جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 34815
تعداد نظرات: ۰

صدای استان : رییس اداره حفاظت محیط زیست عسلویه استان بوشهر گفت: نمونه‌برداری ازخاک‌های سطحی در شعاع تاثیرگذاری صنایع مستقر در این شهرستان به منظور پایش خوداظهاری خاک منطقه آغاز شد.

تاریخ انتشار: شنبه ، 24 اردیبهشت 1401 - 11:36

به گزارش صدای استان؛ روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر روز شنبه به نقل از مصطفی موذنی اعلام کرد: این نمونه‌برداری از خاک سطحی در مجاورت منابع انتشار آلاینده ها در پتروشیمی‌های مروارید و تخت جمشید، شرکت پالایش پارسیان سپهر و پالایشگاه گازی سوم‌  پارس جنوبی انجام شد.

وی اظهار کرد: انتظار می‌رود با پایش خاک‌های سطحی و عمقی در منطقه پارس جنوبی و صنایع مستقر در آن با شناسایی و رفع منشأ آلودگی‌ها از انتشار و انتقال این آلاینده‌ها به دیگر چرخه‌های موجود محیطی جلوگیری شود.

پایش خاک در عسلویه آغاز شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه اضافه کرد: در این صورت خاک‌های آلوده شده به عنوان سرمایه‌های ملی پاکسازی و مجددا به چرخه محیط زیست وارد می‌شوند.

موذنی بیان کرد: شهرستان عسلویه به دلیل تمرکز بالای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و آلاینده های مرتبط با آنها و شرایط ویژه این شهرستان از نظر وجود سواحل مرجانی، تالاب نایبند و منطقه حفاظت شده پارک ملی دریایی نایبند و گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری به عنوان یکی از ذخایر ژنتیکی مهم حیات وحش از جایگاه ویژه‌ای برای پایش و کنترل آلاینده‌ها برخوردار است.

وی گفت: خاک به عنوان سومین جزء اصلی محیط زیست نقش حیاتی در تامین سلامت جانداران ایفا می کند و ورود و تجمع آلاینده ها در خاک صدمات جبران‌ناپذیری را به این زیست بوم می‌زند.

موذنی ادامه داد: با توجه به ارتباط تنگاتنگی که میان آب، هوا و خاک  در اکوسیستم وجود دارد، آلودگی آنها نیز بسیار به هم وابسته است، طوریکه بسیاری از  آلاینده‌ها قابلیت انتقال از هوا به خاک و سپس نشت به آب های زیر زمینی را دارند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه یادآور شد:  قانون حفاظت از خاک در ایران خرداد ماه ۱۳۹۸ به تصویب رسید.

منبع: ایرنا


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا