پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 18433
تعداد نظرات: ۱

مراسم آیینی مذهبی گندم کوبی شب پیش در روستای محمد جمالی شبانکاره برگزار شد. محسن جهانبین- به گزارش 《 صدای استان》؛ این مراسم که از اعتقادات گذشتگانمان سرچشمه گرفته و از پیشینیان به یادگار مانده در بیشتر استان های جنوبی و به ویژه استان بوشهر همه ساله در اخر ماه صفر و همزمان با شب…

تاریخ انتشار: پنجشنبه ، 17 آبان 1397 - 13:53

مراسم آیینی مذهبی گندم کوبی شب پیش در روستای محمد جمالی شبانکاره برگزار شد.

محسن جهانبین- به گزارش 《 صدای استان》؛ این مراسم که از اعتقادات گذشتگانمان سرچشمه گرفته و از پیشینیان به یادگار مانده در بیشتر استان های جنوبی و به ویژه استان بوشهر همه ساله در اخر ماه صفر و همزمان با شب رحلت پیامبر(ص) برگزار می شد.

پس از اینکه از قبل وسایل مورد نیاز مراسم را تدارک میدیدند شب رحلت مراسم را بپا میکردند.
گندم های پوست نکنده را از قبل خیس میبردند تا جدایی پوست از دانه به سهولت انجام گیرد. جون های چوبی مستحکم را در مکانی که از قبل مدنظر بود را قرار میدادند. جُون باید در چاله کوچکی قرار میگرفت تا هنگام ضربه زدن جابجا نشود. گندم ها را در جُون میریختند و چهارنفر معتمد قدیمی با دسته های چوبی در اطراف جُون قرار میگرفتند.

مراسم با چاووش خوانی و اشعار خاص مذهبی آغاز میشد. نوع ضربه زدن با شگرد خاصی همراه بود. یک نوع آن به این صورت بود که ضربه ها دو به دو و به صورت ضربدری انجام میشد و پیش از کوبیدن گندم باید ضربه ای به بدنه جون زده میشد و نوع دیگر به این صورت بود که ضربه ها چرخشی انجام میشد. زمان کوبیدن یک دست به دسته جون و دست دیگر پشت کمر قرار میگرفت.

پس از اینکه گندم ها کوبیده میشد آنها را به سمت زنان جهت پاک کردن میبردند که ورود سینی های گندم با صلوات همراه بود.
پس از پاک شدن گندم ها ، انها را در دیگ های حلیم میریختند و تا پاسی از شب پخته و صحرگاه حلیم بین اهالی شهر و روستا تقسیم میشد.
مراسم گندم کوبی در شبانکاره قدمتی بیش از یکصد سال دارد و همه ساله در قلعه رستم خانی شبانکاره و در روستاهای مجاور انجام میشد.

عکس: محسن جهانبین


برچسب ها:
تعداد نظرات: ۱
خضری
13:53 - 1397/08/17

درود بر مردم دوست داشتنی روستا

ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا