پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 18326
تعداد نظرات: ۰

خط لوله زیردریایی ۲۴ اینچ انتقال نفت میدان ابوذر به جزیره خارگ تعمیر و از آلودگی احتمالی دریا جلوگیری شد. «صدای استان»؛ به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران،؛کارکنان واحد تعمیرات زیر آب این منطقه، موفق به مهار نشتی و تعمیر خط لوله ۲۴ اینچ انتقال نفت میدان ابوذر به خارگ (بدون قطع روند تولید)…

تاریخ انتشار: یکشنبه ، 6 آبان 1397 - 12:35

خط لوله زیردریایی ۲۴ اینچ انتقال نفت میدان ابوذر به جزیره خارگ تعمیر و از آلودگی احتمالی دریا جلوگیری شد.

«صدای استان»؛ به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران،؛کارکنان واحد تعمیرات زیر آب این منطقه، موفق به مهار نشتی و تعمیر خط لوله ۲۴ اینچ انتقال نفت میدان ابوذر به خارگ (بدون تعمیر خط لوله زیردریایی میدان ابوذر به جزیره خارگقطع روند تولید) شدند.
بر اساس گزارش این شرکت، رفع نشتی خط لوله و اتصالات تحت فشار (on Line) روشی است که از طریق آن می‌توان نشتی ایجاد شده را هنگام فرآیند تولید برطرف و از هدررفت سرمایه ملی جلوگیری کرد.
گروه عملیاتی پس از یافتن و علامت‌گذاری محل نشتی، با تغییر شرایط فرآیندی از نشت نفت جلوگیری کردند و عملیات لنگر‌اندازی و تثبیت موقعیت شناور پشتیبانی‌کننده عملیات غواصی انجام گرفت.
غواصان برای این کار، حدود پنج هزار و ۷۳۰ نفر دقیقه عملیات غواصی انجام دادند.
آنان با استفاده از ابزار دستی، واترجت زیرآبی و دستگاه هیدرولیک، با توجه به مدفون بودن بیش از دو سوم خط لوله در بستر دریا و خروج آب با فشار زیاد همراه مواد شیمیایی جداکننده، پوشش سیمانی و قیری سطح لوله را برداشتند و یک دستگاه نشت‌بند ۲۴ اینچ کلاس ۶۰۰ را با موفقیت نصب کردند.
شرکت نفت فلات قاره ایران اعلام کرده است با انجام این عملیات، از ایجاد آلودگی زیست‎محیطی دریایی و کاهش تولید نفت جلوگیری شد.
مجتمع نفتی ابوذر در ۷۵ کیلومتری غرب جزیره خارگ، قرار دارد و از این میدان بیشترین میزان نفت کشور در خلیج فارس تولید می‌شود.
بر اساس برآوردها، حدود چهار میلیارد بشکه نفت خام درجا در مخزن میدان ابوذر وجود دارد که ۲۰ درصد آن قابل برداشت است.
این میدان سال ۱۳۴۹ با حفر شش حلقه چاه، اقتصادی شناخته شد و عملیات بهره‌برداری از آن به طور کامل سال ۱۳۵۵ آغاز شد.
اکنون بهره برداری از این میدان بر عهده شرکت نفت فلات قاره ایران است.
نفت تولیدی این میدان با خط لوله‌ای به طول ۸۱ کیلومتر به ساحل خشکی در جزیره خارگ منتقل و از آنجا پس از فراورش صادر می‌شود.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا