پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 35550
تعداد نظرات: ۰

طی روزهای گذشته بر اثر فعالیت سامانه بارشی در برخی از نقاط کشور به‌ویژه در استان فارس که تاکنون بیش از ۳۳ کشته داشته، شاهد خسارت‌های جدی و تلفات جانی فراوانی بودیم.

تاریخ انتشار: دوشنبه ، 3 مرداد 1401 - 11:30

به گزارش صدای استان ؛ با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی “مونسون” به استان بوشهر و همچنین بارندگی شدید در بالادست استان می‌طلبد که مراقبت لازم انجام شود.

هشدار هواشناسی درباره سیل

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر گفت: سامانه بارشی مونسون از چهارشنبه جنوب استان را فرامی‌گیرد و چون در استان‌های همسایه نیز بارش دارد، امکان روان‌آب و سیل در استان بوشهر بسیار بالا است.

فرج‌الله شکوهی‌پور گفت: سامانه منسون هند که در تابستان فعال است، وارد آسمان کشور شده و استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و جنوب استان‌های فارس و کرمان را درگیر کرده است.

وی افزود: بر پایه آخرین دریافت‌های ما از الگوهای پیش‌بینی و با توجه به حاکم شدن بادهای جنوبی، این ناپایداری درآغاز با تندباد از سه شنبه در استان بوشهر آغاز و کم‌کم با تشکیل ابر و بارش از چهارشنبه آغاز می‌شود و این سامانه تا میانه هفته آینده در نیمه جنوبی استان و ارتفاعات همین منطقه فعال است.

شکوهی‌پور اضافه کرد: ماهیت سامانه مونسون رگباری و نقطه‌ای است و در یک زمان کم، بارش شدید در مناطق بالادست شرقی خواهد داشت و چون آب فرصت نفوذ در زمین را ندارد، به‌صورت روان‌آب جاری می‌شود که در مسیر خود می‌تواند خطرناک باشد. همچنین به‌دلیل داشتن رگبار و آذرخش از رفتن به ارتفاعات پرهیز شود. دریاروی هم نباید انجام شود.

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر با اعلام این‌که هشدار نارنجی برای دریا و خشکی داده شده، گفت: مونسون از مناطق جنوبی استان بوشهر وارد و فعال می‌شود و سپس ارتفاعات شرقی، و روزهای جمعه و شنبه مناطق شرقیِ مرکز و شمال استان را را درگیر می‌کند.

به رودخانه‌ها نزدیک نشوید

رئیس گروه مدیریت بحران شرکت آب منطقه‌ای بوشهر نیز با اشاره به پیش‌بینی‌های وقوع بارش‌های شدید بیان کرد: بر همین اساس با ورود روان‌آب‌ها احتمال جاری شدن سیل در استان‌های هم‌جوار و همچنین جنوب و مرکز استان بوشهر وجود دارد.

بهمن گشتاسب با هشدار به کشاورزان، دامداران و عشایر تاکید کرد: باید اقدامات پیشگیری از خسارت‌های جانی و مالی در بخش‌های مختلف استان انجام شود.

وی افزود: از هم استانی‌ها به ویژه عشایر می‌خواهیم از اتراق، چرای دام و تردد در محدوده رودخانه‌ها و آبراه‌ها، به ویژه رودخانه‌های اصلی استان بپرهیزند.

وی با اشاره به اینکه حضور در کنار بسترهای خشک رودخانه‌ها می‌تواند خطرآفرین باشد ادامه داد: هرگونه تردد، توقف و عکاسی در حاشیه رودخانه‌ها، لبه آبراه‌ها و روی پل‌ها خطرناک بوده و باید از این اقدامات پرهیز شود.


برچسب ها: #بوشهر #سیل #هشدار
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا