شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 32228
تعداد نظرات: ۰

سفر سید ابراهیم رئیسی به استان بوشهر با وجود اینکه مصوبات خوب و ارزشمندی داشت که انصافا در صورت اجرایی شدن، می‌تواند گره‌گشای بخشی از مشکلات استان باشد اما در زمانی صورت گرفت که فضای بدبینی نسبت به این سفرها بر اذهان عمومی تعمیق یافته بود که نمونه آن تجمع اعتراض آمیز مردم درب فرودگاه بوشهر بود.

تاریخ انتشار: شنبه ، 24 مهر 1400 - 16:37

وحید امیر – از ابتدای انقلاب تاکنون روسای جمهور سفرهای متعددی به استان بوشهر داشته اند که هر کدام از این سفرها با اهداف پیشرفت، توسعه و آبادانی صورت گرفته است تا مدل جدیدی از خدمتگزاری و مدیریت میدانی را به منصه ظهور بگذارند. اما شوربختانه تاکنون این سفرها نه تنها اعتماد به مسئولان را افزایش نداده بلکه این اعتماد به طور فاجعه آمیزی در سیر نزولی قرار گرفته است.

 

سفر سید ابراهیم رئیسی به استان بوشهر با وجود اینکه مصوبات خوب و ارزشمندی داشت که انصافا در صورت اجرایی شدن، می‌تواند گره‌گشای بخشی از مشکلات استان باشد اما در زمانی صورت گرفت که فضای بدبینی نسبت به این سفرها بر اذهان عمومی تعمیق یافته بود که نمونه آن تجمع اعتراض آمیز مردم درب فرودگاه بوشهر بود.

در این تجمع با حمله به یکی از عناصر مهم گفتمان و شعارهای جناب رئیسی یعنی عدالت طلبی با شعار ” عدالت دروغه”، بنا داشتند با بی اعتمادی شان نسبت به عملکرد مسئولین به سراغ رئیس جمهوری بروند که بیش از دیگران خود را متعهد به حقوق مردم و رعایت عدالت اجتماعی می‌داند.

 

بازتعریف مفهوم عدالت اجتماعی در گفتمان رئیسی در گرماگرم انتخابات ریاست جمهوری با محوریت مبارزه با فساد و بیکاری و تورم که تجلی فصل جدیدی از مفهوم عدالت‌گستری و عدالت‌محوری بود، مردم تشنه عدالت را بر این واداشت تا توقعات زیادی به این گفتمان و شعارهای رئیس جمهوری داشته باشند. امری که در صورت عدم تحقق آن، تتمه اعتماد مردم به مسولان و مدیران را به سرعت از بین خواهد برد.

 

گرچه رسانه ها کمتر به این تجمع پرداختند و جا دارد مسئولان استانی و کشوری فکری به حال این نارضایتی‌های انباشته بکنند اما فکر می‌کنم این تجمع بیش از همه، سه پیام مهم برای جناب رئیس جمهور و تیم دولت داشت.

 

نخست اینکه حتی کم رونق ترین سفرهای مسئولین به هر منطقه ای و دیاری می‌تواند حداقلهایی از عمران و آبادانی به بار بیاورد. اینکه عده ای از مردم نسبت به سفر عالی‌ترین مقام اجرایی کشور خوش بین نبوده و روز ورود ایشان به استان، تجمع اعتراض آمیز می‌کنند بدین معنی است که از اساس با این دست سفرها مخالف بوده و آن را نمایشی می‌دانند که نمی‌تواند گره‌ گشای مشکلاتشان باشد.

 

به زعم مردم، حضور یک رئیس جمهور در میان آنها زمانی می‌تواند خوشایند و مقبول باشد که تاثیرات مثبت آن بر معیشت و رفاه جامعه تجلی عینی پیدا کند.

 

پیامدهای این سفرها در چند دهه اخیر تلقی منفی از کارآمدی و الگوی رفتاری مسولان بر افکار عمومی بر جای گذاشته چرا که نمود آن وضعیت مصیبت‌بار فعلی مردم می‌باشد.

لذا جناب استاندار سراسیمه و فوری، مصوبات این سفر را پیگیری نموده تا ماهیت و موجودیت سفرهای استانی رئیس جمهور در استان بوشهر و دیگر استان‌ها زیر سوال نرود.

 

دوم اینکه تمامی عملکرد و کنش‌های دولت سیزدهم ذیل گفتمان عدالت‌طلبی جناب رئیسی قرار دارد که انصافا در گذشته و حضورشان بر مسند ریاست قوه قضاییه عملکرد خوبی برجای گذاشت و امروز بر مسند قوه مجریه نیازمند عملکردی است تا جامعه مفهوم عدالت اجتماعی را در آغوش بگیرد.

زیر سوال رفتن گفتمان عدالت طلبی رئیس جمهور توسط تجمع کنندگان، زمانی صحه بر آن گذاشته می‌شود که درصد ناچیزی از دستاوردهای این سفر عاید استان شود و کماکان توزیع ثروت ملی بنفع استان‌های بزرگ بوده و سهم استان‌ از ثروت ملی، محرومیت باشد.

 

از این حیث جناب رئیس جمهور پیش از آنکه زیر سوال رفتن شعارها و گفتمان ایشان به دیگر استانها تسری پیدا کند باید تحلیل دقیقی از این تجمعات داشته باشد تا مشروعیت شعارها و وعده‌های ایشان پابرجا باقی مانده و بازخورد مناسبی در نظام فکری و عقیدتی جامعه پیدا کند.

 

سوم اینکه مردم استان بوشهر ناملایمات و اجحافات زیادی در حقشان شده است که در برهه‌های مختلف به عشق نظام و ولایت تحمل کرده و سعی نموده‌اند در کمال آرامش، مطالبات خویش را پیگیری نمایند اما امروز کارد به استخوان رسیده و مشکلات معیشتی، توانی باقی نگذاشته است لذا جناب رئیسی و در مرتبه بعد جناب استاندار باید تا زمان سفر بعدی هیات دولت به استان بوشهر، یکایک تصمیمات و مصوبات این سفر را عملیاتی و اجرایی نموده تا شاید بخشی از اعتماد عمومی از دست رفته برگردد. در غیر اینصورت نارضایتی در سفرهای بعدی دولت، در استان بیش از این تجمع بوده و دیگر اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم نیز متاثر از این نارضایتی کمرنگ خواهد شد.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا