شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 35054
تعداد نظرات: ۰

صدای استان: کیفیت پایین آب شهر شنبه شهرستان دشتی به گونه‌ای است که باعث شده تمام دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن و شیرآلات روشویی‌های منازل شهروندان زود خراب شوند و خیلی زود در اثر عدم کیفیت آب مصرفی شهر و دارا بودن رسوب زیاد فرسوده شده و غیرقابل استفاده می‌شوند.

تاریخ انتشار: سه شنبه ، 10 خرداد 1401 - 12:17

به گزارش صدای استان به نقل از فارس؛ یکی از جوانان شهر شُنبه در گفتگو با فارس در شهرستان دشتی گفت: آب شهر ما چون متاسفانه از چاه‌های شهر شنبه برداشت می‌شود و به دلیل بارندگی کم در سال‌های اخیر، بعضی اوقات طعم آن بسیار تلخ است و علاوه بر تلخی آن، شوری آن نیز زیاد است یعنی سطح نمک آن خیلی زیاد است، به گونه‌ای که باعث می‌شود تمام دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن و شیرآلات روشویی‌های منازل شهروندان زود خراب شوند. در تمام سطح شهر تمامی لوازمی چون آبگرمکن‌ها، مخازن آب، دستگاه‌های تصفیه آب و شیرآلات و لوله‌های آب و… خیلی زود در اثر عدم کیفیت آب مصرفی شهر و دارا بودن رسوب زیاد فرسوده شده و غیرقابل استفاده می‌شوند.

باقر ذوالفقار با اشاره به اینکه آب شرب شهر از چاه‌های خود شهر شنبه تامین می‌شود، افزود: در سال‌های قبل آب شهر مشکلی نداشت و خوب بود چون از خط فارس و همچنین سد روستای سنا می‌آمد اما سه، چهار سالی است که اصلا خوب نیست و کیفیت ندارد. البته از لحاظ کمیت آب شرب شهر مشکلی ندارد و همیشه هست اما عدم کیفیت آن موجب نارضایتی مردم شده است.

از آب شهر اصلا رضایت نداریم

رضا یعقوبی دیگر شهروند شُنبه بیان کرد: از آب شهر اصلا رضایت نداریم و هیچ کیفیتی ندارد. حتی قابل استفاده برای استحمام نیست. وقتی به صورتمان می‌زنیم باعث سوزش چشم‌ها و آسیب به چشم و پوست می‌شود.

وی بیان کرد: در اثر رسوب زیادی که در آب شبکه است اگر یک آبکش زیر آب قرار دهیم بعد از مدت کوتاهی تمام روزنه‌های آن در اثر رسوب بسته می‌شود. همه شهروندان شُنبه از آب شرب ناراضی هستند. دقیقا نمی‌دانیم آب شهر از کجا می‌آید، یک روز می‌گویند از خورموج می‌آید، یک روز می‌گویند از آب چاه‌های روستای سنا است و عده‌ای می‌گویند از خود چاه‌های شهر شنبه است اما هیچ کیفیتی ندارد و اصلا قابل استفاده نیست.

خرابی شیرآلات در اثر کیفیت پایین آب

یکی دیگر از جوانان ساکن شهر شُنبه ابراز داشت: آب مصرفی شهر شُنبه کیفیت مطلوبی ندارد و خیلی زود شیرآلات رسوب می‌بندد. لوله‌های فاضلاب و سرویس‌های بهداشتی خیلی زود در اثر رسوب‌گذاری آب مصرفی بسته می‌شود. خیلی سال است که آب مصرفی شهر ما سطح رسوب آن بالاست و یکی از معایب دیگر آن این است که در اثر کلرزنی زیاد آن درختان کشت شده در منازل کاملا خشک شده و از بین می‌رود. پارسال تمام درختانی که در باغچه حیاطمان بود و بعد از گذشت پنج سال به جایی رسانده بودیم در اثر کلرزنی به آب شهر خشک شدند.

مسلم غلامی تصریح کرد: آب مصرفی شهر از چاه‌های خود شهر شنبه تامین می‌شود و چاه بزرگ آن که برای برداشت آب استفاده می‌کنند دو حلقه چاه است. از لحاظ کمیت هیچ مشکلی نداریم، فقط بعضی از قسمت‌های شهر به علت سراشیبی بودن شهر، و قرار گرفتن بعضی محلات در بالای شیب گاها در تامین آب مشکل دارند. مخصوصا در فصل تابستان به علت ضعیف شدن فشار آب شهروندان از پمپ آب استفاده می‌کنند. اما محلات پایین دست شهر هیچ مشکلی از لحاظ کمیت آب ندارند.

وی در اشاره به مشکلات بهداشتی آب شهر گفت: مرکز بهداشت می‌گوید از آب شهر نمونه‌برداری کردیم و هیچ مشکلی ندارد ولی کیفیت آب به گونه‌ای است که اگر شهروندی به جای دیگر نقل مکان کند و پس از مدتی برگردد کاملا مشخص است چون حتی روی پوست بدن نیز تاثیر می‌گذارد و هنگام استفاده برای استحمام و شست و شوی صورت تاثیر آن کاملا واضح است.

غلامی دیگر مشکل آب شهر شنبه را مساله گرم بودن و دمای بالای آب عنوان کرد و بیان داشت: سیستم لوله‌کشی اینجا به گونه‌ای است که چرخشی نیست و در فصل تابستان خیلی عجیب داغ می‌شود و الان حدود یک ماهی است که همه شهروندان با این مشکل روبرو هستند. در بعضی محلات تا اندازه‌ای داغ می‌شود که اصلا نمی‌توانند با آن استحمام کنند و باید حدود بیست دقیقه تا نیم ساعت شیر آب را باز بگذارند تا آب به اندازه‌ای که قابل استفاده بشود و یا اکثرا شب برای استحمام از آب شهر استفاده می‌کنند و این یک مشکل اساسی برای شهروندان در فصل تابستان است.

وی اضافه کرد: سطحی بودن لوله‌کشی شبکه آب شهر و نچرخیدن آب در شبکه باعث دمای بالای آن شده و به گونه‌ای است که آب به بن‌بست می‌خورد. مثلا اگر یک جای شهر آب قطع شد، آب مرکزی قطع می‌کنند و در تمام سطح شهر آب قطع می‌شود.

آب آشامیدنی شُنبه از طرح محرم و سد کوثر تامین می‌شود

عضو شورای اسلامی شهر شُنبه بیان داشت: آب آشامیدنی شنبه از طرح محرم و سد کوثر تامین می‌شود، ولی در سال‌های اخیر به علت کمبود آب از چاه‌های شهر شنبه و روستاهای سنا و حسین زائری نیز به آن تزریق می‌شود. آنچه مشهود است و نیاز به آزمایش و بررسی هم ندارد، کیفیت نامطلوب آب مصرفی شهروندان می‌باشد که موجب کاهش عمر شیرآلات و دستگاه‌های تصفیه آب، بیماری‌های پوستی، خرابی آبگرمکن‌ها و آبسردکن‌ها شده است. بنا بر شواهد موجود ۸۰ درصد این آب از چاه‌های شنبه می‌باشد.

بهرام عقاب‌نشان افزود: متاسفانه در حال حاضر مردم شهر شنبه دو هزینه‌ی آب دارند؛ یکی آب آشامیدنی و دیگری آب بهداشتی و شستشو که متاسفانه همین آب موجب سوزش چشم و بیماری‌های پوستی و لک گرفتگی وسایل برقی از جمله لباسشویی، و ایجاد هزینه فراوان شده است.

از نتایج آزمایش آب بی‌خبریم

وی با تاکید بر اینکه این آب، آب نیست ولی متاسفانه هزینه آن مانند آب سالم محاسبه می‌شود، بیان کرد: متصدی آب می‌گوید هر دو هفته تست گرفته می‌شود اما ما از نتایج آن بی‌خبریم. از نظر من تست موقعی ارزش کاربردی دارد که مسؤولان نسبت به اصلاح کار اقدام کنند. مردم عادی که به آزمایشگاه دسترسی ندارند. آزمایشگاه آن‌ها شیرآلات و اتصالات است که بلورهای نمک آن را پوشانده است و گویای کیفیت نامطلوب آب است.

عقاب‌نشان در بیان علت دمای بسیار بالای آب شهر شنبه در فصل تابستان تصریح کرد: سیستم لوله‌کشی شهر شنبه به گونه‌ای جزیره‌ای است، یعنی آب به خصوص در انتهای لوله‌ها راکد است و جریان ندارد. سکون آب و جنس لوله‌ها موجب گرم شدن و گرم ماندن آب می‌شود. راه علاج آن چرخش آب می‌باشد. مثلا اگر آب مصرفی روستای بعدی از شبکه‌ی داخلی شهر شنبه عبور می‌کرد قطعا موجب خنک شدن آب می‌شد اما علی‌رغم مشهود بودن مشکل تا کنون این مشکل همچنان پابرجاست.

آب هست، مدیریت نیست

عضو شورای اسلامی شهر شنبه با بیان اینکه در جلسات متعدد با مسؤولین اجرایی از ۶ ماه قبل کمبودهای آب و برق در فصل تابستان گوشزد شده است اما در عمل مثل سال‌های قبل و با کیفیتی پایین‌تر بوده، اضافه کرد: متاسفانه عزم جدی برای رفع این مشکل وجود ندارد. گزینه‌هایی مثل استفاده از منابع آب روستای کاردنه وجود دارد که تا کنون اقدامی صورت نگرفته است. خوشبختانه در جوار شهر شنبه منابع آب وجود دارد. همچنین در شرق شهر شنبه سدهای آبخیزداری وجود دارد که به دلیل‌عدم لایروبی و نگهداری هیچ کمکی به منابع آب نمی‌کند. در یک کلام آب هست اما مدیریت منابع آب وجود ندارد. اینکه در زمستان دچار سیل‌زدگی می‌شویم و تابستان کم‌آبی داریم یعنی مدیریت منابع آب نداریم. منطقه‌ی شنبه ظرفیت بالای آب‌های روان را دارد و زیبنده نیست تشنه بماند.

تامین آب از سه حلقه چاه

رئیس آبفا شهرستان دشتی با بیان اینکه آب شهر شنبه از سه حلقه چاه واقع در شهر شنبه به نام‌های چاه شماره یک، چاه شماره دو و چاه شماره سه تامین می‌شود، اظهار داشت: مطابق استاندارد ملی ۱۰۵۳ آزمون‌های فیزیکی شیمیایی سالیانه دو بار و آزمون‌های میکروبی مطابق استاندارد ۱۰۱۱ به صورت ماهیانه انجام می‌گیرد. همچنین کلرسنجی به صورت روزانه در شبکه توزیع و تاسیسات انجام می‌گیرد.

مجتبی گلبینی با تاکید بر اینکه تواتر زمانی نمونه‌برداری و انجام آزمون‌ها همه بر اساس دستورالعمل‌های شرکت مهندسی و استانداردهای ۱۰۵۳ و ۱۰۱۱ می‌باشد، افزود: در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال جاری آزمون‌های میکروبیولوژی بر روی شبکه و تاسیسات آبرسانی شهر شنبه انجام گرفته است و نتایج نشان می‌دهد آب مصرفی عاری از هرگونه آلودگی است. کلرسنجی نیز به صورت روزانه انجام می‌گیرد.

وی در بیان اینکه در راستای جداسازی شبکه آب فضای سبز شهر شنبه از شبکه آب شرب شهر چه اقداماتی شده، تصریح کرد: آبیاری فضای سبز به وسیله تانکرهای آبرسانی از چاه‌های مربوط به شهرداری و توسط شهرداری شهر شنبه صورت می‌گیرد.

گلبینی خاطرنشان کرد: شستشوی شبکه و مخازن و گندزدایی آن‌ها مطابق دستورالعمل‌های شرکت مهندسی به صورت سالیانه صورت می‌گیرد. همچنین به وسیله نمونه‌برداری و آزمایش از مرحله استحصال تا مصرف، تمامی
پایش‌های مربوطه انجام گرفته و تجزیه و تحلیل نتایج نیز صورت می‌گیرد.

انجام آزمون‌های فیزیکی و شیمیایی و میکروبیولوژی

وی همچنین عنوان کرد: تمامی آزمون‌های فیزیکی و شیمیایی و میکروبیولوژی در آزمایشگاه مرکزی آبفا استان واقع در مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب استان انجام می‌شود و نظارت مستقیم بر روی آن وجود دارد. تنها آزمون‌های کلرسنجی و کدورت‌سنجی در محل نمونه‌برداری انجام می‌شود که همگی در محدوده استاندارد بوده است.

رئیس آبفا شهرستان دشتی در پاسخ به ادعای ساکنان شهر شنبه مبنی بر اینکه آب شرب شهر شنبه قابل نوشیدن نیست و باعث فرسوده شدن لوله‌کشی آب منازل و شیرآلات و لوله‌های آب می‌شود، عنوان کرد: موضوع مطرح شده به هیج وجه مورد پذیرش شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر نمی‌باشد. شایان ذکر است طبق قوانین شرکت‌های آبفا مسؤول تامین آب با کیفیت در درب ورودی منازل هستند و شبکه داخلی منازل ارتباطی با شرکت‌های آبفا ندارد.

وی در پایان با توجه به محدودیت منابع آب در استان شهروندان را به صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب توصیه نموده و خاطرنشان کرد: آب شرب توزیع شده در شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر برای مصارف شرب و بهداشت می‌باشد و نه مصارف کشاورزی و دامداری.

کارشناس مسؤول بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتی در بیان پارامترهای بهداشتی آب شرب اظهار داشت: آب آشامیدنی مناسب و نرمال آبی است که درجه حرارت، رنگ، تیرگی (کدورت)، بو و مزه و PH آب آن به میزان مطلوب و استاندارد باشد. درجه حرارت مناسب برای آب شرب بین هشت تا دوازده درجه سانتیگراد است. بهتر است درجه حرارت آب آشامیدنی در تابستان کم‌تر و در زمستان بیشتر از حرارت هوا (محیط) باشد.

الهام خدری افزود: در صورتی که مواد محلول یا معلق در آب زیاد باشد، همچنین وجود بعضی از جلبک‌ها موجب ایجاد رنگ در آب می‌شود. وجود آهن کلوئیدی و منگنز نیز باعث تغییر رنگ آب به قهوه‌ای می‌شود. کدورت آب نیز در اثر مواد معلق گوناگون موجود در آب است. جنس این مواد ممکن است خاک رس، ماسه‌های ریز، مواد شیمیایی مانند کربنات کلسیم یا موجودات زنده از قبیل جلبک و غیره باشد. آب کدر در لوله‌ها و کنتورها رسوب کرده و مشکلاتی را فراهم می‌سازد.

علت مزه آب

وی ادامه داد: آب آشامیدنی باید فاقد هرگونه بو یا مزه نامطلوب باشد. مزه آب در پاره‌ای موارد مربوط به وجود املاح شیمیایی محلول در آن است. PH آب همان میزان یون‌های هیدروژن موجود در آب است که اسیدیته یا قلیایی بودن آب را مشخص می‌کند و یکی از مهم‌ترین خواص فیزیکی و شیمیایی آب است، زیرا بیشتر روش‌های تصفیه آب به PH آن بستگی دارد.

کارشناس مسؤول بهداشت محیط و حرفه‌ای شهرستان دشتی عنوان کرد: رسوب املاح محلول و معلق موجود در آب تا مقدار خاصی وجودشان در آب قابل توجیه است و مشکلی ایجاد نمی‌کند و هر چه املاح و کلسیم در آب بیشتر باشد به اصطلاح سختی آب بیشتر است. هرچند با دستگاه‌های تصفیه آب خانگی طعم آب شیرین و گوارا می‌شود و سختی آب گرفته می‌شود اما این آب اگر زیاد تصفیه شود برای سلامتی خوب نیست، چون مقدار مجاز این املاح برای سلامتی بدن انسان ضروری است.

وی میزان سختی یا TDS آب آشامیدنی را حداکثر مطلوب آن ۱۰۰۰ میلی‌گرم بر لیتر، و حداکثر مجاز آن را ۱۵۰۰ میلی‌گرم بر لیتر عنوان کرد و گفت: میزان سختی کل بر حسب میزان وجود کربنات کلسیم (CaCO) در آب نیز حداکثر مطلوب آن ۲۰۰ میلی‌گرم بر لیتر و حداکثر مجاز آن ۵۰۰ میلی‌گرم بر لیتر است.

خدری در اشاره به عوارض ناشی از کلرزنی بیش از اندازه در آب شرب برای سلامتی انسان تصریح کرد: هنگامی که کلر به عنوان گندزدایی‌کننده در تصفیه آب به کار می‌رود، در اثر ترکیب کلر با مواد آلی مثل اسیدهیومیک تولید تری‌هالومتان‌ها یا هالوفرم‌ها را می‌نماید، تری‌هالومتان‌های اصلی شامل کلروفرم، برمودی کلرومتان، دی‌برموکلرومتان و برموفرم می‌باشد. شواهدی در دست است که این ترکیبات خاصیت سرطان‌زائی دارند، که برای سلامتی انسان‌ها جداً مضر تشخیص داده شده است.

وی در پاسخ به اینکه نسبت بین میزان کلر و حجم آب چه مقدار باید باشد که کلرزنی آب سلامتی دستگاه گوارش را تهدید نکند و مشکلی را در کوتاه‌مدت یا بلندمدت ایجاد نکند، خاطرنشان کرد: به ازای هر لیتر آب می‌توان سه تا هفت قطره کلر مادر به آب شرب اضافه کرد. رنج مطلوب کلر ۲ /۰ تا ۸ /۰ می‌باشد که با قرص مخصوص که در آب حل می‌کنیم، و میزان رنگ تولیدی نیز سنجش می‌شود.

کارشناس مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای شهرستان دشتی با اشاره به اینکه فقط آزمایش میکروبی آب در شهرستان صورت می‌گیرد و پارامترهای شیمیایی آب به مرکز استان ارسال می‌شود، بیان داشت: وظیفه ما کنترل شبکه توزیع آب است، مگر در مواردی که روستا لوله کشی آب نداشته باشد. شبکه توزیع یعنی خطوط انتقال آب از منبع تا محل مصرف که آبفا متولی کلرزنی و گندزدایی است، شبکه بهداشت روزانه کلرسنجی آب در نقطه مصرف، و ماهانه نیز نمونه‌برداری از همه شهرها و روستاهای تحت پوشش را بر عهده دارد. اگر مشکلی باشد و میزان کلر کمتر یا بیشتر از اندازه مجاز باشد، یا نمونه آب از نظر میکروبی و شیمیایی مشکلی داشته باشد جهت رفع مشکلات با اداره آب و فاضلاب مکاتبه می‌شود.

نتایج آزمایشات آب محرمانه هست

خدری در پاسخ به اینکه آخرین باری که آب شهر شنبه را نمونه‌برداری کردید چه زمانی بوده و آیا نتیجه آزمایش شما مطلوب بوده، گفت: نمونه و نتایج آزمایشات آب محرمانه هستند. حتی به ارگان‌های دولتی هم نمی‌توانیم جواب بدهیم. مکاتبات آب را دستی می‌نویسیم و مهر محرمانه می‌خورد، اما لازم به ذکر است ما ماهیانه از همه نقاط شهرستان نمونه برداری می‌کنیم.

ابراهیم رضایی، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز در آیین معارفه فرماندار جدید دشتستان، آب را اصلی‌ترین مسئله مردم در شهرستان دشتستان دانسته و گفت: سد دالکی و آبشیرین‌کن‌های دشتستان، طرح‌های آبخیزداری و دیگر طرح‌ها باید به سرانجام برسد و برای نوسازی شبکه اقدامات اساسی شود.

به گزارش فارس، نیاز است که مسؤولین استانی و شهرستان‌ها در راستای رفع مشکلات کمی و کیفی آب اقدامات عاجل و اساسی انجام دهند. بی‌تردید همدلی بیش از پیش مسؤولین و نمایندگان انقلابی با مردم در رفع مشکلات بی‌تاثیر نخواهد بود.

فرسوده بودن شبکه آب یکی دیگر از مشکلاتی است که در اکثر نقاط استان وجود دارد و نوسازی شبکه می‌تواند با پیشگیری از هدررفت آب کمک بزرگی به کمبود آب در مناطق مختلف استان داشته باشد./ فارس


برچسب ها: #دشتی #شهر شنبه
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا