سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 18205
تعداد نظرات: ۰

عدم خودباوری و بازدهی نامناسب مدیران بومی امتحان شده در سمت‌های میانی نفت نیز مزید بر علت شده تا در هنگامه حمایت نیروهای هم استانی برای تعالی، زیر هم کشی به استراتژی آنان بدل شود. علامعلی زارعی از نخستین امتیاز نامه اکتشاف نفت ایران در دالکی در دوره ناصرالدین شاه در سال ۱۸۸۴ میلادی و…

تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 25 مهر 1397 - 12:08

عدم خودباوری و بازدهی نامناسب مدیران بومی امتحان شده در سمت‌های میانی نفت نیز مزید بر علت شده تا در هنگامه حمایت نیروهای هم استانی برای تعالی، زیر هم کشی به استراتژی آنان بدل شود.

علامعلی زارعی

از نخستین امتیاز نامه اکتشاف نفت ایران در دالکی در دوره ناصرالدین شاه در سال ۱۸۸۴ میلادی و شروع حفاری نخستین چاه های نفت ایران در بوشهر توسط آلبرت هوتز تا همین امروز که چندین میدان گازی و نفتی در استان در حال بهره‌برداری و در انتظار اکتشاف و طرح توسعه است، سهم بوشهر در مدیریت ارشد صنعت نفت کشور فقط کرسی سازمان خدماتی و زیربنایی منطقه ویژه پارس بوده است.

از بوشهری‌های مهاجری که در صنعت نفت آبادان رشد یافته و حتی به مدارج بالای مدیریتی رسیدند که بگذریم، صنعت نفت توجه قابلی به تربیت نیروی انسانی در بوشهر نداشته  است و هیچگاه مناصب مدیریتی در سطح ارشد این وزارتخانه به بوشهریها سپرده نشده است.

بیش از سه دهه از بهره‌برداری گاز در استان بوشهر می‌گذرد و بخش عمده گاز کشور در پارس جنوبی تولید می‌شود اما سهم بوشهر از منابع و منافع حاصل از نفت و تربیت و تعالی نیروی انسانی بومی چیزی بیشتر از استانهایی نیست که با یکی دو میدان گازی کوچک در صف استانهای تولید کننده نفت و گاز ایستاده‌اند و از مواهب این موضوع در بودجه خود بهره می‌برند و مدیرانشان نیز در میدان بی رقیب نفت جولان می دهند.

خوزستان، فارس، خراسان و حتی استانهایی همچون ایلام و کهگیلویه و بویراحمد در سطح عالی وزارت نفت نیروهای خود را دارند اما بوشهر تاکنون نتوانسته است حتی یک میز و کرسی باکیفیت در ساختمان مرکزی نفت و هیچ یک از چهار شرکت اصلی این وزارتخانه داشته باشد.

کم‌خواهی مردم استان، بی اطلاعی متولیان ارشد بوشهر از پیچیدگی‌های صنعت نفت و عدم اعتماد نفت به مدیران بوشهری راه را بر حضور بوشهری‌ها در مدیریت ارشد نفت بسته است.

عدم خودباوری و بازدهی نامناسب مدیران بومی امتحان شده در سمت‌های میانی نفت نیز مزید بر علت شده تا در هنگامه حمایت نیروهای هم استانی برای تعالی، زیر هم کشی به استراتژی آنان بدل شود.

در این هنگامه واگرایی نمایندگان کم‌تجربه استان بوشهر در مجلس نیز سربار موضوع می‌شود تا حسرت، همزاد معدود نیروهایی باشد که بدون حمایت و تنها با تکیه بر توان شخصی خود در نفت ترقی کرده اند.

سهم بوشهر از نفت هر آنچه در تمام این سالها محقق شده در قیاس با درآمد کشور از منابع استان آنقدر ناچیز است که بازشماری آن باعث خجالت نفت و حسرت بوشهری‌هاست.
نبود رسانه‌های مطالبه‌گر و خاموشی شبه‌رسانه‌ها در قبال آنچه در استان در حال وقوع است بوشهر را به بهشت مدیران کم تجربه نفتی بدل کرده تا در این میدان بی‌رقیب و مطالبه مشق مدیریت کنند.

صنعت نفت و گاز بسیار مدیون استان بوشهر است.

از تن‌ها و سرهایی که سد شدند تا تنها پایانه نفتی کشور در هشت سال جنگ در خارگ باز بماند تا ریه‌هایی که سموم این صنعت را امروزه در عسلویه و جم و .. در خویش تصفیه می‌کنند تا صنعت نفت ایستا بماند، همگی سند تعهد و حسن نیت بوشهری‌ها در قبال نفت است اما در عوض صنعت نفت کمترین اعتماد به بوشهری‌ها ندارد تا حتی سکان تاسیسات نفتی، گازی پتروشیمی، پالایش و پخش، خطوط لوله، حتی اکتشاف و حفاری در خارگ، وحدتیه، امام حسن، جم و عسلویه را به فرزندان برومند این حوالی بسپارد.

 

کرسی سازمان زیربنایی و غیر تخصصی نفت در عسلویه کمترین امتیازی است که می‌توان از نفت برای اثبات حسن نیتش طلب کرد.

صنعتی که از شمال تا جنوب استان بهترین اراضی ملی در ساحل و دشت و کوهستان را بدون کمترین هزینه تصاحب کرده است حتی مدیران و کارکنانش از زندگی در بوشهر محروم اجتناب می کنند و حتی آنان که مستقرند فرزندان خود را در بوشهر به دنیا نمی‌آورند تا مبادا محرومیت حتی در شناسنامه آنان قلمی شود.

امروزه با شایستگی ذاتی فرزندان بوشهر، هستند کسانی که به دور از هیاهو و حواشی معمول مدیریتی، توانمندی به دست گیری اداره کرسی‌های نفت در استان بوشهر را دارند و تنها کافی است مدیریت ارشد نفت قدری بیرون از چارچوب امتیازگیری و امتیازدهی‌های معمول این روزها به آنان اعتماد کند تا طعم توسعه را به کام تلخ بوشهری‌ها از صنعت نفت بچشاند و هدف توسعه متوازن را در حاشیه خلیج فارس و بر بستر تمدن بازمانده از باستان و تاریخ کشور پیگیری نماید.

امیدوار هستیم وزارت نفت به تاریخ و پیشینه این استان توجه کند تا بوشهری‌ها نیز بتوانند در مدیریت منابع خود مشارکت کرده و از حضور بیش از یکصد‌ساله نفت در پیرامون خود بهره‌ مثبت ببرند.

این روزها که بحث تغییر مدیریتی در سازمان منطقه ویژه به دلیل خاتمه دوران مدیریت فعلی قطعی شده، بوشهری ها عملکرد نفت و پیگیری مدیریت استان و نمایندگان در انتصاب مدیر جدید را رصد خواهند کرد، مجموعه ای که حداقل و کف انتظارات استان از صنایع نفت است و ماموریت اصلی آن تعامل با بوشهر و توسعه متوازن در مناطق پیرامونی تاسیسات گازی و پتروشیمی عسلویه است.


برچسب ها:
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا