یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 34402
تعداد نظرات: ۰

صدای استان: سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به همزمانی وزش باد شدید همراه با ریزگرد با عملیات گرده افشانی نخیلات در روزهای اخیر این وضعیت تاثیر منفی بر باروری این درختان خواهد گذاشت.

تاریخ انتشار: شنبه ، 21 اسفند 1400 - 12:27

سرپرست معاونت جهاد کشاورزی بوشهر: ریزگردها بر باروری نخیلات تاثیر منفی دارندبه گزارش صدای استان؛ کبری توکلی در گفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به وجود پدیده توفان همراه با ریزگرد طی روزهای اخیر در استان بوشهر و همزمان شدن با با عملیات گرده افشانی، باغدارانی که به روش مکانیکی ( پاشیدن گرده آسیاب شده پایه نر روی خوشه‌های ماده) گرده افشانی می‌کنند، به دلیل تشکیل لایه عایق از سوی ریزگردها بر سطح کلاله باعث ممانعت از دستیابی مناسب گرده‌ها بر سطح  کلاله می‌شود.

وی ادامه داد: این اثر نامطلوب ریزگردها، باعث کاهش باروری و در نتیجه کم شدن میوه نشینی و ریزش میوه در نخل را به دنبال دارد.

توکلی تاکید کرد: به همین دلیل همه باغدارانی که در چند روز گذشته به روش مکانیکی گرده افشانی نخیلات را انجام داده اند در شرایط پایدار جوی در روزهای آینده نسبت به تکرار عملیات گرده افشانی اقدام کنند.

وی اضافه کرد: گرده افشانی نخل‌ها در استان بوشهر به عنوان نخستین مرحله داشت هر سال از اواسط اسفند ماه آغاز و با توجه به شرایط آب وهوایی هر منطقه تا اواخر فروردین ماه ادامه دارد.

به گفته توکلی گرده افشانی در استان بوشهر به ۲ روش سنتی یا دستی و مکانیکی ( گرده آسیاب شده پایه نر روی خوشه‌های ماده پاشیده می‌شود) انجام می‌شود.

سطح نخیلات استان بوشهر۳۴ هزار هکتار است که ۲هزارو ۷۰۰ هکتار از این نخیلات غیر بارور هستند و سالانه به طور متوسط سالانه ۱۶۵ هزار تن انواع محصول خارک، رطب و خرما در استان بوشهر تولید و روانه بازار می‌شود.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا