جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 28605
تعداد نظرات: ۱
اعتبار و شرف اساتید ادبیات بوشهر؛

به قلم بابک شاکر

تاریخ انتشار: دوشنبه ، 9 تیر 1399 - 10:31

بابک شاکر – بوشهر شهر ادب و فرهنگ است ، از دیر باز ساحل آرامش و جادوی روایتهای آشکار و پنهان دریای بیکران بوده و هست. شعر، موسیقی ، شروه، رقص ، شیدایی با شرجی و معنای هستی آمیخته بوده و همین امر بر فرهنگی تاثیر گذاشته که مردمانش همواره در تمامی عرصه های زندگی خود شعر و شعور شعری، شور و شیدایی موسیقی ، ذهن و زیبایی روایتهای آَشکار و پنهان را در خود داشته اند و چه زیبا آن را به زمان سپرده اند و حفظ کرده اند.

‏‎با ورود دنیای مدرن به قول کسروی دو مولفه ی اساسی آن یعنی روزنامه و دبستان نیز در بوشهر شکل می گیرد. همزمان با ظهور مدارس نوین بوشهر دارای مدرسه می شود و روزنامه نیز با توجه به حوادث مختلف سیاسی و جنبش های ضد استعماری در این شهر منتشر می شود که خود نشان از بلوغ فرهنگی مردم  بوشهر داشته است .

در این بین نسلی از آموزگاران و دبیران در بوشهر وارد می شوند که به گواه تاریخ خود دائره المعارف زمانه خود بودند ، استاد حسن برازجانی متولد ١٣١٩ کسی که نامش با نسل های مختلف ادبیات دیار دریا بوشهر پیوند خورده است ، نام نیک و اعتبار واژه فرهنگی در آموزش و‌پرورش بودند ، کمتر دانش آموخته ای از دبیرستان ( مدرسه) سعادت بوشهر سراغ داریم که تحت تأثیر آموزش و پرورش آن بزرگوار به جهان ادبیات معاصر وارد نشده باشد و اندازه یک دانش آموخته آکادمیک ادبیات از ایشان بهره نبرده باشند .

حسن برازجانی دانش آموخته دانشگاه شیراز در محضر اساتید بزرگی چون لطفعلی صورتگر ، دکتر مژده ،دکتر حمیدی شیرازی و حکمت شیرازی بودند .
استاد حسن برازجانی در طول سالهای فعالیت خود به عنوان دبیر ادبیات فارسی شاگردان مانایی را از نسل های تاثیرگذاری به ادبیات و فرهنگ تقدیم کرد . نمی شود در بوشهر گفت ادبیات و فرهنگ و نقش استاد حسن برازجانی در پرورش فرزندان این اقلیم را نادیده گرفت .

نقل است در بحبوحه ی فشارهای ساواک و سختی های امنیتی آن روزگار با هدیه دادن کتابهای روز ادبیات مانند از ماکسیم گورکی ، ژان پل سارتر ، چخوف و …به دانش آموزان در فربه کردن ذهن نسل دانش آموزانش کمک می کرد.
استاد برازجانی رفت تا از دارایی های بزرگ ادبیات ما یک گنجینه پر محتوا کم شود و شاگردانش به یادگار بمانند که غم عالم اگرچه کم نبود، چون غم مرگ هیچ غم نبود…

پدرم که از شاگردان ایشان بودند همیشه شباهت ایشان را به سارتر یادآور می شدند و تأثیر ایشان را در شناخت ادبیات کلاسیک و مدرن در بوشهر تمثیلی از همان تأثیر سارتر بر فرهنگ و تفکر دارد . تسلیت بزرگی به بوشهر و تمامی بوشهری هایی که در محضر ایشان تلمذ نمودند ، چندی پیش بانو مریم صابر همسر نام آور ایشان نیز درگذشت که گویا تاب این فقدان برای ایشان سخت بود… نامی بزرگ از بوشهر کم شد …

این ضایعه بزرگ فقدان استاد حسن برازجانی را به خاندان برازجانی و برادر زاده های فرهیخته ایشان بابک ، سیامک ، سینا و البرز تسلیت عرض می کنم.

یاد و نام بزرگشان همواره ماندگار


برچسب ها: #حسن برازجانی
تعداد نظرات: ۱
رضا ديانت
10:31 - 1399/04/09

سالهای ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۱ در دبیرستان دکتر شریعتی شاگرد ایشان بودم. چه بیان شیوا و کلاس شیرینی داشت. بی نظیر بود. طوبی له و حسن مآب

ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا