شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 35238
تعداد نظرات: ۰
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر :

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به احداث ۱۶۶ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب‌شیرین‌کن در استان گفت: سهم آبشیرین‌کن‌ها در تامین آب استان بوشهر به ۵۰ درصد می‌رسد.

تاریخ انتشار: دوشنبه ، 6 تیر 1401 - 12:02

وحید امیر  – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر بابیان اینکه روزانه از ناحیه کازرون۱۰۰هزار متر مکعب آب وارد این استان می‌شود، گفت: در یک ماه اخیر با کاهش ورود روزانه ۲۰ تا ۳۰ هزار مترمکعبی از این ناحیه روبه‌رو بوده‌ایم.

ابوالحسن عالی روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران بابیان اینکه آب موضوعی فنی با بازتاب‌ها و تبعات اجتماعی است، اظهار کرد: مشکلات زیرساختی در حوزه آب یک شبِ ایجاد نشده است که یک شبِ حل شود.

 

وی بابیان اینکه در طول تاریخ همواره ترمز توسعه و جمعیت “آب” بوده است، تصریح کرد: در استان بوشهر نیز همواره بحران آب وجود داشته است،  روزگاری در این استان به صورت لیوانی آب در آن به فروش می‌رسید و اکنون از استان‌های همجوار آب وارد می‌شود به طوری که ۴۵درصد نیاز از سد کوثر و ۲۵ درصد از تاسیسات آبرسانی کازرون تامین می‌شود. همچنین آبشیرین کن‌ها و منابع محلی شامل چاه چشمه و سد نیز از دیگر منابع هستند.

وی بابیان اینکه روزانه ۵۰ هزار مترمکعب آب از هفت سایت آب شیرین کن تولید و در استان بوشهر توزیع می‌شود، اضافه کرد: اکنون در ساحل بوشهر پروژه آب‌شیرین‌کن به ظرفیت ۳۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در مدار تولید است و در کنگان نیز در شبانه‌روز ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب دریا شیرین‌سازی و وارد شبکه آبرسانی می‌شود.

 

تولید ۴۷ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب از آب‌شیرین‌کن‌ها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر بابیان اینکه تولید آب از آب شیرین کن‌ها حدود ۴۷ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز است و این رقم قبل از عید ۳۷ هزار و۵۰۰ متر مکعب در شبانه روز بوده است، خاطر نشان کرد: ۱۰۰۰ مترمکعب آب در اهرم تنگستان، ۱۰۰۰ متر مکعب در جزیره شیف، ۶۰۰ مترمکعب در منطقه ساحلی گلستان دشتی را از تولیدات تاسیسات آب‌شیرین‌کن استان بوشهر است.

انشعابات غیر مجاز بحران جدی حوزه آب

گفته می‌شود که یکی از مهم‌ترین مشکلات شرکت آب وفاضلاب استان بوشهر در مناطق جنوبی شهر که باعث نبود توزیع عادلانه آب در این مناطق می‌شود وجود انشعابات غیر مجاز در این مناطق ومصارف بالای آن‌ها است. این موضوع باعث به وجود آمدن مشکل برای مشترکین مجاز و قانونی شده است.

عالی بابیان اینکه ۴۵۰ هزار مشترک آب در استان بوشهر وجود دارد، تاکید کرد: بیش از ۱۰ درصد از آن‌ها انشعاب غیرمجاز یا استفاده غیر مجاز دارند.  عمد انشعابات غیرمجاز به دو دلیل رخ می‌دهد. نخست فقر تاریخی منابع آبی در استان بوشهر به‌طوری که دیده می‌شود برخی انشعابات در حوزه کشاورزی  استفاده می‌شود و دیگری افرادی هستند که در نقاط حاشیه ساکن هستند و نمی‌توانند پروانه ساختمانی و انسعاب مجاز بگیرند.

 

 

به گفته این مقام مسوول، در مواردی دیده شده است که در روستایی از استان بوشهر سرانه مصرف آب ۱۰۰۰ لیتر به ازای هر نفر است. همچینین روستایی را داشتیم که ۴۰ انشعاب غیر مجاز برای مقاصد کشاورزی داشته است و در آخر اینکه روستایی با اعلام کمبود آب به ما مراجعه کرد و ما با پلمب پمپ‌های غیرمجاز کمبود آب آن‌ها را برطرف کردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر بابیان اینکه ۳۰ حلقه چاه در حال حفر و کف شکنی است و ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال در حال نوسازی و اصلاح است، گفت: ۱۵۰ کیلومتر شبکه آبرسانی در تمامی شهرستان‌ها در حال نوسازی و ۳۵ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب در حال احداث است.

عالی بابیان اینکه بحران آب ناشی از سه عامل نوستالژیک خشکسالی، فرسودگی خطوط لوله و نبود بودجه نیست، تاکید کرد: بیش از ۱۰هزار انشعاب غیرمجاز در کل استان بوشهر وجود دارد.

نوسازی شبکه آبرسانی

عالی ادامه داد: همچنین ۱۵۰ کیلومتر شبکه آبرسانی در تمامی شهرستان‌های استان بوشهر در حال نوسازی و ۳۵ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب در حال احداث است.

وی اجرا طرح آبرسانی جم را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در این طرح خط انتقال آب و برق آن به طول ۴۰ کیلومتر در حال اجرا است که برای تکمیل آن به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است

عالی مناطق ارم و بوشکان و شهرستان جم استان بوشهر به دلیل دسترسی نداشتن به خطوط انتقال را از پروژه‌های اولویت دار استان اعلام کرد و گفت: در همین ارتباط در بخش ارم ۱۵ کیلومتر خط انتقال آبرسانی از سد تنگ ارم و احداث یک مخزن پنج هزار مترمکعبی برای تأمین آب آشامیدنی روستاها و شهر تنگ ارم، همچنین در بوشکان نیز یک مخزن ۲ هزار مترمکعبی و ۱۵ کیلومتر خط انتقال آب احداث می‌شود که آب را از چاه‌ها و سد ارغون به این بخش منتقل می‌کند.

وی افزود: شهرستان جم به دلیل دسترسی نداشتن به خطوط آبرسانی و افت و کسری آب‌های زیرزمینی یکی از کلیدی ترین شهرستان‌های استان بوشهر به شمار می‌رود.

عالی اظهار کرد: آب شیرین کنی در سیراف به ظرفیت ۲۸ هزار مترمکعب در دست احداث است که قابل توسعه به ۵۰ هزار مترمکعب در شبانه روز است که در زمان حاضر ۴۰ کیلومتر طول خط آبرسانی آن در حال تکمیل است اسناد تکمیلی آن آماده شده و منتظر ابلاغ اعتبار برای انجام مناقصه هستیم.

وی تصریح کرد: خط انتقال برق خط انتقال آبرسانی سیراف – جم نیز به طول ۴۰ کیلومتر است که در طی چندین فاز اسناد آن آماده شده و منتظر ابلاغ اعتبار هستیم که اگر ابلاغ اعتبار انجام و فرایند مناقصه انجام شود انتظار می‌رود تا پایان سال آب به جم منتقل شود.

وی با بیان اینکه در فاز نخست ۱۰ هزار مترمکعب آب منتقل می‌شود گفت: این پروژه ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

خبری از حذف نوبت بندی آب در بوشهر نیست

از مدیرعامل آبفا بوشهر درباره سرنوشت وعده مدیر سابق این شرکت مبنی بر حذف نوبت بندی آب در تنها مرکز استان کشور پرسیدیم که عالی گفت: طرح هایی در دست اجرا داریم که زمان آبگیری در مناطق شهری بوشهر را بیشتر می کند، ولی الان نمی توان قول حذف نوبت بندی را داد.

وی با بیان اینکه شبکه آب شهر بوشهر که از ۷۰ سال اخیر اجرا شده به صورت غیرفنی و غیراصولی توسعه پیدا کرده، افزود: این شبکه فاقد ستون فقرات است که نقش مهمی در توزیع آب دارد. از این رو، خط انتقال اصلی از اندربندر (خیابان شهدای دریایی) تا فلکه قدس طراحی شده که آب را در دو سمت این لوله مدیریت بهتری می کند. اکنون فاز دو این لوله از خیابان فنس تا خیابان ملاصدرا اجرا شده، فاز اول از اندر بندر و زمین های نیروی هوایی تا خیابان فنس هم مصوب شده است.

عالی ادامه داد: این پروژه نیازمند ۱۵۰ میلیارد تومان است که با اجرایی شدن آن، ساعت آبگیری در بخش شمالی بوشهر بهبود می یابد و مثلا اگر الان طی هر ۴۸ ساعت، حدود ۶ تا ۷ ساعت امکان برداشت آب می باشد، به برداشت ۶ ساعت آب در ۲۴ ساعت می رسد. در گام بعد می توان به سمت شبانه روزی شدن آب در بوشهر رفت. البته در بخش جنوبی بوشهر خطوط آبرسانی وضعیت بهتری دارد، ولی آنجا کمبود منابع آب داریم که با اجرای آبشیرین کن ها، زمان آبگیری این محلات بیشتر می شود.

مدیرعامل آبفا استان درباره زمان اجرایی شدن این طرح گفت: برای اجرای ستون فقرات در بخش شمالی شهربستگی به تامین اعتبار دارد، ولی تلاش داریم امسال به نتیجه برسانیم، ولی ۲۴ ساعته شدن آب در شهر بوشهر طرحی است که اگر اعتبار آن تامین شود، طی ۴ تا ۵ سال قابلیت اجرا دارد. اگر هم اعتبارش به موقع تخصیص یابد، این زمان کمتر می شود، ولی تا وقتی بودجه اش مشخص نشده، نمی توانم وعده دقیقی دهم.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا