یکشنبه, ۲۸ دی , ۱۳۹۹
کد خبر: 30924
تعداد نظرات: ۰

دکترای روانشناسی بالینی گفت: توسعه فردی مانند یک واکسن برای استرس عمل می‌کند.

تاریخ انتشار: پنجشنبه ، ۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸

دلبر نیروشک در وبینار “چگونه می‌توانیم با استرس شغلی مقابله کنی؟” که شب گذشته به همّت جهاد دانشگاهی استان بوشهر برگزار شد، عنوان کرد: انسان‌ها حتی در شرایط بحرانی و استرسی نیز می‌توانند تاثیرگذار باشند.

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی متفاوت انسان‌ها گفت: هر انسان از زاویه دید خود استرس را تجربه می‌کند لذا ابتدا باید از خود بپرسیم ما در چه مواقعی استرس را تجربه می‌کنیم؟

این روانشناس خاطرنشان کرد: بسیاری از مواقع استرس باعث می‌شود متفاوت، خوب و تاثیرگذار عمل کنیم و این همان استرس مثبت است.

نیروشک تاکید کرد: برقراری تعادل میان کار و زندگی یکی از مواردی است که بسیار در مدیریت استرس تاثیر دارد.

وی توضیح داد: استرس وضعیتی است که یک واکنش بیولوژیکی خاص را در بدن ایجاد می‌کند؛ درک تهدید به یک چالش بزرگ با افزایش ترشح هورمون‌ها در بدن تبدیل به یک موقعیت تنش‌زا می‌شود.

خونسرد باشید 

دکترای روانشناسی بالینی عنوان کرد: پیش از همه چیز باید توانمندی‌ها و نقاط قوت خود را لیست کنید، همچنین ویژگی‌ها و نقاط قابل بهبود خود را بشناسید. خونسرد بودن در موقعیت‌های پر استرس به ما کمک می‌کند استرس شغلی خود را پایین بیاوریم.

دلبر نیروشک اظهار کرد: عواقب استرس در محیط کار شامل عواقب رفتاری مانند عدم توانایی تصمیم‌گیری، حالت بلاتکلیفی و تردید در انتخاب کردن و عواقب احساسی مانند خشم، غم، کلافگی و دستپاچه شدن و عواقب شناختی مانند عدم تمرکز و منفی‌بافی است.

او با اشاره به تاثیر انواع استرس‌ها در افزایش استرس شغلی گفت: استرس‌های سازمانی در محیط کار شامل سیاست‌های اجرایی، شرایط کار، فرآیند انجام کارها، تغییر سازمانی، عدم رضایت، نداشتن انگیزه، عدم مدیریت ارتباط بین فردی و عدم امنیت شغلی است.

این روانشناس یادآور شد: استرس‌های فیزیولوژیکی مانند سروصدا و یا کرونا که از محیط ناشی می‌شود و همچنین استرس‌های فردی می‌تواند موجب عدم شفاف بودن نقش و وظیفه و بلاتکلیفی هویتی شود.

از زندگی چه می‌خواهیم؟

نیروشک تصریح کرد: توسعه فردی مانند یک واکسن برای استرس عمل می‌کند. ما باید بدانیم که چه هدفی داریم و از زندگی چه می‌خواهیم؟

وی افزود: برای بعضی از افراد میزان تجربه استرس با محیط ارتباط مستقیم دارد و همچنین برخی موارد بسیار کوچک که بر میزان استرس فرد تاثیر دارد. باید بدانیم که حرف زدن استرس را پایین آورده و اصلا مشکل را شفاف می‌کند.

متخصص مهارت‌های حوزه منابع انسانی با اشاره به ضرورت حذف عوامل استرس‌زا در محیط کار گفت: توسعه فردی یعنی ارزیابی خود و شناخت اولویت‌ها، تغییر جهت، بازسازی شناختی و ارزشی برای رسیدن به موفقیت و ارتقای عملکرد خود، ایجاد فرصت برای شکوفایی استعدادها، توانایی‌ها و ارتباط موثر و معنادار با خود و دیگران.

دلبر نیروشک توضیح داد: یکی از اهداف مهم در مفهوم توسعه فردی بهداشت روانی است. ارزیابی شناخت اولویت و خطاهای رفتاری، و عملکرد خوب که به تعداد تک تک افراد روی کره زمین عملکرد خوب تعریف می‌شود.

انتخاب شادی و رضایت در محیط کار

مدیرعامل موسسه نیروی تدبیر ایرانیان عنوان کرد: شناخت و توسعه فردی به افراد کمک می‌کند تا استعدادهای خود را شناخته و رفتارهای پرخطر مانند استرس را مدیریت کنند. گاهی تنش و دعواهای بی‌اهمیت و بی‌مورد می‌تواند شما را از هدف خود دور کرده و همچنین بر شما تاثیر منفی بگذارد.

وی با بیان اینکه به تعداد شخصیت‌ها راهکار داریم، اظهار کرد: آدمیزاد بسیار قوی، با ظرفیت و توانمند است به شرطی که علت و معلول را بداند و تشخیص دهد.

نیروشک اظهار کرد: با شناسایی نیازها و انتخاب شادی و رضایت در محیط کار می‌توانید اوقات خود را بهتر بگذرانید، در غیر این صورت انرژی و وقت و پول خود را دور ریخته‌اید.

برای خود موقعیت امن ایجاد کنید

این مشاور و مدرس خودشناسی یادآور شد: باید از خودمان بپرسیم در جهت فعال‌سازی یک موقعیت امن برای خود می‌توانیم چه کاری انجام دهیم هر کس باید از خودش مراقبت کند تا استرس کم و تمام شود.

وی با ارائه تعریف WHO (سازمان بهداشت جهانی) از سلامت روانی توضیح داد: سلامتی به معنی رفاه کامل جسمی، روحی و اجتماعی و سلامت فکر به مفهوم قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی، اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی، عادلانه و مناسب است.

دلبر نیروشک می‌گوید: بنا بر تعریف اریک اریکسون (نظریه پرداز برجسته آمریکایی در رشته روانشناسی)، سلامتی تمامیت وحدت و یا کمال “خود” با هدف رشد و تکامل در تمام مراحل زندگی است.

دکترای روانشناسی بالینی با برشمردن پیشنهادات بهداشت روانی برای پیشگیری از استرس گفت: فرد به تفاوت‌های شخصیت خود و دیگران احترام می‌گذارد. محدودیت‌های خود و دیگران را می‌شناسد. دانستن اینکه رفتار انسان معلول عوامل متعددی است (پی بردن به علل رفتار). آشنایی به اینکه رفتار هر شخص تابع تمامیت وجود او است. نیازها و انگیزه‌هایی که موجب ایجاد رفتار می‌شود را شناخته و به بهترین شکل ممکن آنها را مدیریت کند.

به گزارش ایسنا، وبینار چگونه می‌توانیم با استرس شغلی مقابله کنیم؟” ساعت ۲۰ تا ۲۱:۳۰ چهارشنبه شب ۳ دی ماه ۹۹ به همّت جهاد دانشگاهی واحد استان بوشهر به همکاری موسسه نیروی تدبیر ایرانیان و با حضور دلبر نیروشک، دکترای روانشناسی بالینی از آمریکا برگزار شد.

 

زهره عرب


جدیدترین خبرها
بالا