چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 34974
تعداد نظرات: ۰

صدای استان : سازمان هواشناسی نسبت به تداوم آلودگی هوا و گرد و خاک در ۱۶ استان از جمله هشدار داد، موضوعی که احتمال تکرار تعطیلی چهارشنبه در بوشهر را جدی کرده است.

تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 4 خرداد 1401 - 11:05

گرد و خاک

به گزارش صدای استان، سازمان هواشناسی، با صدور هشدار نارنجی رنگ از گردوخاک و وزش باد شدید و تداوم آلودگی هوا طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۴ و ۵ خرداد)خبر داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در خوزستان، بوشهر، هرمزگان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، مرکزی، همدان، تهران، البرز، قم، قزوین، اصفهان، سمنان و روز پنجشنبه در خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، اصفهان، کرمان، ایلام، خوزستان، بوشهر، کرمانشاه، هرمزگان و کردستان پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره شکستن درختان فرسوده، آسیب به سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، آسیب به صنایع حساس به گردوخاک و خسارت به صنعت کشاورزی، تاخیر و احتمال لغو پروازها دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی، اجتناب از سفرهای غیر ضروری، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، اجتناب از حضور در فضای باز برای تمام گروه‌ها، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، استحکام سازه‌های موقت و عدم پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک را توصیه می‌کند.

شدت یافتن غلظت ریزگرد‌ها در هوای استان بوشهر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: غلظت ریزگرد‌ها امروز در بوشهر، دیلم و گناوه ۲۶ برابر حد استاندارد زیست محیطی بود.

شدت یافتن غلظت ریزگرد‌ها در هوای استان بوشهر

فرهاد قلی‌نژاد افزود: گردوغبار از ساعت ۲۳ دوشنبه از شمال استان وارد شد و بعد دیگر نقاط را فراگرفت.

او گفت: بیشترین میزان ریزگرد‌ها ساعت ۴ صبح امروز از بوشهر، دیلم و گناوه گزارش شد که ۲۶ برابر حد استاندارد زیست محیطی بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: به علت غلظت ریزگرد‌ها کمیته اضطرار مقابله با آلودگی هوای استان تصمیم گرفت که امروز فعالیت‌های اداری و آموزشی را تعطیل اعلام کند.

قلی‌نژاد از مردم خواست از آمدوشد‌های غیرضروری خودداری کنند. او از مردم خواست شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند، تا جایی که می‌شود از خانه بیرون نیایند، ماسک بزنند وحتی در منزل هم نکات بهداشتی را رعایت کنند و پنجره‌ها را درزگیری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان عنوان کرد: افزایش موارد وقوع پدیده گردوغبار نشان می‌دهد که باید طرح‌های مقابله با این پدیده، مانند ایجاد کمربند سبز و رعایت حقابه زیست محیطی جدی گرفته شود.

مدیرکل هواشناسی استان نیز گفت: گردوغبار که از عراق وارد کشور شده بود، طبق پیش بینی صورت گرفته دوشنبه‌شب وارد استان شد و بیشتر نقاط استان را دربرگرفت.

فرج اله شکوهی‌پور افزود: میزان دید افقی امروز در برخی نقاط به ۵۰ متر رسید.

اوادامه داد: با توجه به اینکه جهت باد شمال غربی است و سرعت وزش باد در عراق کاهش یافته است انتظار داریم از امروز روند کاهش گردوغبار رخ دهد و فردا این پدیده کمتر شود.

او عنوان کرد:با توجه به دستکاری‌های انسانی و سدسازی در کشور‌های همسایه و کمبود بارش در دو سال اخیر، کانون گردوخاک در عراق شکل گرفته است و با یک باد کم‌سرعت این گردوخاک به سمت کشور ما می‌آید.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا