به مرحله بهره برداری و آبگیری خواهد رسید و کارگاه ۳ سد دیگر نیز با سرعت بالا و کیفیت استاندارد در حال اجرای پروژه‌ها می‌باشند.

محمدی با معرفی دیگر طرح‌های توسعه منابع آب استان بوشهر گفت: با تکمیل این پروژه ها، در سه سال آینده در زمینه تامین آب از حوزه‌های داخلی استان به شرایط به‌نسبت مطلوبی خواهیم رسید.

وی یادآور شد: با توجه به محدودیت‌های مالی، راه‌های مختلفی را برای جذب اعتبار پیش بینی کرده‌ایم و تنها استان در کشور هستیم که دو سد با فاینانس خارجی و یک سد با فاینانس داخلی احداث می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به نقش مهم تغییر فرهنگ مصرف منابع آب و انرژی اظهار کرد: بخشی از اقدامات ما ناظر بر بهبود فرهنگ مصرف آب و انرژی است و توجه به تغییر الگوی مصرف همواره در دیدارهای ما با ائمه جماعات و جمعه، بهره برداران و مردم مورد تاکید بوده است.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا